Historical Consciousness and Interest in History Among Colombian and Spanish Secondary School Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e18.3938

Keywords:

history education, secondary school students, learning, curriculum , history

Abstract

This paper presents the results of a comparative study that seeks to identify conceptions of the importance of four types of formal content in history teaching (periods of history, cross-cutting themes in history, history of places, and national historical processes) among a group of Colombian (M = 764) and Spanish (N = 648) students in the last year of compulsory education in the cities of Bogotá and Murcia, respectively. A descriptive approach was followed based on a closed-ended questionnaire relating to historical consciousness, with item responses measured on a Likert scale. The results support the idea that the interest shown by students in the formal content proposed is an indicator that calls for a critical review of the structure and organization of history curricula in the two contexts studied.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amézola, G. y Cerri, L. (Coord.). (2018). Los jóvenes frente a la historia. Aprendizaje y enseñanza en escuelas secundarias. https://libros.fahce.unlp.edu.ar/index.php/libros/catalog/book/106

Angvik, M. y Borries, B. (1997). Youth and history: A comparative european survey on historical consciousness and political attitudes among adolescents. Körber-Stiftung.

Arias, D. y Herrera, M. (2018). Currículo sobre la enseñanza del pasado reciente y violencia política en Colombia. Clío & Asociados. La historia enseñada, (27), 18-29. https://doi.org/10.14409/cya.v0i27.7686

Arias, L., Egea, A., Sánchez, R., Domínguez, J., García, F. y Miralles, P. (2019), ¿Historia olvidada o historia no enseñada? El alumnado de secundaria español y su conocimiento sobre la Guerra Civil. Revista Complutense de Educación, 30(2), 461-478. https://doi.org/10.5209/RCED.57625

Barca, I. (2006). Literacia e consciência histórica [Alfabetización y conciencia histórica]. Educar em revista, 22(esp.), 93-112. https://doi.org/10.1590/0104-4060.401

Barca, M. I. (2019). Narrativas históricas de los jóvenes: una cara de su orientación temporal. Historia y Espacio, 15(53), 309-332. https://doi.org/10.25100/hye.v15i53.8741

Borries, B. (2011). Historical consciousness and historical learning: some results of my own empirical research. En L. Perikleus y D. Shemilt (Eds.), The future of the past: why history education matters (pp. 283-319). AHDR/UNDP ACT.

Borries, B. (2018). Jovens e consciência histórica [Juventud y conciencia histórica]. W. A. Editores.

Buendía, L., Colás, P. y Hernández-Pina, F. (1998). Métodos de investigación en psicopedagogía. McGraw-Hill.

Carretero, M. y López, C. (2009). Estudios cognitivos sobre el conocimiento histórico: aportaciones para la enseñanza y alfabetización histórica. Enseñanza de las Ciencias Sociales, (8), 75-89. https://www.raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/184396

Cerri, L. F. (2018a). Os jovens e a história: Brasil e América do Sul [Los jóvenes y la historia: Brasil y América del Sur]. UEPG.

Cerri, L. F. (2018b). O que todo estudante de História gostaria que seu professor soubesse, mas tinha medo de dizer [Lo que todo estudiante de historia desearía que su profesor supiera, pero teme decirlo]. En L. F. Cerri, Os jovens e a história: Brasil e América do Sul (pp. 277-298), UEPG.

Cerri, L. F. y Amézola, G. (2010). El estudio empírico de la conciencia histórica en jóvenes de Brasil, Argentina y Uruguay. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (24), 3-23. https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/2403

Cuesta, V. y Linare, C. (2018). Los jóvenes, la enseñanza de la historia y su mirada frente a los procesos de integración regional. En G. de Amézola y L. F. Cerri (Coords.), Los jóvenes frente a la historia. Aprendizaje y enseñanza en escuelas secundarias (pp. 113-131). Universidad de la Plata.

da Silva, L. (2018). Jovens, identidade e consciência da integração Latino-americana [Jóvenes, identidad y conciencia de la integración latinoamericana]. En L. F. Cerri, Os jovens e a história: Brasil e América do sul (pp. 187-210). UEPG.

de Oliveira, T. A. y Schmidt, M. A. (2014). Consequências da teoria da narrativa histórica para a didática da história: algumas possibilidades para a práxis dos professores [Consecuencias de la teoría de relato histórico para la didáctica de la historia: algunas posibilidades para la praxis de los docentes]. Revista de Teoria da História, 12(2), 116-139. https://www.revistas.ufg.br/teoria/article/view/33585

Gago, M. (2016). Consciência histórica e narrativa no ensino da História: lições da Historia? Ideias de professores e alunos de Portugal [Conciencia histórica y narrativa en la enseñanza de la historia: ¿lecciones de la historia? Ideas de profesores y alumnos de Portugal]. Revista Historia Hoje, 5(9), 76-93. https://doi.org/10.20949/rhhj.v5i9.239

Germinari, G. (2016). Ideias de jovens do Ensino Médio sobre História: Um estudo na perspectiva da educação histórica [Ideas de jóvenes de secundaria sobre la historia: un estudio desde la perspectiva de la educación histórica]. Antíteses, 9(18), 67-86. http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/26537

Gómez, C. y Miralles, P. (2017). Los espejos de Clío. Usos y abusos de la historia en el ámbito escolar. Sílex.

Ibagón, N. J. (2016). Entre ausencias y presencias ausentes: los textos escolares y el lugar de lo negro en la enseñanza de la historia de Colombia, 1991-2013. Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/42477

Ibagón, N. J. (2019). La enseñanza de la historia de África en el currículo oficial de Ciencias Sociales colombiano. Revista Tempo, Espaço, Linguagem, 10(1), 8-29. https://www.researchgate.net/publication/334176926_La_ensenanza_de_la_historia_de_Africa_en_el_curriculo_oficial_de_Ciencias_Sociales_Colombiano

Ibagón, N. J. y Chisnes, L. (2019). Narrativas históricas sobre el conflicto armado colombiano y sus actores. Estudio a partir del análisis de textos escolares. Saber, Ciencia y Libertad, 14(2), 203-221. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n2.5890

Ibagón, N. y Minte, A. (2019). El pensamiento histórico en contextos escolares. Hacia una definición compleja de la enseñanza de Clío. Zona Próxima, (31), 107-131. http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/view/11425

Kitson, A., Steward, S. y Husbands, C. (2015). Didáctica de la historia en secundaria obligatoria y bachillerato. Morata. https://issuu.com/ediciones_morata/docs/historiaint

Körber, A. (2017). Historical Consciousness and the moral dimension. Historical Encounters, 4(1), 81-89. https://www.researchgate.net/publication/319955960_Historical_consciousness_and_the_moral_dimension

Körber, A. (2019). Extending historical consciousness: Past futures and future pasts. Historical Encounters, 6(1), 29-39.

McGartland, D., Berg, M., Tebb, S. S., Lee, E. S. y Rauch, S. (2003). Objectifying content validity: Conducting a content validity study in social work research. Social Work Research, 27(2), 94-104. https://doi.org/10.1093/swr/27.2.94

Mena, M. (Coord.). (2010). Si no hay racismo, no hay cátedra de estudios afrocolombianos. AECID-SED. http://repositoriosed.educacionbogota.edu.co/handle/001/676

Minte, A. e Ibagón, N. J. (2017). Pensamiento crítico: ¿competencia olvidada en la enseñanza de la historia? Revista Entramado, 13(2), 186-198. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/entramado/article/view/1512

Miralles, P., Prats, J. y Tatjer, M. (2012). Conocimientos y concepciones de estudiantes españoles y latinoamericanos de educación secundaria obligatoria sobre las independencias políticas americanas. Scripta Nova Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 16(418). http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-418/sn-418-34.htm

Muñoz, V. (2016). Enseñar historia (Medieval) en la Educación Secundaria actual en Canarias y España a la luz de la legislación. En R. González, B. Divassón y J. Soler (Coords.). Actas de las VI Jornadas Prebendado Pacheco de investigación Histórica (pp. 171-188). Villa de Tegueste, España.

Peck, C., Poyntz, S. y Seixas, P. (2011). “Agency” in students narratives of canadian history. En L. Perikleous y D. Shemilt (Eds.), The future of the past: Why history Education Matters (253-281). UNDP-ACT. https://issuu.com/ahdr/docs/low_ahdr_volume_a5_en

Prats, J., Valls, R. y Miralles, P. (Eds.). (2015). Iberoamérica en las aulas. Qué estudia y sabe el alumnado de Educación Secundaria. Milenio.

Rüsen, J. (2005). History: Narration, interpretation, orientation. Berghahn Books.

Rüsen, J. (2012a). Historiología: Esquema de una teoría de la historiología. Memoria y Civilización, 15, 415-447. https://revistas.unav.edu/index.php/myc/article/view/1742

Rüsen, J. (2012b). Forming Historical Consciousness. Towards a humanistic history didactics. Antíteses, 5(10), 519-536. https://doi.org/10.5433/1984-3356.2012v5n10p519

Rüsen, J. (2015). Teoria da História. Uma teoria da história como ciência [Teoría de la historia. Una teoría de la historia como ciencia]. Editora UFPR.

Sáiz, J. (2010). What kind of medieval history should be taught and learned in secondary school? Imago Temporis. Medium Aevum, 4, 357-372. https://www.raco.cat/index.php/ImagoTemporis/article/view/256918

Schmidt, M. A. (2012). Cultura histórica e cultura escolar: diálogos a partir da educação histórica [Cultura histórica y cultura escolar: diálogos desde la educación histórica]. História Revista, 17(1), 91-104. https://doi.org/10.5216/hr.v17i1.21686

Schmidt, M. A. (2019). El turno de la didáctica de la historia: contribuciones para un debate. Historia y Espacio, 15(53), 21-42. https://doi.org/10.25100/hye.v15i53.8734

Shemilt, D. (2011). The gods of the copybook headings: Why don’t we learn from the past. En L. Perikleous y D. Shemilt (Ed.), The future of the past: Why history Education Matters (pp. 69-127). UNDP-ACT.

Valls, R., Parra, D. y Fuertes, C. (2017). Los temas históricos conflictivos y su abordaje escolar: un ejemplo español. Clío & Asociados. La historia enseñada, (25), 8- 21. https://doi.org/10.14409/cya.v0i25.6917

Downloads

Article abstract page views: 1460

Published

2022-10-06

Similar Articles