School Autonomy and Educational Change: Considerations in Light from the Implementation of PEC-FIDE

Authors

  • Alejandro Reyes Juárez Subsecretaría de Educación Básica

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.2.643

Keywords:

Política educativa, gestión escolar, autonomía escolar

Supporting Agencies:

SEB

Abstract

The Secretariat of Public Education (SEP) implemented a pilot project known as the Program for Strengthening and Direct Investment in Schools (PEC-FIDE), the purpose of which was to address the problem of inequity in academic achievement and offer a solution to the obstacles in access to financing for vulnerable communities. This paper is an analysis of the implementation of a specific education program within the context of ongoing reform in Mexico, but also an opportunity to refelect upon topics such as school autonomy and the strengthening of management skills. The basis for this work is an exploratory study that drew its main source of information from educational actors who participated in the PEC-FIDE. It is not so much the financial resources themselves, but the ways in which these resources are used that open up possibilities of change in certain educational practices and alternatives to address specific problems in educational communities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnaut, A. (2010). Gestión del sistema educativo federalizado 1992-2010, En A. Arnaut y S. Giorguli (Coords.), Los grandes problemas de México. El Colegio de México.
Abreu, R. et al. (2010). Evaluación de impacto del proyecto piloto PEC‐FIDE. México: Fundación Idea.
Blanco, E. (2011). Los límites de la escuela: educación, desigualdad y aprendizajes en México. El Colegio de México.
Bolívar, A. (2009). De ‘la escuela no importa’ a la escuela como unidad base de mejora. punto.edu, 5(15), 28-33. Recuperado de http://www.cipes.org/articulos/1115%20-%20De%20la%20escuela.pdf
Bolívar, A. (2005). ¿Dónde situar los esfuerzos de mejora?: política educativa, escuela y aula. Educ. Soc., Campinas, 26(92), 859-888.
Casassus, J. (2000). Problemas de la gestión educativa en América Latina (la tensión entre los paradigmas de tipo A y el tipo B). Recuperado de http://www.lie.upn.mx/docs/Especializacion/Gestion/Lec2%20.pdf
Frigerio, G. (2000). ¿Las Reformas Educativas Reforman las Escuelas o las escuelas Reforman las Reformas? Santiago de Chile: UNESCO-ORELAC.
Fullan, M. (2007). Las fuerzas del cambio con creces. Madrid: Akal.
Fullan, M. y Stiegelbauer, S. (2009). El cambio educativo. Guía de planeación para maestros. México: Trillas.
Gather, M. (2004). Innovar en el seno de la institución escolar. Barcelona: Graó.
López, N. (Coord.) (2008). Políticas de equidad educativa en México. Análisis y propuestas. Buenos Aires: IIPE-UNESCO.
Murnane, R., Willett, J. y Cárdenas, S. (2006). ¿Ha contribuido el Programa Escuelas de Calidad (PEC) a mejorar la educación Pública en México? Aprender más y mejor. Políticas, programas y oportunidades de aprendizaje en educación básica en México. México: Harvard-SEP-FCE-ILCE.
Navarro, C. (2015). La antesala del ascenso a la dirección. Trayectorias de subdirectores de secundarias mexicanas. México: COMIE.
O’Donoghue, J. et al. (2009). Evaluación cualitativa del proyecto piloto PEC‐FIDE. México: Fundación Idea.
O’Donoghue, J. y Ongay, E. (2011). Evaluación del proyecto PEC‐FIDE. México: Fundación Idea.
Secretaría de Educación Pública [SEP] (2010). Programa Escuelas de Calidad. Módulo I. Modelo de gestión educativa estratégica. Recuperado de http://formacion.sigeyucatan.gob.mx/formacion/materiales/5/d3/p3/3.%20EL%20MODELO%20DE%20GESTION%20EDUCATIVA%20ESTRATEGICA.pdf
SEP (2014). Acuerdo número 717 por el que se emiten los lineamientos para formular los Programas de Gestión Escolar. Diario Oficial de la Federación. México, Segob.
SEP (2013a). “Decreto por el que se expide la Ley General del Servicio Profesional Docente”. Diario Oficial de la Federación. Recuperado de http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5313843&fecha=11/09/2013
SEP (2013b). Programa Sectorial de Educación 2013-2018. México: Autor.
Smyth, J. (Ed.) (2001). La autonomía escolar. Una perspectiva crítica. Madrid: Akal.
UNICEF (2012). Completar la escuela un derecho para crecer, un deber para compartir. Recuperado de http://www.siteal.iipe-oei.org/sites/default/files/informe-unesco-unicef-ago-2

Downloads

Article abstract page views: 3246

Published

2017-04-10

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.