Teaching and Learning in Primary Education

Authors

  • Javier J. Maquilón Sánchez Universidad de Murcia, Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación
  • Micaela Sánchez Martín Universidad de Murcia
  • José David Cuesta Saez de Tejada Universidad de Murcia

Keywords:

aprendizaje, enfoques de aprendizaje, enfoques de enseñanza, educación primaria

Abstract

This study analyzed teaching and learning approaches taken by students and teachers in the last cycle of primary education, the impact of certain variables and the relationship between the incentives and strategies of students, and the intentions and strategies of teachers. A non-experimental, quantitative survey research design was used, with the Approaches to Teaching Inventory (known as CEE in Spanish) and the Learning Approaches Questionnaire for Primary and Secondary Education (known as CEAPS in Spanish). The data was analyzed with the statistical package SPSS 20. The results show that students prefer to adopt a high-performance approach followed by a deep approach, and teachers mostly use an approach centered on conceptual change in students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Biggs, J. B. (1989). Approaches to the enhancement of tertiary teaching. Higher Education Research and Development, 8(1), 7-25. doi:10.1080/0729436890080102
Hernández-Pina, F. (2014). Evaluación y acreditación del profesorado, programas e instituciones educativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(1), 15-32. doi: 10.6018/reifop.17.1.198821
Hernández-Pina, F., Maquilón, J. J. y Monroy, F. (2012). Estudio de los enfoques de enseñanza en profesorado de Educación Primaria. Revista de currículum y formación del profesorado, 16(1), 61-77. Recuperado de http://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42789/24681
Kember, D. (1997). A reconceptualisation of the research into university academics‘ conceptions of teaching. Learning and Instruction, 7(3), 255-275. doi: 10.1016/S0959-4752(96)00028-X
Kember, D. y Kwan, K. (2000). Lecturers’ approaches to teaching and their relationship to conceptions of good teaching. Instructional Science, 28(5), 469-490. Recuperado de http://link.springer.com/article/10.1023/A%3A1026569608656
Maquilón, J. J. y Hernández Pina, F. (2011). Identificación de las características del aprendizaje de los estudiantes de Educación Primaria con el cuestionario CEAPS. Anales de psicología, 27(1), 126-134. Recuperado de http://revistas.um.es/analesps/article/view/113551
Maquilón, J. J. y Hernández-Cantero, M. C. (2008). Diseño, validación y aplicación de un cuestionario para identificar los enfoques de aprendizaje en estudiantes deEducación Primaria en Murcia. Universidad de Murcia.

Maquilón, J. J., Mirete-Ruíz, A., García-Sánchez, F. y Hernández-Pina, F. (2013). Valoración de las TIC por los estudiantes universitarios y su relación con los enfoques de aprendizaje. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 537-554. doi: 10.6018/rie.31.2.151891
Maquilón, J. J. y Sánchez, M. (2014, mayo). Consistencia entre estrategias de aprendizaje y motivación en el alumnado de educación primaria. II Congreso Internacional de Investigación e Innovación en Educación Infantil y Educación Primaria. Murcia, España.
Mirete, A. B. (2014). TIC y enfoques de enseñanza y aprendizaje en Educación Superior (Tesis doctoral). Recuperado de https://digitum.um.es/xmlui/handle/10201/40440
Monrroy, F. (2013). Enfoques de enseñanza y de aprendizaje de los estudiantes del máster universitario en formación del profesorado de educación secundaria (Tesis doctoral). Recuperado de https://digitum.um.es/xmlui/handle/10201/31224
Monroy, F., González-Geraldo, J. L. y Hernández-Pina, F. (2015). A psychometric analysis of the Approaches to Teaching Inventory (ATI) and a proposal for a Spanish version (S-ATI-20). Anales de psicología, 31(1), 172-183. doi: 10.6018/analesps.31.1.190261
Prosser, M. y Trigwell, K. (1999). Understanding learning and teaching: the experience in higher education. Buckingham: SRHE and Open University Press.
Ros, J. S., Hernández-Pina, F. y Maquilón, J. J. (2010). Identificación de los enfoques de enseñanza del profesorado de educación primaria. Investigación e Innovación en Educación Infantil y Educación Primaria. España: Universidad de Murcia.
Ros, R., Alfageme, M. B. y Vallejo-Ruíz, M. (2006). Enfoques de enseñanza en un centro de Primaria: cambio o continuidad. Universidad de Murcia.
Samuelowicz, K. y Bain, J. D. (2001). Revisiting academics’ beliefs about teaching and learning. Higher Education, 41(3), 299-325. Recuperado de http://link.springer.com/article/10.1023/A%3A1004130031247
Serrano, J. M. y Pons, R. (2011). El Constructivismo hoy: enfoques constructivistas en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13(1), 1-27. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/268
Sheppard, C. y Gilbert, J. (1991). Course design, teaching method and student epistemology. Higher Education, 22(3), 229-249. Recuperado de http://link.springer.com/article/10.1007/BF00132289
Trigwell, K. y Prosser, M. (1996). Changing approaches to teaching: a relational perspective. Studies in Higher Education, 21, 275-284. doi:10.1080/03075079612331381211
Trigwell, K., Prosser, M. y Taylor, P. (1994). Qualitative differences in approaches to teaching first year university science. Higher Education, 27(1), 75-84. doi:10.1007/BF01383761

Downloads

Article abstract page views: 4893

Published

2016-05-02

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.