Relationship between Context of Origin and Academic Achievement upon Completing Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e08.2335Keywords:
Academic achievement, reading and writing, mathematics, context.Supporting Agencies:
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología de México, CONACyT, Proyecto No. 151981Abstract
This study was conducted with the goal of explaining the effect that students’ context of origin may have on three indicators of academic achievement as they complete elementary school: performance in an assessment of expected learning outcomes in reading and writing skills, and expected learning outcomes in four mathematical skills; achievement in the ENLACE test (in Spanish and mathematics); and the average grade assigned by the class teacher at the end of the school year. The sample was made up of 76 students from private schools, 103 from public schools in urban areas, and 123 students from indigenous schools and a public school in a rural area. The findings show that 1) there are significant differences in student performance in the three indicators of achievement, according to context of origin; 2) the differences based on context of origin vary depending on the difficulties and characteristics of each type of expected learning outcome; and 3) the structural relationships between the three indicators of academic achievement vary depending on the context of origin and the subject area evaluated.Downloads
References
Alanís, J. P., Ávila, V. y Lerma, E. (2009). Las implicaciones de la prueba ENLACE en educación primaria y su relación con el contexto socioeconómico. Revista Electrónica Praxis Investigativa Redie, 1(1), 22-33. http://redie.mx/librosyrevistas/PRAXIS%20INVESTIGATIVA%20ReDIE%201.pdf
Backhoff, E. (2011). La inequidad educativa en México: diferencias en el aprendizaje de la comprensión lectora en educación básica. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 5(3), 88-102. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41451
Backhoff, E., Sánchez, A., Peón, M. y Andrade, E. (2010). Comprensión lectora y habilidades matemáticas de estudiantes de educación básica en México: 2000-2005. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12(1), 1-15. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/242
Bautista, A. K. (2012). La desigualdad social bajo la prueba ENLACE. Reencuentro: Análisis de Problemas Universitarios, 23(64), 27-45.
Bazán, A., Barrera, D. y Vega, N. (2013). Validación de constructos de competencias de lectura y producción de textos en los inicios de la generalización de la Reforma en la primaria Mexicana. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(4), 61-76. https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/2890
Blanco, E. (2008). Factores escolares asociados a los aprendizajes en la educación primaria mexicana: un análisis multinivel. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(1), 58-84. https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/5454
Carvallo, M. (2006). Factores que afectan el desempeño académico de alumnos de educación secundaria. (Tesis doctoral). Universidad de Guadalajara, México.
Carvallo, M., Caso, J. y Contreras, L. A. (2007). Estimación del efecto de variables contextuales en el logro académico de estudiantes de Baja California. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(2), 1-15. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/170
Ceylan, V. K. y Kesici, A. E. (2017). Effect of blended learning to academic achievement. Journal of Human Sciences, 14(1), 308-320. https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/4141
Coleman, J. S., Campbell, E., Hobson, C., McPartland, J., Mood, A., Weinfeld, F. y York, R. (1966). Equality of educational opportunity. Oficina de impresión de los Estados Unidos.
Cornejo, R. y Redondo, J. (2007). Variables y factores asociados al aprendizaje escolar: una discusión desde la investigación actual. Estudios Pedagógicos, 33(2), 155-175. https://doi.org/10.4067/S0718-07052007000200009
Emory, R., Caughy, M., Harris, T. R. y Franzini, L. (2008). Neighborhood social processes and academic achievement in elementary school. Journal of Community Psychology, 36(7), 885-898. https://doi.org/10.1002/jcop.20266
Evaluación Nacional del Logro Académico en Centros Escolares. (2013). Resultados Históricos Nacionales 2006-2013. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/05/Resultados_hist_nac_2006_2013.pdf
Ferrari, A. M. (2014). Validación de instrumentos de evaluación por competencias en Matemáticas y Español en sexto grado de primaria en Morelos y Sonora (Tesis de licenciatura). Universidad Autónoma del Estado de Morelos, México.
González-Pienda, J. A. (2003). El rendimiento escolar. Un análisis de las variables que lo condicionan. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxia e Educación, 7(8), 240-247. https://core.ac.uk/reader/61900315
Gutiérrez, H., Aguiar, M. E., Gutiérrez, P. y Garibay, C. (2015). Resultados en matemáticas en enseñanza media superior: ENLACE Jalisco y factores asociados. Revista de Educación y Desarrollo, 35, 42-51. http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/35/35_Gutierrez.pdf
Hernández-Padilla, E. y Bazán, A. (2016). Efectos contextuales, socioeconómicos y culturales, sobre los resultados de México en Lectura en PISA 2009. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(2), 79-95. https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/2743
Hernández-Padilla, E. y González-Montesinos, M. J. (2011). Modelo de ecuación estructural que evalúa las relaciones entre el estatus cultural y económico del estudiante y el logro educativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13(2), 188-203. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/290
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2013). México en PISA 2012. Autor.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2014). El aprendizaje en preescolar en México Informe de resultados EXCALE 00. Aplicación 2011: Lenguaje y comunicación y Pensamiento matemático. Autor.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2016a). El aprendizaje en tercero de secundaria en México. Informe de resultados EXCALE 09. Aplicación 2012: Español, Matemáticas, Ciencias y Formación Cívica y Ética. Autor.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2016b). México en PISA 2015. Autor.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2016c). Resultados Nacionales del Tercer Estudio Regional Comparativo y Explicativo TERCE 2013. Autor.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2016d). Resultados nacionales 2015, Matemáticas. http://www.inee.edu.mx/images/stories/2016/planea/Planea10.pdf
Jensen, B., Pérez-Martínez, M. G. y Aguilar-Escobar, A. (2015). Framing and assessing classroom opportunity to learn: the case of Mexico. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 23(1), 149-172. https://doi.org/10.1080/0969594X.2015.1111192
Salazar, R., Flores, U., Florez, N., Luna, M. y Valenti, G. (2010). Desempeño escolar México 2010. Un enfoque en la calidad con equidad. Reporte de investigación. FLACSO. http://www.enlace.sep.gob.mx/content/ms/docs/2013/DESEMPENO_ESCOLAR_MEXICO_2010.pdf
Secretaría de Educación Pública (2011). Plan de estudios de la SEP 2011. Autor.
Steinmayr, R., Dinger, F. C. y Spinath, B. (2011). Motivation as a mediator of social disparities in academic achievement. European Journal of Personality, 26(3), 335-349. https://doi.org/10.1002/per.842
Tapia, L. A. y Valenti, G. (2016). Desigualdad educativa y desigualdad social en México. Nuevas evidencias desde las primarias generales en los estados. Perfiles educativos, 38(151), 32-54. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.151.54885
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XMLSPANISH 104
Article abstract page views: 2605
Published
2020-03-23License
Copyright (c) 2020 Revista Electrónica de Investigación Educativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.