La escritura académica en la formación en línea de docentes de escuelas públicas mexicanas
Keywords:
Teacher education, literacy, educational innovation, discourse analysis.Supporting Agencies:
Instituto de investigaciones Dr. José María Luis MoraAbstract
What is the possible role played by academic literacy skills in the consolidation of educational reforms in Mexico? This article analyzes the case of a continuous professional development online course aimed to develop skills for preventing and reducing school violence. These skills were collaboratively developed through the production of academic texts in a virtual platform. A sample of essays and IMRD reports authored by twenty-six participants were analyzed, and ten participants were interviewed in depth about the texts and their experience in this course. La escritura académica en la formación en línea de docentes de una escuela pública mexicana Sergio Reyes-Angona y Juan Manuel Fernández-Cárdenas Revista Electrónica de Investigación Educativa, Vol. 17, Núm. 2 / IIDE-UABC 2 Although the texts reveal teachers possess underdeveloped skills needed to fully participate in academic communities, the interviews reveal a great potential for dialogue within their own professional communities in order to produce change in their schools.Downloads
Download data is not yet available.
References
Bajtín, M. (1985). Estética de la creación verbal. (T. Bubnova, Trad.). México: Siglo XXI.
Bazerman, C. (2004). Speech acts, genres, and activity systems: How texts organize activity and people. En C. Bazerman y P. Prior (Eds.), What writing does and how it does it: An introduction to analyzing texts and textual practices (pp. 309-339). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Bazerman, C. (2009). Genre and cognitive development: beyond writing to learn. En C. Bazerman, A. Bonini y D. Figueiredo (Eds.), Genre in a changing world (pp. 279-294). Fort Collins, CO: The Clearinghouse.
Bernstein, B. (1975). Class, codes and control: towards a theory of educational transmissions (Vol. III). Londres: Routledge & Kegan Paul.
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 355-381. Recuperado de http://www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC03&&sub=SBB&criterio=ART57002
Carrasco, A. y López-Bonilla, G. (Coords.). (2013). Lenguaje y educación. México: Fundación SM/Consejo Puebla de Lectura/estudios IDEA. Recuperado de http://www.inaoep.mx/~cplorg/pdfs/lye.pdf
Cassany, D. (2008a). Prácticas letradas contemporáneas. México: Ríos de tinta.
Cassany, D. (2008b). Metodología para trabajar con géneros discursivos. En P. Salaburu e I. Ugarteburu (Eds.). Espezialitateko Hizkerak Eta Terminologia III. (pp. 9-24). País Vasco: Universidad del País Vasco.
Castro, M. C. y Sánchez, M. (2013). La expresión de opinión en textos académicos escritos por estudiantes universitarios. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 483-506. Recuperado de http://www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC03&&sub=SBB&criterio=ART57007
Churchill, D. (2009). Educational applications of Web 2.0: Using blogs to support teaching and learning. British Journal of Educational Technology, 40(1), 179-183.
Ellison, N. B. y Wu, Y. (2008). Blogging in the classroom: A preliminary exploration of student attitudes and impact on comprehension. Journal of Educational Multimedia & Hypermedia, 17(1), 99-122.
Fernández-Cárdenas, J. M. (2014). El dialogismo: secuencialidad, posicionamiento, pluralidad e historicidad en el análisis de la práctica educativa. Sinéctica, 43, 1-21.
Fernández-Cárdenas, J. M. y Piña-Gómez, L. (2014). El oficio del escritor académico: un portal para promover el uso de la lengua escrita como práctica social. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(60), 187-212.
Gee, J. P. (1999). An introduction to discourse analysis: Theory and method. Londres: Routledge.
Hernández, G. (2009). Escritura académica y formación de maestros. ¿Por qué no acaban la tesis? Tiempo de educar, 10(19). 11-40. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/311/31113164002.pdf
Hine, C. (2005). Virtual methods: Issues in social research on the Internet. Nueva York: Berg.
Howe, C. (2013/05/08). Dialogue and learning in small group contexts. Learning mechanisms and implications for practice. Conferencia presentada en el II Coloquio Internacional “Interacción, diálogo y aprendizaje escolar”, Facultad de Psicología de la Universidad Nacional Autónoma de México.
Jiménez Lozano, L. (2003). La reestructuración de la escuela y las nuevas pautas de regulación del trabajo docente. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 8(19), 603-630. Recuperado de http://www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC03&&sub=SBB&criterio=ART00388
Jones, J. W., Murk, P. J. y Jones, D. (2010). Collaboration in scholarly writing. Academic Exchange Quarterly, 14(4), 105-111.
Kuhn, T. (1998). La estructura de las revoluciones científicas. (4a. ed.). México: Fondo de Cultura Económica.
Lankshear, C. y Knobel, M. (2003). La investigación docente y la reforma educativa democrática. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 8(19), 705-731. Recuperado de http://www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC03&&sub=SBB&criterio=ART00392
Lankshear, C. y Knobel, M. (2008). Nuevos alfabetismos. Su práctica cotidiana y el aprendizaje en el aula. Madrid: Morata.
Monzón, L. (2011). El blog y el desarrollo de habilidades de argumentación y trabajo colaborativo. Perfiles Educativos, 33(131), 80.83. Recuperado de http://www.iisue.unam.mx/perfiles/perfiles_articulo.php?clave=2011-131-80-93
OCDE (2009). Teaching and Learning International Survey (TALIS). Reporte técnico. Autor.
Ortega, I. M. (2001). Tradición y modernidad en la educación normal. Entre la continuidad y la ruptura de la cultura normalista. Tiempo de Educar, 3(6), 39-61. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31103603
Piscitelli, A., Adiame, I. y Binder, I. (2010). (Comp.). El proyecto Facebook y la Posuniversidad. Sistemas operativos sociales y entornos abiertos de aprendizaje. Barcelona: Ariel. Recuperado de http://www.fundacion.telefonica.com/es/arte_cultura/publicaciones/detalle/4
Popper, K. R. (1962). La lógica de la investigación científica. (Trad. V. S. de Zavala). Madrid: Tecnos.
Ramírez-Rosales, V. (2010). El normalismo: proyectos, procesos institucionales y actores. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1(2), 98-113. Recuperado de http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/57/ramirezpdf
Reyes, S., Fernández-Cárdenas, J. M. y Martínez, R. (2013). Comunidades de blogs para la escritura académica en la enseñanza superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 507-535. Recuperado de http://www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC03&&sub=SBB&criterio=ART57008
Román, M. y Murillo, F. J. (2011). América Latina: violencia entre estudiantes y desempeño escolar. Revista CEPAL, 104, 37-54. Recuperado de http://www.cepal.org/publicaciones/xml/3/44073/RVE104RomanMurillo.pdf
Scardamalia, M. y Bereiter, C. (1985). Development of dialectical processes in composition. En D. R. Olson, N. Torrance y A. Hildyard (Eds.) Literacy, Language and Learning. Cambridge: CUP.
Sommers, N. (1982). Responding to student writing. College Composition and Communication, 33(2), 148-156. Obtenido de https://faculty.unlv.edu/nagelhout/ENG714f10/SommersStudentWriting.pdf
Spradley, J. (1979). The ethnographic interview. Belmont, CA: Wadsworth Cengage learning.
Vega, M. A., Bañales, G. y Reyna, A. (2013). La comprensión de múltiples documentos en la universidad. El reto de formar lectores competentes. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 461-481. Recuperado de http://www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC03&&sub=SBB&criterio=ART57006
Bazerman, C. (2004). Speech acts, genres, and activity systems: How texts organize activity and people. En C. Bazerman y P. Prior (Eds.), What writing does and how it does it: An introduction to analyzing texts and textual practices (pp. 309-339). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Bazerman, C. (2009). Genre and cognitive development: beyond writing to learn. En C. Bazerman, A. Bonini y D. Figueiredo (Eds.), Genre in a changing world (pp. 279-294). Fort Collins, CO: The Clearinghouse.
Bernstein, B. (1975). Class, codes and control: towards a theory of educational transmissions (Vol. III). Londres: Routledge & Kegan Paul.
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 355-381. Recuperado de http://www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC03&&sub=SBB&criterio=ART57002
Carrasco, A. y López-Bonilla, G. (Coords.). (2013). Lenguaje y educación. México: Fundación SM/Consejo Puebla de Lectura/estudios IDEA. Recuperado de http://www.inaoep.mx/~cplorg/pdfs/lye.pdf
Cassany, D. (2008a). Prácticas letradas contemporáneas. México: Ríos de tinta.
Cassany, D. (2008b). Metodología para trabajar con géneros discursivos. En P. Salaburu e I. Ugarteburu (Eds.). Espezialitateko Hizkerak Eta Terminologia III. (pp. 9-24). País Vasco: Universidad del País Vasco.
Castro, M. C. y Sánchez, M. (2013). La expresión de opinión en textos académicos escritos por estudiantes universitarios. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 483-506. Recuperado de http://www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC03&&sub=SBB&criterio=ART57007
Churchill, D. (2009). Educational applications of Web 2.0: Using blogs to support teaching and learning. British Journal of Educational Technology, 40(1), 179-183.
Ellison, N. B. y Wu, Y. (2008). Blogging in the classroom: A preliminary exploration of student attitudes and impact on comprehension. Journal of Educational Multimedia & Hypermedia, 17(1), 99-122.
Fernández-Cárdenas, J. M. (2014). El dialogismo: secuencialidad, posicionamiento, pluralidad e historicidad en el análisis de la práctica educativa. Sinéctica, 43, 1-21.
Fernández-Cárdenas, J. M. y Piña-Gómez, L. (2014). El oficio del escritor académico: un portal para promover el uso de la lengua escrita como práctica social. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(60), 187-212.
Gee, J. P. (1999). An introduction to discourse analysis: Theory and method. Londres: Routledge.
Hernández, G. (2009). Escritura académica y formación de maestros. ¿Por qué no acaban la tesis? Tiempo de educar, 10(19). 11-40. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/311/31113164002.pdf
Hine, C. (2005). Virtual methods: Issues in social research on the Internet. Nueva York: Berg.
Howe, C. (2013/05/08). Dialogue and learning in small group contexts. Learning mechanisms and implications for practice. Conferencia presentada en el II Coloquio Internacional “Interacción, diálogo y aprendizaje escolar”, Facultad de Psicología de la Universidad Nacional Autónoma de México.
Jiménez Lozano, L. (2003). La reestructuración de la escuela y las nuevas pautas de regulación del trabajo docente. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 8(19), 603-630. Recuperado de http://www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC03&&sub=SBB&criterio=ART00388
Jones, J. W., Murk, P. J. y Jones, D. (2010). Collaboration in scholarly writing. Academic Exchange Quarterly, 14(4), 105-111.
Kuhn, T. (1998). La estructura de las revoluciones científicas. (4a. ed.). México: Fondo de Cultura Económica.
Lankshear, C. y Knobel, M. (2003). La investigación docente y la reforma educativa democrática. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 8(19), 705-731. Recuperado de http://www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC03&&sub=SBB&criterio=ART00392
Lankshear, C. y Knobel, M. (2008). Nuevos alfabetismos. Su práctica cotidiana y el aprendizaje en el aula. Madrid: Morata.
Monzón, L. (2011). El blog y el desarrollo de habilidades de argumentación y trabajo colaborativo. Perfiles Educativos, 33(131), 80.83. Recuperado de http://www.iisue.unam.mx/perfiles/perfiles_articulo.php?clave=2011-131-80-93
OCDE (2009). Teaching and Learning International Survey (TALIS). Reporte técnico. Autor.
Ortega, I. M. (2001). Tradición y modernidad en la educación normal. Entre la continuidad y la ruptura de la cultura normalista. Tiempo de Educar, 3(6), 39-61. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31103603
Piscitelli, A., Adiame, I. y Binder, I. (2010). (Comp.). El proyecto Facebook y la Posuniversidad. Sistemas operativos sociales y entornos abiertos de aprendizaje. Barcelona: Ariel. Recuperado de http://www.fundacion.telefonica.com/es/arte_cultura/publicaciones/detalle/4
Popper, K. R. (1962). La lógica de la investigación científica. (Trad. V. S. de Zavala). Madrid: Tecnos.
Ramírez-Rosales, V. (2010). El normalismo: proyectos, procesos institucionales y actores. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1(2), 98-113. Recuperado de http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/57/ramirezpdf
Reyes, S., Fernández-Cárdenas, J. M. y Martínez, R. (2013). Comunidades de blogs para la escritura académica en la enseñanza superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 507-535. Recuperado de http://www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC03&&sub=SBB&criterio=ART57008
Román, M. y Murillo, F. J. (2011). América Latina: violencia entre estudiantes y desempeño escolar. Revista CEPAL, 104, 37-54. Recuperado de http://www.cepal.org/publicaciones/xml/3/44073/RVE104RomanMurillo.pdf
Scardamalia, M. y Bereiter, C. (1985). Development of dialectical processes in composition. En D. R. Olson, N. Torrance y A. Hildyard (Eds.) Literacy, Language and Learning. Cambridge: CUP.
Sommers, N. (1982). Responding to student writing. College Composition and Communication, 33(2), 148-156. Obtenido de https://faculty.unlv.edu/nagelhout/ENG714f10/SommersStudentWriting.pdf
Spradley, J. (1979). The ethnographic interview. Belmont, CA: Wadsworth Cengage learning.
Vega, M. A., Bañales, G. y Reyna, A. (2013). La comprensión de múltiples documentos en la universidad. El reto de formar lectores competentes. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 461-481. Recuperado de http://www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC03&&sub=SBB&criterio=ART57006
Downloads
-
HTML
-
PDFSPANISH 970
Article abstract page views: 3453
Published
2015-04-09