Professional Problems in Teacher Training: Analysis of a Reflective Cycle
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2024.26.e20.5566Keywords:
teacher education, inservice teacher training, critical thinkingSupporting Agencies:
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo a través del programa Doctorado Becas Chile/2018 N° 72190671: Proyecto de Investigación PGC2018-95765-B-I00 (PROFESTEM)Abstract
This research was conducted in a context of continuing education of mathematics teacher trainers and seeks to describe and analyze a cycle of reflection by one teacher trainer in a workshop on professional problems. Based on a qualitative interpretive approach, content analysis was used to examine data gathered from participation in the workshop. Our analysis focused on two dimensions: the type of professional problem and the type of interest that is the focus of the reflection. The problem raised was found to evolve as the workshop progressed. While the focus of the reflections was initially technical, this later shifted toward a practical and emancipatory interest. Our conclusions suggest that a workshop of this kind can contribute to teacher trainers’ professional development and our analysis may help to systematize the study of this type of experience.
Downloads
References
Alsina, A. (2019). Hacia una formación transformadora de futuros maestros de matemáticas: avances de investigación desde el modelo Realista-Reflexivo. Uni-Pluriversidad, 19(2), 60-79. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19.2.05
Alsina, Á. y Mulà, I. (2019). Advancing towards a transformational professional competence model through reflective learning and sustainability: The case of mathematics teacher education. Sustainability, 11(15), 1-17. https://doi.org/10.3390/SU11154039
Beswick, K. y Goos, M. (2018). Mathematics teacher educator knowledge: What do we know and where to from here? Journal of Mathematics Teacher Education, 21, 417-427. https://doi.org/10.1007/s10857-018-9416-4
Browning, T. D. y Korthagen, F. A. J. (2021). The winding road of student teaching: Addressing uncertainty with core reflection. European Journal of Teacher Education, 46(4), 621-638. https://doi.org/10.1080/02619768.2021.1973421
Cohen, L., Manion, L. y Morrison, K. (2018). Research methods in education. Routledge.
Dewey, J. (1989). Cómo pensamos. Cognición y desarrollo humano. Paidós.
García-Alonso, I. (2020). ProyectaMates: reflexiones sobre la práctica docente como medio de formación continua en matemáticas. Unión. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 16(60), 177-195. https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/169
Giroux, H. (1997). Los profesores como intelectuales. Paidós.
Grundy, S. (1998). Producto o praxis del curriculum. Morata.
Habermas, J. (1972). Knowledge and human interest. Heinemann.
Hernández, J., Dueñas, A., Baez, M. A. S. y Moreno, N. (2020). La formación reflexiva del profesorado como marco de referencia en la Matemática Educativa. Investigación e Innovación en Matemática Educativa, 5, 1-21. https://doi.org/10.46618/iime.59
Jamil, F. M. y Hamre, B. K. (2018). Teacher reflection in the context of an online professional development course: Applying principles of cognitive science to promote teacher learning. Action in Teacher Education, 40(2), 220-236. https://doi.org/10.1080/01626620.2018.1424051
Jaworski, B. (2008). Development of mathematics teacher educators and its relation to teaching development. En B. Jaworski y T. Wood (Eds.), The International handbook of mathematics teacher education Vol. 4: The mathematics teacher educator as a developing professional (pp. 335-361). Sense Publishers.
Korthagen, F., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B. y Wubbels, T. (2001). Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. Routledge.
Korthagen, F. (2016). Inconvenient truths about teacher learning: Towards professional development 3.0. Teachers and Teaching, 23(4), 387-405. https://doi.org/10.1080/13540602.2016.1211523
Loughran, J. (2007). Researching teacher education practices: Responding to the challenges, demands, and expectations of self-study. Journal of Teacher Education, 58(1), 12-20. https://doi.org/10.1177/0022487106296217
Luitel, L. (2020). Moments of critical self-reflection of a transformative mathematics teacher. Journal of Transformative Praxis, 1(1), 50-60. https://doi.org/10.3126/jrtp.v1i1.31760
Ministerio de Educación. (2016). Programa de estudio primero medio. Unidad de Curriculum y Evaluación del Ministerio de Educación. Chile.
Moreno, A., Flores, P. y Ramos, E. (2019). Reflexión de profesores de matemáticas durante un curso sobre desarrollo profesional. En E. Badillo, N. Climent, C. Fernández y M. T. González (Eds.), Investigación sobre el profesor de matemáticas: Práctica de aula, conocimiento, competencia y desarrollo profesional (pp. 329-350). Universidad de Salamanca.
Peñas, M. y Flores, P. (2005). Procesos de reflexión en estudiantes para profesor de matemáticas. Enseñanza de las Ciencias, 23(1), 5-16. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/download/22001/332743
Piedra, D., Hernández, E. y Rodríguez, J. (2013). El estado de la reflexión sobre la práctica de aula. Una muestra por conveniencia de profesores de matemáticas en Bogotá. En R. Flores (Ed.), Acta latinoamericana de educación matemática (p. 1497-1502). https://funes.uniandes.edu.co/wp-content/uploads/tainacan-items/32454/1211135/PiedraELestadoALME2013.pdf
Piñeiro, J. L. y Flores, P. (2018). Reflexión sobre un problema profesional en el contexto de formación de profesores. Educación Matemática, 30(1), 237-251. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6385772.pdf
Ramos-Rodríguez, E., Flores Martínez, P. y da Ponte, J. (2017). An approach to the notion of reflective teacher and its exemplification on mathematics education. Systemic Practice and Action Research, 30, 85-102. https://doi.org/10.1007/s11213-016-9383-6
Ruiz, E. (2013). Reflexión de la práctica docente universitaria desde las estrategias discursivas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(1), 88-98. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/332
Schön, D. (1983). The reflective practitioner. How professionals think in action. Routledge.
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos: Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.
Schuck, S. y Brandenburg, R. (2020). Self-study in mathematics teacher education. En J. Kitchen, A. Berry, S. Bullock, A. Crowe, M. Taylor, H. Guðjónsdóttir y L. Thomas (Eds.), International handbook of self-study of teaching and teacher education practices (pp. 869-897). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-13-6880-6_29
Seckel, M.J. y Font, V. (2020). Competencia reflexiva en formadores del profesorado de matemática. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(25), 127-144. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-25.crfp
Smyth, J. (1991). Una pedagogía crítica de la práctica en el aula. Revista de Educación, 294, 275-300. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/70287
Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículo. Morata.
Tzur, R. (2001). Becoming a mathematics teacher-educator: Conceptualizing the terrain through self-reflective analysis. Journal of Mathematics Teacher Education, 4, 259-283. https://doi.org/10.1023/A:1013314009952
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XML
-
EPUB
-
ABSTRACT AUDIOSPANISH 48
Article abstract page views: 425
Published
2025-01-30License
Copyright (c) 2025 Daniela Olivares, Pablo Flores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.