What do Pre-Service Teachers Think about the Ability and Confidence Needed to Teach Maths? Some Proposals for Initial Training
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e21.1867Keywords:
Mathematics education, teacher training, basic training, teaching skillsSupporting Agencies:
Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) de la Generalidad de CataluñaAbstract
This study analyzes the beliefs of 141 pre-service teachers on the ability and confidence needed to teach mathematics. To identify these beliefs, two previously validated questionnaires were administered and data was analyzed using a quantitative methodology. The results show that over half of students believe that not everybody has the same mathematical ability, a significant percentage are less confident teaching mathematics than other subjects, and students who exhibited more positive beliefs studied a high school program with a concentration in science. The results provide information that can be used to design didactic strategies that promote pre-service teachers’ professional development during their initial training.Downloads
Download data is not yet available.
References
Alsina, Á., Batllori, R., Falgàs, M., y Vidal, I. (2019). Marcas de autorregulación para la construcción del perfil docente durante la formación de maestros. Revista Complutense de Educación, 30(1), 55-74.
Beauchamp, C. y Thomas, L. (2009). Understanding teacher identity: an overview of issues in the literature and implications for teacher education. Cambridge Journal of Education, 39(2), 175-189.
Caballero, A., Blanco, L. J., y Guerrero, E. (2008). El dominio afectivo en futuros maestros de matemáticas en la Universidad de Extremadura. Paradigma, XXIX(2), 157-171.
Contreras, P., Penalva, M. C., y Torregrosa, G. (2011). Identidad profesional y conocimiento matemático para la enseñanza de maestros en formación. En M. Marín, G. Fernández, L. J. Blanco y M. Palarea (Eds.), Investigación en Educación Matemática XV (pp. 329-338). Ciudad Real: SEIEM.
DeBellis, V. A. y Goldin, G. A. (1999). Aspects of affect: Mathematical intimacy, mathematical integrity. En O. Zaslovsky (Ed.), Actas de la 23 Conferencia International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 2, pp. 249-256). Haifa, Israel: PME.
Di Martino, P. y Zan, R. (2010). “Me and maths”: towards a definition of attitude grounded on students’ narratives. Journal of Mathematics Teacher Education, 13(1), pp. 27-48.
Gellert, U., Espinoza, L., y Barbé, J. (2013). Being a mathematics teacher in times of reform. ZDM-The International Journal on Mathematics Education, 45(4), 535-545.
Gómez-Chacón, I. M. (2000). Matemática emocional. Los afectos en el aprendizaje matemático. Madrid: Narcea.
Gómez-Chacón, I. M., Op ‘t Eynde, P., y De Corte, E. (2006). Creencias de los estudiantes de matemáticas. La influencia del contexto de clase. Enseñanza de las Ciencias, 24(3), 309-324.
Hannula, M.S., Op ‘t Eynde, P., Schlöglmann, W., y Wedege, T. (2007). Affect and mathematical thinking. En D. Pitta-Pantazi y G. Philippou (Eds.), European Research in Mathematics Education V; Proocedings of the Fifht Congress of The European Society for Research in Mathematics Education (pp. 202-208). Nicosia: University of Cyprus.
Kaasila, R., Hannula, M. S., y Laine, A. (2012). “My personal relationship towards mathematics has necessarily not changed but…” Analyzing pre-service teachers’ mathematical identity talk. International Journal of Science and Mathematics Education, 10, 975-995.
López, P. y Alsina, A. (2013). ¿Cómo influyen las creencias sobre uno mismo en relación a las matemáticas? Una aproximación al papel de la identidad matemática en futuros maestros. En A. Berciano, G. Gutiérrez, A. Estepa y N. Climent (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVII (pp. 345-353). Bilbao: SEIEM.
López, P. y Alsina, A. (2016). Creencias de los futuros maestros sobre la aptitud matemática: consideraciones para promover procesos de cambio en la formación inicial. Bolema, 30(56), 892-905.
McLeod, D. B. (1992). Research on affect in mathematics education: a reconceptualization. En D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics learning and teaching (pp. 575-596). Nueva York: McMillan.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2012). TEDS-M. Informe español. Estudio internacional sobre la formación inicial en matemáticas de los maestros. Madrid: Subdirección General de Documentación y Publicaciones.
National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
National Council of Teachers of Mathematics. (2015). De los principios a la acción: para garantizar el éxito matemático de todos. Reston, VA: NCTM.
Op ‘t Eynde, P., De Corte, E. y Verschaffel, L. (2002). “Framing students’ mathematics-related beliefs: a quest for conceptual clarity and a comprehensive categorizacion”. En G. Leder, E. Pehkonen y G. Torner (Eds.), Beliefs: a hidden variable in mathematics education? (pp. 13-37). Dordrecht, Países Bajos: Kluwer Academic Publishers.
Beauchamp, C. y Thomas, L. (2009). Understanding teacher identity: an overview of issues in the literature and implications for teacher education. Cambridge Journal of Education, 39(2), 175-189.
Caballero, A., Blanco, L. J., y Guerrero, E. (2008). El dominio afectivo en futuros maestros de matemáticas en la Universidad de Extremadura. Paradigma, XXIX(2), 157-171.
Contreras, P., Penalva, M. C., y Torregrosa, G. (2011). Identidad profesional y conocimiento matemático para la enseñanza de maestros en formación. En M. Marín, G. Fernández, L. J. Blanco y M. Palarea (Eds.), Investigación en Educación Matemática XV (pp. 329-338). Ciudad Real: SEIEM.
DeBellis, V. A. y Goldin, G. A. (1999). Aspects of affect: Mathematical intimacy, mathematical integrity. En O. Zaslovsky (Ed.), Actas de la 23 Conferencia International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 2, pp. 249-256). Haifa, Israel: PME.
Di Martino, P. y Zan, R. (2010). “Me and maths”: towards a definition of attitude grounded on students’ narratives. Journal of Mathematics Teacher Education, 13(1), pp. 27-48.
Gellert, U., Espinoza, L., y Barbé, J. (2013). Being a mathematics teacher in times of reform. ZDM-The International Journal on Mathematics Education, 45(4), 535-545.
Gómez-Chacón, I. M. (2000). Matemática emocional. Los afectos en el aprendizaje matemático. Madrid: Narcea.
Gómez-Chacón, I. M., Op ‘t Eynde, P., y De Corte, E. (2006). Creencias de los estudiantes de matemáticas. La influencia del contexto de clase. Enseñanza de las Ciencias, 24(3), 309-324.
Hannula, M.S., Op ‘t Eynde, P., Schlöglmann, W., y Wedege, T. (2007). Affect and mathematical thinking. En D. Pitta-Pantazi y G. Philippou (Eds.), European Research in Mathematics Education V; Proocedings of the Fifht Congress of The European Society for Research in Mathematics Education (pp. 202-208). Nicosia: University of Cyprus.
Kaasila, R., Hannula, M. S., y Laine, A. (2012). “My personal relationship towards mathematics has necessarily not changed but…” Analyzing pre-service teachers’ mathematical identity talk. International Journal of Science and Mathematics Education, 10, 975-995.
López, P. y Alsina, A. (2013). ¿Cómo influyen las creencias sobre uno mismo en relación a las matemáticas? Una aproximación al papel de la identidad matemática en futuros maestros. En A. Berciano, G. Gutiérrez, A. Estepa y N. Climent (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVII (pp. 345-353). Bilbao: SEIEM.
López, P. y Alsina, A. (2016). Creencias de los futuros maestros sobre la aptitud matemática: consideraciones para promover procesos de cambio en la formación inicial. Bolema, 30(56), 892-905.
McLeod, D. B. (1992). Research on affect in mathematics education: a reconceptualization. En D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics learning and teaching (pp. 575-596). Nueva York: McMillan.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2012). TEDS-M. Informe español. Estudio internacional sobre la formación inicial en matemáticas de los maestros. Madrid: Subdirección General de Documentación y Publicaciones.
National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
National Council of Teachers of Mathematics. (2015). De los principios a la acción: para garantizar el éxito matemático de todos. Reston, VA: NCTM.
Op ‘t Eynde, P., De Corte, E. y Verschaffel, L. (2002). “Framing students’ mathematics-related beliefs: a quest for conceptual clarity and a comprehensive categorizacion”. En G. Leder, E. Pehkonen y G. Torner (Eds.), Beliefs: a hidden variable in mathematics education? (pp. 13-37). Dordrecht, Países Bajos: Kluwer Academic Publishers.
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XMLSPANISH 132
Article abstract page views: 1810
Published
2019-06-24