ICT and Active Methodologies to Promote Integral University Education
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e08.3960Keywords:
ICT, audiovisual materials, activity learning, teaching, universitiesSupporting Agencies:
Fondo de Desarrollo de la Docencia 2017, Centro de Desarrollo Docente, Pontificia Universidad Católica de ChileAbstract
This study reports the results of the implementation of an audiovisual (ICT) device and supporting material in psychology, sociology, and social communication courses in two Chilean universities. A micro-documentary about social programs and their outcomes was produced, and educational capsules containing a section of the microdocumentary together with active learning methodologies were prepared as supporting material. A process and outcome evaluation was conducted, with a mixed-methods methodology and in which a total of 87 students participated. We offer considerations on the implementation of the audiovisual device and active methodologies, and identify the main impacts as a consolidation of theoretical content, a development of professional reflection, and the deployment of interdisciplinary skills. Key aspects involved in using these methodologies to promote student engagement and comprehensive education are discussed.
Downloads
References
Abramczyk, A. y Jurkowski, S. (2020). Cooperative learning as an evidence-based teaching strategy: what teachers know, believe, and how they use it. Journal of Education for Teaching, 46(3), 296-308. https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1733402
Aguaded, I., López-Meneses, E. y Fernández-Márquez, E. (2014). Experiencias de posgrado sobre computación en la red (cloud computing) con software social. Estudios sobre Educación, 27, 115-132. https://doi.org/10.15581/004.27.115-132
Alejandre, J. L. (2018). Buenas prácticas en la docencia universitaria con apoyo de TIC. Experiencias en 2017. Universidad de Zaragoza.
Álvarez-Álvarez, C. (2015). Teoría frente a práctica educativa: algunos problemas y propuestas de solución. Perfiles Educativos, 37(148), 172-190. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2015.148.49320
Caiceo, J. (2016). Génesis y desarrollo de la pedagogía de Dewey en Chile. Espacio, Tiempo y Educación, 3(2), 131-155. https://doi.org/10.14516/ete.2016.003.002.006
Canós, L. y Mauri, J. (2016). Metodologías activas para la docencia y aplicación de las nuevas tecnologías: una experiencia. XX Simposium Nacional de la URSI. Gandía, España.
Castro, J., Pérez, J., Pérez, J. y Caldera, B. (2019). Las TIC’s como herramienta de apoyo de la estrategia instruccional del docente universitario. Revista Scientific, 4(12), 104-126. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.12.5.104-126
Cornejo, M. y Salas, N. (2011). Rigor y calidad metodológicos: un reto a la investigación social cualitativa. Psicoperspectivas, Individuo y Sociedad, 10(2), 12-34. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol10-Issue2-fulltext-144
Domínguez, P. (2015). Metodología activa y aprendizaje autónomo con las TIC. Universidad de Zaragoza.
Duran, J. F. y Durán, I. (2016). TIC actualizadas para una nueva docencia universitaria. McGraw-Hill.
Gálvez, E. (2013). Metodología activa: favoreciendo los aprendizajes. Santillana.
García-Valcárcel, A. (2001). Didáctica universitaria. La Muralla.
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.
Johnson, D., Johnson, R. y Smith, K. (2013). Cooperative learning: Improving university instruction by basing practice on validated theory. Journal on Excellence in College Teaching, 25(3-4) 85-118. https://eric.ed.gov/?id=EJ1041374
Labrador, J. y Andreu, M. (2008). Metodologías activas. Universidad Politécnica de Valencia.
Lemaitre, M. J. y López, M. T. (2016). Calidad de la formación universitaria: información para la toma de decisiones. Centro Interuniversitario de Desarrollo.
Luque, G. (2011). La siembra de la escuela nueva en Chile, Brasil, Uruguay y Venezuela. Boletín de la Academia Nacional de la Historia, 94(373), 9-42. https://issuu.com/mcandara/docs/banh_373
Matamoros, N. (2016). Importancia de la evaluación educativa encaminada a fortalecer los debidos procesos para mejorar la calidad de educación. UTMACH, Unidad Académica de Ciencias Sociales, Machala, Ecuador. http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/4548
Mayer, R. (2004). Psicología de la Educación. Enseñar para un aprendizaje significativo. Pearson.
Mejía, M. (2017). La innovación: asunto central de la sociedad del siglo XXI. Una búsqueda educativa por modernizar-transformar la escuela. Educación y Ciudad, 32, 23-42. https://biblat.unam.mx/es/revista/educacion-y-ciudad/articulo/la-innovacion-asunto-central-de-la-sociedad-del-siglo-xxi-una-busqueda-educativa-por-modernizar-transformar-la-escuela
Nivelo, W. (2016). Manual práctico para el diseño y evaluación de proyectos. Walter Nivelo Andrade.
Paim, A., Iappe, N. y Rocha, D. (2015). Métodos de enseñanza utilizados por docentes del curso de enfermería: enfoque en la metodología de investigación. Enfermería Global, 14(1), 136-169. https://doi.org/10.6018/eglobal.14.1.186291
Parra-Esquivel, E., Gómez-Galindo, A. y Peñas-Felizzola, O. (2017). Didácticas activas en la asignatura Ocupación y Bienestar del programa universitario Terapia Ocupacional de la Universidad Nacional de Colombia. Revista Facultad de Medicina, 65(1), 99-105. http://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v65n1.56226
Perkins, D. (1997). La escuela inteligente. Del adiestramiento de la memoria a la educación de la mente. Gedisa.
Puga, L. y Jaramillo, L. (2015). Metodología activa en la construcción del conocimiento matemático. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 19, 291-314. https://doi.org/10.17163/soph.n19.2015.14
Rivero, C., Chávez, A., Vásquez, A. y Blumen, S. (2016). Las TIC en la formación universitaria. Logros y desafíos para la formación en psicología y educación. Revista de Psicología, 34(1), 185-199. https://doi.org/10.18800/psico.201601.007
Rodríguez, A., Ramírez, L. y Fernández, W. (2017). Metodologías activas para alcanzar el comprender. Formación Universitaria, 10(1). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000100009
Römer, M., Camilla, C. y López, E. (2013). Aproximación a un modelo de innovación en la docencia universitaria. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19, 971-979. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42182
Salazar, E. (2016). Profesores del siglo XX, alumnos del siglo XXI: el uso de las redes sociales como elemento de interacción intergeneracional en educación superior. En C. Mateos y J. Herrero (Coords.), La pantalla insomne (pp.1200-1215). http://dx.doi.org/10.4185/cac103
Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 1-16. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v1i1.228
Sequera, M. (2016). Investigación acción: un método de investigación educativa para la sociedad actual. Revista Arjé, 10(18), 223-229. http://arje.bc.uc.edu.ve/arj18/art23.pdf
Serna, H. y Díaz, A. (2013). Metodologías activas del aprendizaje. Fondo Editorial Cátedra María Cano.
Silva, J. y Maturana, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. Innovación Educativa, 17(73), 117-131. https://n9.cl/e0za
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Basics of qualitative research. Universidad de Antioquia.
Suasnabas-Pacheco, L., Avila-Ortega, W., Díaz, E. y Rodríguez, V. (2017). Las TICs en los procesos de enseñanza y aprendizaje en la educación universitaria. Dominio de las Ciencias, 3(2), 721-749. https://www.dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/352
Zabalza, M. (2008). Innovación en la enseñanza universitaria: el proceso de convergencia hacia un espacio europeo de educación superior. Educação, 31(3), 199-209. https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4474
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XML
-
EPUBSPANISH 100
Article abstract page views: 2928
Published
2022-06-22License
Copyright (c) 2022 Revista Electrónica de Investigación Educativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.