ICT and Active Methodologies to Promote Integral University Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e08.3960

Keywords:

ICT, audiovisual materials, activity learning, teaching, universities

Supporting Agencies:

Fondo de Desarrollo de la Docencia 2017, Centro de Desarrollo Docente, Pontificia Universidad Católica de Chile

Abstract

This study reports the results of the implementation of an audiovisual (ICT) device and supporting material in psychology, sociology, and social communication courses in two Chilean universities. A micro-documentary about social programs and their outcomes was produced, and educational capsules containing a section of the microdocumentary together with active learning methodologies were prepared as supporting material. A process and outcome evaluation was conducted, with a mixed-methods methodology and in which a total of 87 students participated. We offer considerations on the implementation of the audiovisual device and active methodologies, and identify the main impacts as a consolidation of theoretical content, a development of professional reflection, and the deployment of interdisciplinary skills. Key aspects involved in using these methodologies to promote student engagement and comprehensive education are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abramczyk, A. y Jurkowski, S. (2020). Cooperative learning as an evidence-based teaching strategy: what teachers know, believe, and how they use it. Journal of Education for Teaching, 46(3), 296-308. https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1733402

Aguaded, I., López-Meneses, E. y Fernández-Márquez, E. (2014). Experiencias de posgrado sobre computación en la red (cloud computing) con software social. Estudios sobre Educación, 27, 115-132. https://doi.org/10.15581/004.27.115-132

Alejandre, J. L. (2018). Buenas prácticas en la docencia universitaria con apoyo de TIC. Experiencias en 2017. Universidad de Zaragoza.

Álvarez-Álvarez, C. (2015). Teoría frente a práctica educativa: algunos problemas y propuestas de solución. Perfiles Educativos, 37(148), 172-190. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2015.148.49320

Caiceo, J. (2016). Génesis y desarrollo de la pedagogía de Dewey en Chile. Espacio, Tiempo y Educación, 3(2), 131-155. https://doi.org/10.14516/ete.2016.003.002.006

Canós, L. y Mauri, J. (2016). Metodologías activas para la docencia y aplicación de las nuevas tecnologías: una experiencia. XX Simposium Nacional de la URSI. Gandía, España.

Castro, J., Pérez, J., Pérez, J. y Caldera, B. (2019). Las TIC’s como herramienta de apoyo de la estrategia instruccional del docente universitario. Revista Scientific, 4(12), 104-126. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.12.5.104-126

Cornejo, M. y Salas, N. (2011). Rigor y calidad metodológicos: un reto a la investigación social cualitativa. Psicoperspectivas, Individuo y Sociedad, 10(2), 12-34. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol10-Issue2-fulltext-144

Domínguez, P. (2015). Metodología activa y aprendizaje autónomo con las TIC. Universidad de Zaragoza.

Duran, J. F. y Durán, I. (2016). TIC actualizadas para una nueva docencia universitaria. McGraw-Hill.

Gálvez, E. (2013). Metodología activa: favoreciendo los aprendizajes. Santillana.

García-Valcárcel, A. (2001). Didáctica universitaria. La Muralla.

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.

Johnson, D., Johnson, R. y Smith, K. (2013). Cooperative learning: Improving university instruction by basing practice on validated theory. Journal on Excellence in College Teaching, 25(3-4) 85-118. https://eric.ed.gov/?id=EJ1041374

Labrador, J. y Andreu, M. (2008). Metodologías activas. Universidad Politécnica de Valencia.

Lemaitre, M. J. y López, M. T. (2016). Calidad de la formación universitaria: información para la toma de decisiones. Centro Interuniversitario de Desarrollo.

Luque, G. (2011). La siembra de la escuela nueva en Chile, Brasil, Uruguay y Venezuela. Boletín de la Academia Nacional de la Historia, 94(373), 9-42. https://issuu.com/mcandara/docs/banh_373

Matamoros, N. (2016). Importancia de la evaluación educativa encaminada a fortalecer los debidos procesos para mejorar la calidad de educación. UTMACH, Unidad Académica de Ciencias Sociales, Machala, Ecuador. http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/4548

Mayer, R. (2004). Psicología de la Educación. Enseñar para un aprendizaje significativo. Pearson.

Mejía, M. (2017). La innovación: asunto central de la sociedad del siglo XXI. Una búsqueda educativa por modernizar-transformar la escuela. Educación y Ciudad, 32, 23-42. https://biblat.unam.mx/es/revista/educacion-y-ciudad/articulo/la-innovacion-asunto-central-de-la-sociedad-del-siglo-xxi-una-busqueda-educativa-por-modernizar-transformar-la-escuela

Nivelo, W. (2016). Manual práctico para el diseño y evaluación de proyectos. Walter Nivelo Andrade.

Paim, A., Iappe, N. y Rocha, D. (2015). Métodos de enseñanza utilizados por docentes del curso de enfermería: enfoque en la metodología de investigación. Enfermería Global, 14(1), 136-169. https://doi.org/10.6018/eglobal.14.1.186291

Parra-Esquivel, E., Gómez-Galindo, A. y Peñas-Felizzola, O. (2017). Didácticas activas en la asignatura Ocupación y Bienestar del programa universitario Terapia Ocupacional de la Universidad Nacional de Colombia. Revista Facultad de Medicina, 65(1), 99-105. http://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v65n1.56226

Perkins, D. (1997). La escuela inteligente. Del adiestramiento de la memoria a la educación de la mente. Gedisa.

Puga, L. y Jaramillo, L. (2015). Metodología activa en la construcción del conocimiento matemático. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 19, 291-314. https://doi.org/10.17163/soph.n19.2015.14

Rivero, C., Chávez, A., Vásquez, A. y Blumen, S. (2016). Las TIC en la formación universitaria. Logros y desafíos para la formación en psicología y educación. Revista de Psicología, 34(1), 185-199. https://doi.org/10.18800/psico.201601.007

Rodríguez, A., Ramírez, L. y Fernández, W. (2017). Metodologías activas para alcanzar el comprender. Formación Universitaria, 10(1). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000100009

Römer, M., Camilla, C. y López, E. (2013). Aproximación a un modelo de innovación en la docencia universitaria. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19, 971-979. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42182

Salazar, E. (2016). Profesores del siglo XX, alumnos del siglo XXI: el uso de las redes sociales como elemento de interacción intergeneracional en educación superior. En C. Mateos y J. Herrero (Coords.), La pantalla insomne (pp.1200-1215). http://dx.doi.org/10.4185/cac103

Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 1-16. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v1i1.228

Sequera, M. (2016). Investigación acción: un método de investigación educativa para la sociedad actual. Revista Arjé, 10(18), 223-229. http://arje.bc.uc.edu.ve/arj18/art23.pdf

Serna, H. y Díaz, A. (2013). Metodologías activas del aprendizaje. Fondo Editorial Cátedra María Cano.

Silva, J. y Maturana, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. Innovación Educativa, 17(73), 117-131. https://n9.cl/e0za

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Basics of qualitative research. Universidad de Antioquia.

Suasnabas-Pacheco, L., Avila-Ortega, W., Díaz, E. y Rodríguez, V. (2017). Las TICs en los procesos de enseñanza y aprendizaje en la educación universitaria. Dominio de las Ciencias, 3(2), 721-749. https://www.dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/352

Zabalza, M. (2008). Innovación en la enseñanza universitaria: el proceso de convergencia hacia un espacio europeo de educación superior. Educação, 31(3), 199-209. https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/4474

Downloads

Article abstract page views: 2928

Published

2022-06-22

Similar Articles