International Trends Regarding Educational Equity from the Perspective of Educational Change

Authors

  • José Sánchez Santamaría Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidades Universidad de Castilla-La Mancha
  • Asunción Manzanares Moya Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidades Universidad de Castilla-La Mancha

Keywords:

Equal education, Educational reforms, Educational policy.

Abstract

Educational equity has become a social, political and scientific priority in many countries. This situation has gained momentum due to the increasing social and educational gaps in different countries around the World. It challenges the aspirations of modern Educational Policies to move forward towards more fair, cohesive and democratic society. Hence, this article puts into context and discusses the principal international trends on educational equity from the perspective of Educational Change. Therefore, a descriptive method focused on diachronic and hermeneutical approach with the analysis categories named as ways of change is carried out. A theoretical sample of documental sources is used. The results provide the existence of three trends from the 50s to the present: equal opportunities as educational access, equal opportunities as academic achievement/performance, and equity as inclusive and fair education. Now, there are two emerging trends under tension: educational excellence and educational justice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M. (1999). Understanding the development of inclusive schools. London: Falmer Press.

Ainscow, M. (2012). Moving knowledge around: strategies for fostering equity within education systems. Journal of Educational Change 13(1), 289-310.

Artiles, A. J. y Kozleski, E. (2007). Beyond convictions: Interrogating culture, history, and power in inclusive education. Language Arts, 84, 357-364.

Blanco, R. (2008). Marco conceptual sobre la educación inclusiva. En La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. Recuperado de http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/CONFINTED_48_Inf_2__Spanish.pdf

Bolívar, A. (2012). Social justice and educational equity. A current review. International Journal of Education for Social Justice, 1(1), 9-45. Recuperado de http://www.rinace.net/riejs/numeros/vol1-num1/art1_en.htm

Booth, T. y Ainscow. M. (2002). Index for inclusión. Developing leaning and participation in schools (2a. ed.). Reino Unido: CSIE.

Bowe, R., Ball, J.S. y Gold, A. (1992). Reforming education and changes school. Case studies in policy sociology. Londres: Routledge.

Carnoy, M. (1999). Globalization and educational reform: what planners need to know. París: UNESCO/IIEP.

Demeuse, M., Frandji, D., Greger D. y Rochex, J. (Eds.) (2011). Educational policies and inequalities in Europe. París: Palgrave Macmillan.

Echeita, G. (2013). Inclusión y exclusión educativa. De nuevo “voz y quebranto”. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 99-118. Recuperado de http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol11num2/art5.pdf

Echeita, G. y Ainscow, M. (2010). La Educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. II Congreso Iberoamericano de Síndrome de Down. Recuperado de http://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/sarrio/DOCUMENTOS,%20ARTICULOS,%20PONENECIAS,/Educacion%20inclusiva%20como%20derecho.%20Ainscow%20y%20Echeita.pdf
Echeitia, G. y Verdugo, M.A. (2004). La declaración de Salamanca sobre necesidades educativas especiales 10 años después. Valoración y prospectiva. España: INICIO, Universidad de Salamanca.

Giddens, A. (1999). La tercera via: La renovació de la socialdemocràcia. España: Edicions 62.

Hargreaves, A. y Shirley, D. (2009). The fourth way. The inspiring future for educational change. Londres: Gorwin-Sage.

Hargreaves, A. y Shirley, D. (2013). The global fourth way: the quest for educational excellence. Londres: Gorwin-Sage.

Hevia, R. (2005). Políticas educativas de atención a la diversidad cultural. Brasil, Chile, Colombia, México y Perú. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001470/147054s.pdf

Horkheimer, M. (2003). Teoría crítica. Buenos Aires: Amorrortu.

Kritikos, E. y Ching, C. (2005). Study on access to education and training, basic skills and early school leavers. (Reporte final DG EAC 38/04. Lot 3: Early school leavers). Londres: ICF-GHK.

Martínez-Garrido, C. (2011). 25 investigaciones clave en eficacia escolar. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(3), 149-174. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev153ART9.pdf

McKinsey&Company (2007). How the world’s most improved school systems keep getting better. Recuperado de http://www.mckinsey.com

Muñoz, V. (2011). El derecho a la educación: una mirada comparativa. Santiago de Chile. Recuperado de http://portal.unesco.org/pv_obj_cache/pv_obj_id_8C7CC060A331EC181719D547FAD45E90C2A30600/
filename/Estudio-comparativo-UNESCO-Vernor-Munoz.pdf

Murillo, F.J. (2004). La investigación sobre eficacia escolar a debate. Análisis de las críticas y aportaciones. Tendencias Pedagógicas, 9, 111-131.

OCDE (1991). Escuelas y calidad de la enseñanza. Informe internacional. Barcelona: Paidós-MEC.

OECD (2002). PISA 2000 Technicial Report. París: Autor.

OECD (2005). School factors related to quality and equity. Results from pisa (2000). Recuperado de http://www.oecd.org/education/preschoolandschool/programmeforinternationalstudentassessmentpisa/34668095.pdf

OECD (2012). Equity and quality in education. Supporting disadvantaged students and schools. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.1787/9789264130852-en

Rochex, J. I. (2011). Las tres “edades” de las políticas de educación prioritaria: ¿convergencia europea? Propuesta Educativa, 35, 75-94. Recuperado de http://www.propuestaeducativa.flacso.org.ar/

Rodríguez Romero, M. M. (1998). El cambio educativo y las comunidades discursivas: representando el cambio en tiempos de postmodernidad. Revista de Educación, 317, 157-184.

Rodríguez Romero, M. M. (2000). Las representaciones del cambio educativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 2(2). Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol2no2/contenido-romero.html

Sahlberg, P. (2004). Teaching and globalization. International Research Journal of Managing Global Transitions, 2(1), 65-83.

Sahlberg, P. (2011). The fourth way of Finland. Journal of Educational Change, 12(2), 173-184.

Sammons, P., Hillmand, J. y Mortimore, P. (1995). Key characteristics of effective schools: a review of school effectiveness research. Londres: Office for Standards in Education.

Sánchez Santamaría, J. y Manzanares Moya, A. (2012) La equidad educativa: dilemas, controversias e implicaciones para garantizar el éxito educativo para todos. En A. Manzanares (Coord.), Temas educativos en el punto de mira (pp. 42-73) Madrid: Wolters Kluwer.

Schrag, F. (1995). Back to basics: Fundamental educational questions reexamined. San Francisco: Jossey-Bass Publisher.

UNESCO (1990). La declaración mundial sobre educación para todos. Satisfacción de las necesidades básicas de aprendizaje. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001275/127583s.pdf

UNESCO (1994). Informe final. Conferencia mundial sobre necesidades educativas especiales: acceso y calidad. Recuperado de http://sid.usal.es/mostrarficha.asp_ Q_ID_E_1005_A_fichero_E_8.4.1

UNESCO (2000). Foro mundial de educación para todos. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001211/121147s.pdf

UNESCO (2003). Superar la exclusión mediante planteamientos integradores en la educación. Recuperado de http://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/sarrio/DOCUMENTOS,
%20ARTICULOS,%20PONENECIAS,/Documento%20UNESCO%20sobre%20educacion%20inclusiva.pdf

UNESCO (2008). 48a. conferencia internacional sobre educación inclusiva: el camino hacia el futuro. Recuperado de http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/CONFINTED_48_Inf_2__Spanish.pdf

UNESCO (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en la educación. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001778/177849s.pdf

UNESCO (2012). Foro mundial de educación. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/media-services/single-view/news/education_world_forum_highlights_keys_to_success/

Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y cambios. Madrid: Morata.

Downloads

Article abstract page views: 2746

Published

2014-04-30

Similar Articles