Previous Knowledge, Mental Models and Problem Solving. A Study with High School Students
Keywords:
Cognitive processes, structure of knowledge, problem solving.Abstract
In this paper an experiment was carried out to test the theory of mental models of Johnson-Laird, which classifies subjects according to their previous knowledge. The subjects of the experiment were high school students of Valencia (Spain), to whom a problem solving test was administered. The results found seem to confirm that an inverse relation between the number of mental models implied in the problem and the percentage of subjects that solve it correctly, as the theory predicts. Moreover, subjects of higher previous knowledge do not always solve problems significantly better.Downloads
Download data is not yet available.
References
Anderson, J. (1995). Learning and memory: An integrated approach. Nueva York: Wiley.
Bodner M. G. y Domin, D. S. (2000). Mental models: The role of representations in problen solving in Chemistry. University Chemistry Education, 4 (1), 24-30.
Buteler, L., Gangoso, Z., Brincones, I. y González Martínez, M. (2001). Enseñanza de las Ciencias, 19 (2), 285-295.
Campanario, J. M., Cuerva, J., Moya, A. y Otero, J. (1998). La metacognición y el aprendizaje de las ciencias. En E. Banet y A. de Pro (Eds.), Investigación e innovación en la enseñanza de las ciencias (Vol I, pp. 36-44). Murcia: Editorial Diego Marín.
Chi, M.T.H., Feltovich, P J. y Glaser, R (1981). Categorization and representation of physics problem by experts and novices. Cognitive Science, 5, 121-151.
Coleoni, E. A.; Otero, J. C.; Gangoso, Z. y Hamity, V. (2001). La construcción de la representación en la resolución de un problema de física. Investigaçoes em Ensino de Ciências, 6 (3). Consultado el 20 de septiembre de 2006 en: http://www.if.ufrgs.br/public/ensino/revista.htm
Costa S. S. C. y Moreira, M. A. (2001). A resoluçao de problemas como um tipo especial de apredizagem significativa. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 18 (3), 263-277.
Ferguson-Hessler, M.G.y De Jong, T. (1990). Studying physics texts: Differences in study processes between good and poor performers. Cognition and Instruction, 7 , 41-54.
García-Madruga, J. A., Gutiérrez, F, Carriedo, N., Moreno, S. y Johnson-Laird, P.N. (2002). Mental models in deductive reasoning. The Spanish Journal of Psychology, 5 (2), 125-140.
Greca, I. M. y Moreira, M. A. (1996). Un estudio piloto sobre representaciones mentales, imágenes, proposiciones y modelos mentales respecto al concepto de campo electromagnético en alumnos de física general, estudiantes de posgrado y físicos profesionales. Investigaçoes em Ensino de Ciências, 1 (1). Consultado el 1 de noviembre de 2006 en: http://www.if.ufrgs.br/public/ensino/revista.htm
Greca, I. M. y Moreira, M. A. (1998). Modelos mentales y aprendizaje de física en electricidad y magnetismo. Enseñanza de las Ciencias, 16 (2), 289-303.
Greca, I. M. y Moreira, M. A. (2002a). Mental, physical, and mathematical models in the teaching and learning of physics. Science Education, 86 (1), 106-121.
Greca, I. M. y Moreira, M. A. (2002b). Além da detecçao de modelos mentais dos estudantes. Uma proposta representacional integradora. Investigaçoes em Ensino de Ciências, 7 (1). Consultado el 22 de octubre de 2006 en: http://www.if.ufrgs.br/public/ensino/revista.htm
Hegarty-Harzel, E. y Prosser, M. (1991). Relationship between students’ conceptual knowledge and study strategies, part 1: students learning in physics. International Journal of Science Education, 13, 303-312.
Johnson-Laird, P.N. (1983). Mental models: Towards a cognitive science of language, inference, and consciousness. Cambridge: Cambridge University Press.
Johnson-Laird, P. N. (1990). Mental models. En M. Posner (Ed.), Foundations of cognitive science (pp. 469-499). Cambridge, MA, Estados Unidos: MIT Press.
Johnson-Laird, P. N.(1996). Images, Models and Propositional Representations. En M. De Vega, M. J. Intons-Peterson, P. N. Johnson-Laird, M. Denis y M. Marschark (Eds.), Models of Visuospatial Cognition (pp 90-127). Oxford: Oxford University Press.
Johnson-Laird, P. N. (2000). The current state of the mental model theory. En J. A. García-Madruga, N. Carriedo y M. J. González Labra (Eds.), Mental models in reasoning (pp.16-40). Madrid: Univesidad Nacional de Educación a Distancia.
Johnson-Laird, P. N. y Bara, B. G. (1984). Syllogistic inference. Cognition, 16, 1-62.
Johnstone, A. H. y El-Banna, H. (1986). Capacities, demands and processes –a predictive model for science education. Education in Chemistry, 23, 80-84.
Johnstone, A. H., Hogg, W. R. y Ziane. M. (1993). A working memory model applied to physics problem solving. International Journal of Science Education, 15, 663-672.
Mayer, R. E. (1992). Thinking, problem solving and cognition. Nueva York: Freeman.
Moreira, M. A. (1996). Modelos mentais. Investigaçoes em Ensino de Ciencias, 1 (3). Consultado el 30 de septiembre de 2006 en: http://www.if.ufrgs.br/public/ensino/revista.htm
Moreira, M. A. y Buchweitz, B. (2000). Novas estratégias de Ensino e Aprendizagem. Lisboa: Plátano.
Moreira, M. A., Greca, I. M. y Rodríguez Palmero, M. L. (2002). Modelos mentales y modelos conceptuales en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias. Revista Brasileira de Pesquisa em Educaçao em Ciências, 2 (3), 37-57.
Níaz, M. (1987). Relation between M-Space of students and M-Demand of different items of General Chemistry and its interpretation based upon the neo-Piagetian theory of Pascual-Leone. Journal of Chemical Education, 64, 502-505.
Novak, J. D. (1988a). Constructivismo humano: Un consenso emergente. Enseñanza de las Ciencias, 6, 213-223.
Novak, J. D. (1988b). Learning science and the science of learning. Studies in Science Education, 15, 77-101.
Novak, J. D. y Gowin. D. B. (1999). Aprendiendo a aprender. Barcelona: Martínez Roca.
Otero, M. R., Papini, C. y Elichiribehety, I (1998). Las representaciones mentales y la resolución de un problema: Un estudio exploratorio. Investigaçoes em Ensino de Ciencias, 3 (1). Consultado el 5 de octubre de 2006 en: http;//www.if.ufrgs.br/public/ensino/revista.htm
Rodríguez-Palmero, M. L. (2004). La teoría del aprendizaje significativo. En A. J. Cañas, J. D. Novak y F. M. González (Eds.), Proceedings of the First Conference on Concept Mapping. Pamplona, España.
Rodríguez-Palmero, M. L., Marrero Acosta, J. y Moreira, M. A. (2001). La teoría de modelos mentales de Johnson-Laird y sus principios de aplicación con modelos mentales de célula en estudiantes del curso de orientación universitaria. Investigaçoes em Ensino de Ciencias, 6 (3). Consultado el 20 de octubre de 2006 en: http://www.if.ufrgs.br/public/ensino/revista.htm.
Santamaria, C., García-Madruga, J. A. y Carretero, M. (1996). Beyond belief bias: Reasoning from conceptual structures by mental models manipulation. Memory & Cognition, 24 (2), 250-261.
Solaz-Portolés, J. J. y Sanjosé, V.(2006). ¿Podemos predecir el rendimiento de nuestros alumnos en la resolución de problemas? Revista de Educación, 339, 693-710. Consultado el 2 de octubre de 2006 en: http://www.revistaeducacion.mec.es/re339.htm
Solaz-Portolés, J .J. y Sanjosé, V. (2007). Cognitive variables in science problem solving: A review of research. Journal of Physics Teacher Education Online, 4 (2), 25-33. Consultado el 5 de mayo de 2007 en http://www.phy.ilstu.edu./jpteo/issues/jpteo4(2)win07.pdf
West, L. H. T. y Pines, A. L. (1985). Cognitive structure and conceptual change. Nueva York: Mc Millan.
Bodner M. G. y Domin, D. S. (2000). Mental models: The role of representations in problen solving in Chemistry. University Chemistry Education, 4 (1), 24-30.
Buteler, L., Gangoso, Z., Brincones, I. y González Martínez, M. (2001). Enseñanza de las Ciencias, 19 (2), 285-295.
Campanario, J. M., Cuerva, J., Moya, A. y Otero, J. (1998). La metacognición y el aprendizaje de las ciencias. En E. Banet y A. de Pro (Eds.), Investigación e innovación en la enseñanza de las ciencias (Vol I, pp. 36-44). Murcia: Editorial Diego Marín.
Chi, M.T.H., Feltovich, P J. y Glaser, R (1981). Categorization and representation of physics problem by experts and novices. Cognitive Science, 5, 121-151.
Coleoni, E. A.; Otero, J. C.; Gangoso, Z. y Hamity, V. (2001). La construcción de la representación en la resolución de un problema de física. Investigaçoes em Ensino de Ciências, 6 (3). Consultado el 20 de septiembre de 2006 en: http://www.if.ufrgs.br/public/ensino/revista.htm
Costa S. S. C. y Moreira, M. A. (2001). A resoluçao de problemas como um tipo especial de apredizagem significativa. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 18 (3), 263-277.
Ferguson-Hessler, M.G.y De Jong, T. (1990). Studying physics texts: Differences in study processes between good and poor performers. Cognition and Instruction, 7 , 41-54.
García-Madruga, J. A., Gutiérrez, F, Carriedo, N., Moreno, S. y Johnson-Laird, P.N. (2002). Mental models in deductive reasoning. The Spanish Journal of Psychology, 5 (2), 125-140.
Greca, I. M. y Moreira, M. A. (1996). Un estudio piloto sobre representaciones mentales, imágenes, proposiciones y modelos mentales respecto al concepto de campo electromagnético en alumnos de física general, estudiantes de posgrado y físicos profesionales. Investigaçoes em Ensino de Ciências, 1 (1). Consultado el 1 de noviembre de 2006 en: http://www.if.ufrgs.br/public/ensino/revista.htm
Greca, I. M. y Moreira, M. A. (1998). Modelos mentales y aprendizaje de física en electricidad y magnetismo. Enseñanza de las Ciencias, 16 (2), 289-303.
Greca, I. M. y Moreira, M. A. (2002a). Mental, physical, and mathematical models in the teaching and learning of physics. Science Education, 86 (1), 106-121.
Greca, I. M. y Moreira, M. A. (2002b). Além da detecçao de modelos mentais dos estudantes. Uma proposta representacional integradora. Investigaçoes em Ensino de Ciências, 7 (1). Consultado el 22 de octubre de 2006 en: http://www.if.ufrgs.br/public/ensino/revista.htm
Hegarty-Harzel, E. y Prosser, M. (1991). Relationship between students’ conceptual knowledge and study strategies, part 1: students learning in physics. International Journal of Science Education, 13, 303-312.
Johnson-Laird, P.N. (1983). Mental models: Towards a cognitive science of language, inference, and consciousness. Cambridge: Cambridge University Press.
Johnson-Laird, P. N. (1990). Mental models. En M. Posner (Ed.), Foundations of cognitive science (pp. 469-499). Cambridge, MA, Estados Unidos: MIT Press.
Johnson-Laird, P. N.(1996). Images, Models and Propositional Representations. En M. De Vega, M. J. Intons-Peterson, P. N. Johnson-Laird, M. Denis y M. Marschark (Eds.), Models of Visuospatial Cognition (pp 90-127). Oxford: Oxford University Press.
Johnson-Laird, P. N. (2000). The current state of the mental model theory. En J. A. García-Madruga, N. Carriedo y M. J. González Labra (Eds.), Mental models in reasoning (pp.16-40). Madrid: Univesidad Nacional de Educación a Distancia.
Johnson-Laird, P. N. y Bara, B. G. (1984). Syllogistic inference. Cognition, 16, 1-62.
Johnstone, A. H. y El-Banna, H. (1986). Capacities, demands and processes –a predictive model for science education. Education in Chemistry, 23, 80-84.
Johnstone, A. H., Hogg, W. R. y Ziane. M. (1993). A working memory model applied to physics problem solving. International Journal of Science Education, 15, 663-672.
Mayer, R. E. (1992). Thinking, problem solving and cognition. Nueva York: Freeman.
Moreira, M. A. (1996). Modelos mentais. Investigaçoes em Ensino de Ciencias, 1 (3). Consultado el 30 de septiembre de 2006 en: http://www.if.ufrgs.br/public/ensino/revista.htm
Moreira, M. A. y Buchweitz, B. (2000). Novas estratégias de Ensino e Aprendizagem. Lisboa: Plátano.
Moreira, M. A., Greca, I. M. y Rodríguez Palmero, M. L. (2002). Modelos mentales y modelos conceptuales en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias. Revista Brasileira de Pesquisa em Educaçao em Ciências, 2 (3), 37-57.
Níaz, M. (1987). Relation between M-Space of students and M-Demand of different items of General Chemistry and its interpretation based upon the neo-Piagetian theory of Pascual-Leone. Journal of Chemical Education, 64, 502-505.
Novak, J. D. (1988a). Constructivismo humano: Un consenso emergente. Enseñanza de las Ciencias, 6, 213-223.
Novak, J. D. (1988b). Learning science and the science of learning. Studies in Science Education, 15, 77-101.
Novak, J. D. y Gowin. D. B. (1999). Aprendiendo a aprender. Barcelona: Martínez Roca.
Otero, M. R., Papini, C. y Elichiribehety, I (1998). Las representaciones mentales y la resolución de un problema: Un estudio exploratorio. Investigaçoes em Ensino de Ciencias, 3 (1). Consultado el 5 de octubre de 2006 en: http;//www.if.ufrgs.br/public/ensino/revista.htm
Rodríguez-Palmero, M. L. (2004). La teoría del aprendizaje significativo. En A. J. Cañas, J. D. Novak y F. M. González (Eds.), Proceedings of the First Conference on Concept Mapping. Pamplona, España.
Rodríguez-Palmero, M. L., Marrero Acosta, J. y Moreira, M. A. (2001). La teoría de modelos mentales de Johnson-Laird y sus principios de aplicación con modelos mentales de célula en estudiantes del curso de orientación universitaria. Investigaçoes em Ensino de Ciencias, 6 (3). Consultado el 20 de octubre de 2006 en: http://www.if.ufrgs.br/public/ensino/revista.htm.
Santamaria, C., García-Madruga, J. A. y Carretero, M. (1996). Beyond belief bias: Reasoning from conceptual structures by mental models manipulation. Memory & Cognition, 24 (2), 250-261.
Solaz-Portolés, J. J. y Sanjosé, V.(2006). ¿Podemos predecir el rendimiento de nuestros alumnos en la resolución de problemas? Revista de Educación, 339, 693-710. Consultado el 2 de octubre de 2006 en: http://www.revistaeducacion.mec.es/re339.htm
Solaz-Portolés, J .J. y Sanjosé, V. (2007). Cognitive variables in science problem solving: A review of research. Journal of Physics Teacher Education Online, 4 (2), 25-33. Consultado el 5 de mayo de 2007 en http://www.phy.ilstu.edu./jpteo/issues/jpteo4(2)win07.pdf
West, L. H. T. y Pines, A. L. (1985). Cognitive structure and conceptual change. Nueva York: Mc Millan.
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
HTML
-
PDFENGLISH 222
Article abstract page views: 2548
Published
2008-05-01