Proposal for Indicators to Evaluate the Quality of a Postgraduate Program in Education

Authors

  • Edgar Oliver Cardoso Espinosa Sección de Estudios de Posgrado e Investigación de la Escuela Superior de Comercio y Administración (ESCA) Instituto Politécnico Nacional (IPN)
  • María Trinidad Cerecedo Mercado Sección de Estudios de Posgrado e Investigación de la Escuela Superior de Comercio y Administración (ESCA) Instituto Politécnico Nacional (IPN)

Keywords:

Accreditation, evaluation, graduate studies, educational quality.

Abstract

It is now imperative for those postgraduate programs oriented toward Education to meet the quality standards set by the National Postgraduate-Quality Program (PNPC), since this constitutes the Federal Government's main guideline for allocating resources. The present study aims to propose indicators that would allow assessment of postgraduate-program quality in Education by using the following criteria as a basis for analysis: efficacy, efficiency, importance, equity and relevance. It also indicates the status of these programs to the CONACYT, a minimal involvement, demonstrating the need to establish indicators that would serve as a guide for cataloguing programs according to their quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, G. (2002). La calidad y la innovación en los posgrados. Revista de la Educación Superior de la ANUIES, 31(4), 31-45.

Arredondo, V. (2002). Evaluación y acreditación de los programas de posgrado. Revista OMNIA, 18(4), 17-32.

Cardoso, E. (2006). Evaluación de la organización académico-administrativa de tres programas de posgrado en educación con relación a los parámetros del CONACYT. México: Tesis doctoral publicada en la Escuela Superior de Comercio y Administración, del Instituto Politécnico Nacional, México, D. F.

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (2010). Programa nacional de posgrados de calidad. Programas vigentes 2010. Consultado el 2 de septiembre de 2010 en: http://www.conacyt.gob.mx/Becas/Calidad/Documents/Listado_ PNPC.pdf

Gago, A. (2005). Apuntes acerca de la evaluación educativa. México: SEP.

Marques, P. (2008). Calidad e innovación educativa en los centros. Consultado el 15 de marzo de 2010 en: http://peremarques.pangea.org/calida2.htm

Pereyra, M., García, J., Gómez, A. y Beas, M. (2009). Globalización y descentralización de los sistemas educativos. Barcelona: Pomares-Corredor.

Seibold, J. (2000). La calidad integral en educación. Reflexiones sobre un nuevo concepto de calidad educativa que integre valores y equidad educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 23. Consultado el 23 de julio de 2010 en: http://www.rieoei.org/rie23a07.PDF

Valenti, G., Casalet, M. y Avaro, D. (2008). Instituciones, sociedad del conocimiento y mundo del trabajo. México: Plaza y Valdés.

Downloads

Article abstract page views: 5094

Published

2011-11-01