The Computer and Classroom Activities: Some Perspectives on General Basic Education in the Province of Buenos Aires

Authors

  • Rubén Darío Martínez Vidal Facultad de Ciencias Exactas y Naturales Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Yolanda Haydeé Montero Mauro Facultad de Ciencias Exactas y Naturales Universidad Nacional de Mar del Plata
  • María Eugenia Pedrosa Borrini Facultad de Ciencias Exactas y Naturales Universidad Nacional de Mar del Plata

Keywords:

Teaching methods, resources for teaching, students’ activities, uses of the computer.

Abstract

The purpose of this investigation is to understand better the limitations and potential offered by the classroom for the pedagogical use of the computer. Initially, it makes a general approach to the problem, mentioning the main reasons that cause such use to be difficult. Then the method and bases of this descriptive study are presented. The paper continues by outlining the pedagogical methods habitually practiced by the teachers; the resources commonly used for these activities; the specific use made of the computer; the activities assigned to students; and finally, the difficulties encountered in students when developing classes for them. Finally, there is made a brief analysis of this information, as well as some interesting points for the integration of activities between the classroom and the computer laboratory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ames, C. (1992). Achievement goals and the classroom motivational climate. En D. Schunk y J. Meece (Eds.), Student perceptions in the classroom (pp. 327-348). Hillsdale, NJ: L. Erlbaum.

Anderson, J. R. (1983). The architecture of cognition. Cambirdge, MA: Harvard University Press.

Ausubel, D. P., Novak, J. D. y Hanesian, H. (1983). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo (2ª ed.). México: Trillas.

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Berger, P. y Luckmann, T. (1984) La construcción social de la realidad. Madrid: Amorrortu-Martínez de Murguía.

Bloom, B. S., Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H. y Krathwohl, D. R. (1971). Taxonomía de los objetivos de la educación: la clasificación de las metas educacionales. Buenos Aires: El Ateneo.

Cazden, C. B. (1990). El discurso en el aula. En M. C. Wittrock, La investigación en la enseñanza (pp. 627-709). Barcelona: Paidós.

Covington, M. V. (1992). Making the grade: A self-worth perspective on motivation and school learning. New York: Cambridge University Press.

Crook, C. (1998). Ordenadores y aprendizaje colaborativo. Madrid: Ediciones Morata.

Deci, E. y Ryan, R. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Press.

Díaz Barriga, A. (1994). Docente y programa: Lo institucional y lo didáctico. Buenos Aires: Aique.

Douglas, M. (1996). Cómo piensan las instituciones. Madrid: Alianza Universidad.

Dweck, C. y Goetz, T. (1978). Attributions and learned helplessness. En W. Harvey W. y R. Kidd (Eds.), New directions in attribution research (Vol. 2, pp. 157-179). Hillsdale, NJ: L. Erlbaum.

Eggen, P. D. y Kauchak, D. P. (1999). Estrategias docentes: Enseñanza de contenidos curriculares y desarrollo de habilidades de pensamiento. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina.

Fichtner, B. (1999). Activity theory as methodology: The epistemological revolution of the computer and the problem of its societal appropiation. En M. Hedegaard y J. Lompscher (Eds.), Learning activity and development (pp.71-92). Aarhus: Aarhus University Press.

Flavell, J. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. En L. B. Resnick, The nature of intelligence (pp. 231-236). Hillsdale, NJ: L. Erlbaum.

Flower, L. S. y Hayes, J. R. (1980). The dinamics of composing: Making plans and juggling constrains. En L. Gregg. y E. Steinberg (Eds.), Cognitive process in writing (pp. 31-50). Hillsdale, NJ: L. Erlbaum.

Frigerio, G. (1991). Curriculum: Norma, intersticios, transposición y textos. En G. Frigerio, C. Braslavsky y A. Entel, Normas, teorías y críticas (pp. 14-53). Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.

Gagné, R. M. (1987). Las condiciones del aprendizaje. México: Interamericana. Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.

Garner, R. (1987). Metacognition and reading comprehension. Norwood, NJ: Ablex.

Giroux, H. A. (1990). Los Profesores como intelectuales: hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós.

Graham, S. y Weiner, B. (1996). Theories and principles of motivation. En D. C. Berliner. y R. C. Calfee, Handbook of Educational Psychology (pp. 63-84). New York: Simon & Schuster Macmillan.

Hacker, D. J. (1995). Metacognition: Definitions and empirical foundations. The University of Memphis. Consultado el 15 de marzo de 2001 en el World Wide Web: http://www.psyc.memphis.edu/trg/meta.htm.

Huertas, J.A. (1997). Motivación: Querer aprender. Buenos Aires: Aique.

Martínez, R. D., Astiz, M. S., Medina, P. A., Montero, Y. H. y Pedrosa, M. E. (1998a). Alternativas para la utilización del hipertexto en el ámbito escolar. Revista de Enseñanza y Tecnología, 11, 16-30.

Martínez, R. D., Astiz, M. S., Medina, P. A., Montero, Y. H. y Pedrosa, M. E. (1998b). Attitudes and habits of teachers towards computers in education. En Proceedings of the Society for the Information Technology and Teacher Education, (pp. 491-496). Washington, DC: AACE.

Martínez, R. D., Astiz, M. S., Medina, P. A., Montero, Y. H. y Pedrosa, M. E. (1998c). Factibilidad de implementación de entornos interactivos de aprendizaje. Informática Educativa, 11 (1), 125-144.

Martínez, R. D., Astiz, M. S., Medina, P. A., Montero, Y. H., Pedrosa, M. E. y Tait, R. E. (1999). Equipamento escolar e algumas implicações. Revista Brasileira de Informática na Educação, 5, 125-135.

Martínez, R. D., Montero, Y. H. y Pedrosa, M. E. (en prensa). El laboratorio de informática: Roles, actividades y posibilidades de integración. Revista de Enseñanza y Tecnología.

Mayer, R. E. y Wittrock, M. C. (1996). Problem-solving transfer. En D. C. Berliner y R.C. Calfee, Handbook of Educational Psychology (pp. 47-62). New York: Simon & Schuster Macmillan.

Merrill, M. D. (1983). Component display theory. En C. M. Reigeluth (Ed.), Instruction design theories and models: An overview of their current status (pp. 279-333). Hillsdale, NJ: L. Erlbaum.

Nérici, I. G. (1982). Metodología de la enseñanza. México: Editorial Kapelusz Mexicana.

Nicholls, J. (1992). Students as educational theorists. En D. Schunk y J. Meece (Eds.), Student perceptions in the classroom (pp. 267-286). Hillsdale, NJ: L. Erlbaum.

Novak, J. D. y Gowin, D. B. (1988). Aprendiendo a aprender. Barcelona: Martínez Roca.

Reigeluth, C. M. y Moore, J. (2000). La enseñanza cognitiva y el ámbito cognitivo. En C. M. Reigeluth (Ed.), Diseño de la instrucción: Teorías y modelos (Parte I, pp.61-76). Madrid: Aula XXI Santillana.

Rueda, R. y Moll, L. C. (1994). A sociocultural perspective on motivation. En H. F. O'Neil y M. Drillings, Motivation: Theory and research (pp. 117-137). Hillsdale, NJ: L. Erlbaum.

Sancho, J. M. (1996, julio). La educación en el Tercer Milenio: variaciones de una sinfonía por componer. Conferencia presentada en el III Congreso Iberoamericano de Informática Educativa RIBIE, Barranquilla, Colombia.

Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense-making in mathematics. En D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 334-370). New York: Macmillan.

Snow, R. E. y Corno, L. (1996). Individual differences in affective and conative functions. En Berliner, D. C. y Calfee, R. C., Handbook of Educational Psychology (pp. 243-310). New York: Simon & Schuster Macmillan.

Stipek, D. (1998). Motivation to learn: From theory to practice. Boston: Allyn & Bacon.

Downloads

Article abstract page views: 1954

Published

2001-11-01

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.