Social-Emotional Learning in Preschool: Foundations, Review of Research, and Proposals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e26.2897

Keywords:

Interpersonal competence, emotional development, preeschol children, teaching, evaluation

Supporting Agencies:

Universidad Nacional Autónoma de México. Unidad de Investigación Interdisciplinaria en Ciencias de la Salud y la Educación. Facultad de Estudios Superiores Iztacala.

Abstract

This study seeks to present the theoretical and methodological foundations for the design and implementation of a curriculum aimed at developing social and emotional skills in preschools in a Latin American context. It lays down the reasons justifying the inclusion of a social-emotional development program in the preschool curriculum, the theoretical foundations underpinning the importance of teaching this aspect of child psychological development, and the findings of empirical studies conducted in a Hispanic and Latin American context. The work concludes by offering theoretically and methodologically grounded guidelines for the implementation of a curriculum that includes teaching social and emotional competence in Latin American preschools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, J. y González, J. (2015). Manifestaciones de la violencia perversa en escuelas primarias del noreste de México. Enseñanza e Investigación en Psicología, 20(3), 275-285.

Alba, G., Justicia-Arráez, A., Pichardo, M. M. y Justicia, J. F. (2013). Aprender a convivir. Un programa para la mejora de la competencia social del alumnado de educación infantil y primaria. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(31), 883-904. http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.31.13105

Amaral, M. P., Maia-Pinto, F. J. y Medeiros, C. R. (2015). Las habilidades sociales y el comportamiento infractor en la adolescencia. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 19(2), 17-38. http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/3452

Arancibia, G. y Péres, X. (2007). Programa de autoeficacia en habilidades sociales para adolescentes. Ajayu, 5(2), 133-155.

Barrios, M. y Frías, M. (2016). Factores que influyen en el desarrollo y rendimiento escolar de los jóvenes de bachillerato, Revista Colombiana de Psicología, 25(1), 63-82. http://dx.doi.org/10.15446/rcp.v25n1.46921

Baumrind, D. (1966). Effects of authoritative parental control on child behavior, Child Development, 37(4), 887-907. https://arowe.pbworks.com/f/baumrind_1966_parenting.pdf

Benavides, A., Fernández-Cabezas, M. Romero, M. y Pichardo, M. (diciembre, 2016). Satisfacción de las familias participantes en el programa piloto Aprender a convivir en casa. Trabajo presentado en el XXIV Congreso Internacional de Psicología INFAD, Almería, España. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.10032.56324

Bruner, J. (2003). Juego, pensamiento y lenguaje. Infancia: educar de 0 a 6 años, 78, 4-10. https://www.observatoriodelainfancia.es/oia/esp/documentos_ficha.aspx?id=1742

Caballo, V. (1993). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Siglo XXI.

Caballo, V., Salazar, I. y Equipo de Investigación CISO-A España (2017). Desarrollo y validación de un nuevo instrumento para la evaluación de las habilidades sociales: el Cuestionario de habilidades sociales (CHASO) Behavioral Psychology / Psicología Conductual: Revista Internacional Clínica y de la Salud, 25(1), 5-24. https://www.researchgate.net/publication/317025754

Carbonero, M., Martín, L., Monsalvo, E. y Valdivieso, J. (2015). Rendimiento escolar y actitudes personales y de responsabilidad social en el alumnado preadolescente. Anales de Psicología, 31(3), 990-999. https://doi.org/10.6018/analesps.31.3.181161

Cejudo, J. (2017). Efectos de un programa de mejora de la inteligencia emocional sobre el ajuste psicosocial y el rendimiento académico en educación primaria. Infancia y Aprendizaje, 40(3), 503-530. https://doi.org/10.1080/02103702.2017.1341099

Cepa, A., Heras, D. y Lara, F. (2016). Desarrollo emocional: evaluación de las competencias emocionales en la infancia. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 75-81. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v1.212

Coronel, C., Levin, M. y Mejail, S. (2011). Las habilidades sociales en adolescentes tempranos de diferentes contextos socioeconómicos. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(23), 241-262. http://dx.doi.org/10.25115/ejrep.v9i23.1436

de Miguel, P. (2014). Enseñanza de habilidades de interacción social en niños con riesgo de exclusión. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 1(1), 17-26. https://www.revistapcna.com/sites/default/files/14_02.pdf

Fernández-Cabezas, M., Benítez, L., Fernández, E., Justicia, F. y Justicia-Arráez, A. (2011). Desarrollo de la competencia social y prevención del comportamiento antisocial en niños de 3 años. Infancia y Aprendizaje, 34(3), 337-347. https://doi.org/10.1174/021037011797238603

García, A. y Méndez, C. (2017). El entrenamiento en habilidades sociales y su impacto en la convivencia escolar dentro de un grupo de primario. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 16(30), 151-164. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5890352

González, C., Ampudia, A. y Guevara, Y. (2012). Programa de intervención para el desarrollo de habilidades sociales en niños institucionalizados. Acta Colombiana de Psicología, 15(2), 43-52.

González, C., Guevara, Y., Jiménez, D. y Alcázar, R. (2018). Relación entre asertividad, rendimiento académico y ansiedad en una muestra de estudiantes mexicanos de secundaria. Acta Colombiana de Psicología, 21(1), 116-127. https://doi.org/10.14718/ACP.2018.21.1.6

Guevara, Y. y Rugerio, P. (2017). Interacciones profesor-alumnos durante lectura de cuentos en escuelas preescolares mexicanas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(74), 729-749. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v22n74/1405-6666-rmie-22-74-00729.pdf

Guevara, Y., Cárdenas, K., Reyes, V. y González, C. (2017). Niveles de ansiedad y comprensión lectora, en estudiantes mexicanos de escuelas secundarias. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, XX(3), 1057-1077. https://www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin/vol20num3/Vol20No3Art13.pdf

Guevara, Y., Rugerio, P. y Corona, A. (2018). Relationship between maternal and infant behaviour during story time. Journal of Education and Human Development, 7(2), 100-112. https://doi.org/10.15640/jehd.v7n2a13

Gutiérrez, M. y Expósito, J. (2015). Autoconcepto, dificultades interpersonales, habilidades sociales y conductas asertivas en adolescentes. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(2), 42-58. http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/15215

Isaza, L. y Henao, G. (2011). Relaciones entre el clima social familiar y el desempeño en habilidades sociales en niños y niñas entre dos y tres años de edad. Acta Colombiana de Psicología, 14(1), 19-30. https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/355/360

Justicia, F., Benítez, J., Fernández, M., Fernández, E. y Pichardo, C. (2008). Aprender a convivir: programa de prevención do comportamento antisocial na educación infantil [Aprender a convivir: programa de prevención de conductas antisociales en la educación infantil]. Cadernos de Psicoloxía, 32, 37- 47.

Justicia, F., Benítez, J., Pichardo, C., Fernández, E., García, T. y Fernández, M. (2006). Aproximación a un nuevo modelo explicativo del comportamiento antisocial. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 4(2), 131-150. http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/articulos/9/ espannol /Art_9_117.pdf

Justicia-Arráez, A., Alba, G., Romero, M. y Quesada, A. (2014). Análisis de la estructura factorial del registro de observación del programa aprender a convivir en 3 años (ROAC-3). International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 557-568. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v4.831

Lacunza, A. y Contini, N. (2009). Las habilidades sociales en niños preescolares en contextos de pobreza. Ciencias Psicológicas, 3(1), 57-66. https://doi.org/10.22235/cp.v3i1.137

Lacunza, A., Castro, A. y Contini, N. (2009). Habilidades sociales preescolares: una escala para niños de contextos de pobreza. Revista de Psicología, 27(1), 4-28. https://doi.org/10.18800/psico.200901.001

Linaza, J. (2013). El juego es un derecho y una necesidad de la infancia. Bordón. Revista de Pedagogía, 65(1), 103-118. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/brp.2013.65107

Malander, N. (2016). Percepción de prácticas parentales y estrategias de aprendizaje en estudiantes secundarios. Revista de Psicología, 25(1), 1-19. http://dx.doi.org/10.5354/0719-0581.2016.42098

Márquez, A., Vega, L. y Poncelis, F. (2016). Solución de conflictos a través de la expresión del lenguaje oral en niños preescolares. En J. L. Costa (Ed.) Psicología y educación: presente y futuro (pp. 398-406). Asociación Científica de Psicología y Educación.

Mega, M. y Liesa, M. (2017). El juego cooperativo como método para favorecer la inclusión y el desarrollo de conductas prosociales. Infancia, Educación y Aprendizaje, 3(2), 649-654. https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.2.795

Mendo, S., León, B., Felipe, E., Polo, M. y Palacios, V. (2016). Evaluación de las habilidades sociales de estudiantes de educación social. Revista de Psicodidáctica, 21(1), 139-156. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.14031

Monjas, I. (2002). Programa de enseñanza de las habilidades de interacción social (PEHIS) para niños y niñas en edad escolar. CEPE.

Morales, L., Ruíz, P. Merchán, A. y Guil, R. (2018). Programa emocional en alumnado de segundo de E.S.O. con déficit en sus logros académicos. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 99-107. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2018.n1.v3.1227

Morales, M., Benítez, M. y Agustín, D. (2013). Habilidades para la vida (cognitivas y sociales) en adolescentes de una zona rural. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(3), 98-113. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/564

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Replantear la Educación: ¿hacia un bien común mundial? http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002326/232697s.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (Octubre, 2015). 5o. Foro Mundial sobre Estadísticas, Conocimiento y Políticas. Transformando las políticas, cambiando vidas, Guadalajara, México. https://www.oecd.org/statistics/5WF%20Summary%20Report%20Espagnol.pdf

Osés, M., Duarte, E. y Pinto, L. (2016). Juegos cooperativos: efectos en el comportamiento asertivo en niños de 6o. grado de escuelas públicas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(3), 176-186. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/886

Piaget, J., Lorenz, K. y Erikson, E. (1982). Juego y desarrollo. Crítica.

Pinto, N., Girón, G. y Mac-Lellan, W. (2015). Valores de la familia en la educación inicial. Revista Multidisciplinaria Dialógica, 12(1), 4-27. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5237738.pdf

Ríos, L. y Marchena, E. (2017). Propuesta de un programa e-learning para desarrollar habilidades sociales. Enseñanza e Investigación en Psicología, 22(3), 301-311.

Santamaría, B. y Valdés, M. (2017). Rendimiento del alumnado de educación secundaria obligatoria: influencia de las habilidades sociales y la inteligencia emocional. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 57-66. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v2.918

Secretaría de Educación Pública (2016). Programa Nacional de Convivencia Escolar. Secretaría de Educación Pública. http://convivenciaescolar.seph.gob.mx/ponencias/Bibliotecas%20Escolares%20PNCE.pdf

Weissberg, R., Durlak, J., Domitrovich, C. y Gullotta, T. (2015). Social and emotional learning. Past, present, and future. En J. Durlak, C. Domitrovich, R. Weissberg, y T. Gullotta, Handbook of social and emotional learning. Research and practice (pp. 3-19). The Guilford Press.

Zych, I., Ortega-Ruiz, R. y Sibaja, S. (2016). El Juego Infantil y el desarrollo afectivo: afecto, ajuste escolar y aprendizaje en la etapa preescolar. Infancia y Aprendizaje, 39(2), 380-400. https://doi.org/10.1080/02103702.2016.1138718

Downloads

Article abstract page views: 13894

Published

2020-11-19

Similar Articles