Assessment of online course components from a student perspective

Authors

  • Katiuzka Flores Guerrero Universidad de Guadalajara
  • María Cristina López de la Madrid Universidad de Guadalajara
  • María Alicia Rodríguez Hernández Universidad de Guadalajara

Keywords:

Aprendizaje en línea, enseñanza superior, evaluación de la educación.

Abstract

Various studies exist which propose assessment models for online courses from the students’ perspective. However, despite displaying statistically significant links, these studies have a weakness: they assume that their components are equally important. This research was performed in light of this situation and aims to show that the importance of each component is significantly different, and identify which components are most important for students. The data collection technique used was a survey conducted on a random sample of 327 students. The Friedman test and, post hoc, the Nemenyi test were used in order to contrast the difference between variables. The main results confirm the need to consider the importance of the components of online courses to refine existing models.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barberá, E. (2004). La educación en la red: actividades virtuales de enseñanza y aprendizaje. Barcelona: Paidós.
Bates, T. (2001). Cómo gestionar el cambio tecnológico. Barcelona: Gedisa.
Chan, M. y Pérez, F. (2003). Propuestas metodológicas para la evaluación de la educación en línea. México: Universidad de Guadalajara.
Delgado, A. y Oliver, R. (2006). La evaluación continua en un nuevo escenario docente. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3(1), 1-13. Recuperado de http://www.uoc.edu/rusc/3/1/dt/esp/delgado_oliver.pdf
Duart, J. y Sangrà, A. (2000). Aprender en la virtualidad. Barcelona: Gedisa.
Guardia, L. (2001). Guía del formador on-line de la UOC. Manuscrito no publicado, Universidad Oberta de Catalunya, España.
Khan, B. (2005). Managing e-learning strategies. EUA: Infosci
Lozano, A. y Burgos, J. (2007). Tecnología educativa en un modelo de educación a distancia centrado en la persona. México: Limusa.
McCroskey, S., Kovach, J. V., Ding, X., Miertschin, S. y Lund O’Neil, S. (2011). Quality assurance in e-learning. En S. B. Eom y J. B. Arbaugh (Eds.), Student satisfaction and learning outcomes in e-learning: an introduction to empirical research (pp. 231-248). EUA: IGI Global.
Moore, M. y Keaesley, G. (1996). Teaching and tutoring. Distance education: a systems view. Belmont, CA: Wadsworth Publishing.
Morales, P. (2011). El análisis factorial en la construcción e interpretación de test, escalas y cuestionarios. Manuscrito no publicado, Universidad Pontificia Cillas, Madrid, España. Recuperado de http://www.upcomillas.es/personal/peter/investigacion/AnalisisFactorial.pdf
Nielsen, J. (2000). Usabilidad. Madrid: Prentice Hall.
Ozkan, S. y Koseler, R. (2009). Multidimensional student’s evaluation of e-learning systems in the higher education context: an empirical investigation. Computers & Education, 53, 1285-1296. doi: 10.1016/j.compeu.2009.06.011
Peltier, J. W., Schibrowsky, J. A. y Drago, W. (2007). The interdependence of the factors influencing the perceived quality of the online learning experience: a causal model. Journal of Marketing Education, 29, 140-153. doi: 10.1177/0273475307302016
Pinto, M. (2004). Calidad y evaluación de los contenidos electrónicos. Recuperado de http://www.mariapinto.es/e-coms/eva_con_elec.htm
Pituch, K. A. y Lee, Y. (2004). The influence of system characteristics on e-learning use. Computers & Education, 47, 222-244. doi: 10.1016/j.compedu.2004.10.007
Santoveña, S. (2005). Criterios de calidad para la evaluación de los cursos virtuales. Eti@ net, 2(4), 18-36. Recuperado de http://tecnologiaedu.us.es/cuestionario/bibliovir/calidad.pdf
Shee, D. Y. y Wang, Y. (2006). Multicriteria evaluation of the web-based e-learning system: a methodology based on leaner satisfaction and its applications. Computers & Education, 50, 849-905. doi: 10.1016/j.compedu.2006.09.005
Sun, P. C., Tsai, R. J., Finger, G., Chen, Y. Y. y Yeh, D. (2008). What drives a successful e-learning? An empirical investigation of critical factors influencing learner satisfaction. Computers & Education, 50, 1183-1202. doi: 10.1016/j.compedu.2006.11.007
Visser, L. (1998). Desarrollo de la comunicación motivacional en el apoyo a la educación a distancia. Universidad de Guadalajara.
Wang, Y. (2003). Assessment of learner satisfaction with asynchronous electronic learning systems. Information & Management, 41, 75-86. doi: 10.1016/S0378-7206(03)00028-4

Downloads

Article abstract page views: 3511

Published

2016-01-04

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.