Pedagogical Transfer and Disciplinary Identity: A Case Analysis

Authors

  • Gustavo Parra Ramírez Universidad Nacional Autónoma de México, FES-Iztacala
  • Hortensia Hickman Rodríguez Universidad Nacional Autónoma de México, FES-Iztacala
  • Monique Landesmann Segall Universidad Nacional Autónoma de México, FES-Iztacala
  • Miguel Angel Pasillas Valdez Universidad Nacional Autónoma de México, FES-Iztacala

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.1044

Keywords:

Formación docente, identidad académica

Supporting Agencies:

Proyecto financiado por el Programa de Apoyo a los Profesores de Carrera (PAPCA) No. 37 y por el Programa de Apoyo a Proyectos de Investigación e Innovación Tecnológica (PAPIIT) No. IN304613.

Abstract

The aim of this paper was to analyze the pedagogical transfer approach of the teacher training course in basic science, as part of the degree in psychology in Iztacala during the period from 1976 to 1985. The course was designed to reproduce the training project for psychologists. Interviews were conducted on the academic training of five representatives of the four graduating classes, who were picked to become the academics to inherit and continue this training model. Pedagogical transfer strategies from the training program were analyzed in a three-way connection with the meanings students gave to these strategies and their impact on the formation of an academic identity. The data reveals the social function of legitimated knowledge transfer practices that seek the development and perfection of subjects in training, but also the opacity of any training project in terms of the appropriation and differential significance of the pedagogical content that the program attempted to transmit, and which shaped their future identities as academics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aceves, J. (1999). Un enfoque metodológico de las historias de vida. Santiago de Chile: Ediciones Sur.
Berger, P. y Luckmann, T. (1995). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Paidós.
Bertaux, D. (2005). Los relatos de vida. Perspectiva Etnosociológica. Barcelona: Bellaterra.
Candau, J. (2001). Memoria e identidad. Buenos Aires: Ediciones del Sol.
Fattore, N. y Caldo, P. (2011). Transmisión: una palabra clave para repensar el vínculo pedagogía, política y sociedad, en VIII Encuentro de Cátedras de Pedagogía de Universidades Nacionales Argentinas. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Universidad Nacional de la Plata, Argentina.
Fernández, L. (1998). Crisis y dramática del cambio. Avances de investigación sobre proyectos de innovación educativa. En I. Butelman (Comp.), Pensando las instituciones. Sobre teorías y prácticas en educación. Buenos Aires: Paidós.
Ferry, G. (1990). El trayecto de la formación. Los enseñantes entre la teoría y la práctica. México: UNAM-Paidós.
Frigeiro, G. y Diker, G. (Comps.) (2004). La transmisión en las sociedades, las instituciones y los sujetos: un concepto de la educación en acción. Buenos Aires: Novedades Educativas.
Landesmann, M., Hickman, H. y Parra, G. (2009). Memorias e identidades institucionales. Fundadores y herederos en Psicología Iztacala. México: Juan Pablos.
Mallimaci F. y Giménez, V. (2006). Historias de vida y método biográfico, en Estrategias de Investigación cualitativa (pp. 175-212). Barcelona: Gedisa.
Parra, G., Hickman, H. y Segall, M. (2013). El Grupo Xalapa y la consolidación del conductismo en México: un acercamiento a la constitución de una disciplina a partir de una red intelectual. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 16(1), 46-64. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/epsicologia/epi-2013/epi131d.pdf.
Ribes, E., Fernández, C., Talento, M. y López, F. (1980). Enseñanza, ejercicio e investigación de la psicología. Un modelo integral. México: Trillas.
Ribes, E. (1980). El diseño curricular en la enseñanza superior desde una perspectiva conductual: historia de un caso. En J. Urbina (Comp.), El psicólogo, ejercicio profesional y prospectiva. México: UNAM.

Downloads

Article abstract page views: 2122

Published

2017-01-10

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.