The Curriculum. Conceptual and Practical Tensions

Authors

  • Ángel Díaz Barriga Centro de Estudios sobre la Universidad Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

Curriculum, curriculum history, curriculum theory.

Abstract

The purpose of this essay is to analyze the formation of two currents in the field of curriculum. These currents, over the last century, were visualized in different ways: one which considers the educational project as linked to a system or an educational institution, a perspective expressed in the various proposals to develop study plans and programs; the other, which links it with concepts like everyday life, curriculum as educational practice and curricular reality, which vindicate what is happening in the educational environment, particularly in the classroom. This paper recognizes a meeting of both currents in the origins of the curriculum field in the early twentieth century; at the same time we analyze its evolution marked by mutual discrediting and ignorance that have generated tensions. It reflects on the need to identify the limitations of each current, but also to recognize their successes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beyer, L. y Liston, D. (2001). El currículo en conflicto. Madrid: Akal.

Bobbit, F. (1924). How to make a curriculum. Boston, MA: Houghton Mifflin.

Bobbit, F. (1941). The curriculum of modern education. Nueva York: McGraw Hill.

Bolívar, A. (1999). El currículum como ámbito de estudio. En J. M. Escudero (Ed.), Diseño, desarrollo e innovación del currículum (pp. 23-44). Madrid: Síntesis.

Charters, W. (1924). Curriculum construction. Nueva York: Macmillan.

Díaz Barriga, A. (Coord.). (En prensa) La investigación curricular en México en la década de los noventa. México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

Díaz Barriga, A. (1995, septiembre). Modernización, calidad y crisis de la educación. Lo pedagógico una agenda pendiente. Trabajo presentado en la Reunión Estatal de Educación Superior de la ANUIES, Chihuahua.

Díaz Barriga, A. (1997). Ensayos sobre la problemática curricular. México: Trillas.

Eggleston, J. (1980). Sociología del currículo escolar. Buenos Aires: Troquel.

Furlan, A. (1996). Curriculum e Institución. Cuadernos del Instituto Michoacano de Ciencias de la Educación 16, pp. 31-48.

Gil, E. (1992). El sistema educativo de la Compañía de Jesús. La “Ratio Studiorum”. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.

Herbart, F. (1983). Pedagogía general derivada del fin de la educación. Barcelona: Humanitas (Trabajo original publicado en 1806).

Jackson, P. W. (1976). La vida en las aulas. Madrid: Morata (Trabajo original publicado en 1968).

Kilpatrick, W., Rugg, R., Washburne, C. y Bonner, F. (1944). El nuevo programa escolar. Buenos Aires: Losada.

Luzuriaga, L. (1964). Historia de la educación pública. Buenos Aires: Losada.

Taba, H. (1974). Elaboración del currículo. Buenos Aires: Troquel.

Westbury, I. (Comp.). (2002) ¿Hacia dónde va el currículum? La contribución de la teoría deliberadora. Girona: Pomares.

Zabalza, M. A. (1801). Diseño y desarrollo curricular. Madrid: Narcea.

Downloads

Article abstract page views: 20909

Published

2003-11-01

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.