Peer Effects: Ethnic Minorities and Performance in the Last Year of High School in Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2024.26.e04.4995Keywords:
ethnic groups, academic achievement, peer relationship, intercultural education, cultural diversityAbstract
In Ecuador, educational and socioeconomic differences prevail between the majority population group (mestizos) and ethnic minorities (Afro-Ecuadorian, Indigenous, and Montubio peoples). The objective of this research is to determine the relationship between the peer effects of school composition and the academic performance of third-year high school students self-identifying as ethnic minorities. The research was based on education production function theory and a hierarchical linear model was employed for estimation. The results show that the net effect of an increase in ethnic minorities in school composition worsens academic performance in both the ethnic minority group and the majority group. A sharper decline was observed in the majority group, with all students’ grades converging downwards. These findings suggest a need to rethink the Ecuadorian education system from an inclusive perspective, and review the application of the Organic Law on Intercultural Education (LOEI).
Downloads
References
Akerlof, G. A. y Kranton, R. E. (2002). Identity and schooling: Some lessons for the economics of education. Journal of Economic Literature, 40(4), 1167-1201. https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/002205102762203585
Arciniegas, M. (2019). Entre la política pública, la educación inclusiva y los modelos de atención. En J. Bello y G. Guillén (Coords.), Educación Inclusiva un debate necesario (pp. 113-141). UNAE.
Arroyo, M. (2013). La educación Intercultural: un camino hacia la inclusión educativa. Revista de Educación Inclusiva, 6(2), 144-159.
Blanco, E. (2019). Análisis de la brecha de aprendizaje entre indígenas y no indígenas en la enseñanza primario en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, e16, 1-15. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e16.1941
Bonetti, C., Corbetta, S., Bustamante, F. y Vergara, A. (2018). Educación intercultural bilingüe y enfoque de interculturalidad en los sistemas educativos latinoamericanos. Avances y desafíos. CEPAL.
Canales, A. y Webb, A. (2018). Educational achievement of indigenous students in composition and perr effects. Comparative Education Review, 62(2), 231-274.
CEPAL. (2005). Brecha étnica e influencia de los pares en el rendimiento escolar: evidencia para Chile. SERIE Política Social, 102, 5-35. https://www.cepal.org/es/publicaciones/6092-brecha-etnica-influencia-pares-rendimiento-escolar-evidencia-chile
CEPAL. (2019). Panorama Social de América Latina. https://www.cepal.org/es/publicaciones/44969-panorama-social-america-latina-2019
Charness, G. y Chen, Y. (2020). Social identity, group behavior, and teams. Annual Review of Economics, 12, 691-713. https://doi.org/10.1146/annurev-economics-091619-032800
Darling-Hammond, L. (2001). El derecho de aprender. Ariel.
Deutsch, J., Dumas, A. y Silber, J. (2019). School externalities and scholastic performance: an efficiency analysis. International Journal of Manpower, 40(1), 102-119. https://doi.org/10.1108/IJM-09-2017-0220
Fábregas, A. (2012). De la teoría de la aculturación a la teoría de la interculturalidad educación y asimilación: el caso mexicano. En M. J. Pastor y F. Almarcha (Coords.), Interculturalidad: comunicación y educación en la diversidad (pp.13-23). Icaria.
Geven, S., Kalmijnb, M. y Tubergena, F. (2016). The ethnic composition of schools and students’ problem behaviour in four European countries: the role of friends. Journal of Ethnic and Migration Studies, 42(9), 1473-1495. https://doi.org/10.1080/1369183X.2015.1121806
Gottfried, M. A. (2012). Peer effects in urban schools: Assessing the impact of classroom composition on student achievement. Educational Policy, 28(5), 607-647. https://doi.org/10.1177/0895904812467082
Hallinan, M. T. (2001). Sociological Perspectives on black-white inequalities in american schooling. Sociology of Education, 74, 50-70. https://doi.org/10.2307/2673253
Halpern, D. (1993). Minorities and Mental Health. Social Science y Medicine, 36(5), 597-607. https://doi.org/10.1016/0277-9536(93)90056-A
Hanushek, E. A. (2020). Education production functions. En S. Bradley y C. Green (Eds.), The economics of education. a comprehensive overview (pp. 161-170). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-815391-8.00013-6
Hanushek, E. A., Kain, J. F. y Rivkin, S. G. (2009). New evidence about brown v. board of education: The complex effects of school racial composition on achievement. Journal of Labor Economics, 27(3), 349-383. https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.1086/600386
Herrera, V. y Paz, V. (2019). Prácticas pedagógicas y transformaciones sociales. Interculturalidad y bilingüismo en la educación de sordos. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(1), 73-88. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782019000100073
Hoxby, C. (2000). Peer effects in the classroom: Learning from gender and race variation (Working paper: 7867). National Bureau of Economic Research. https://doi.org/10.3386/w7867
Hoxby, C. M. y Weingarth, G. (2005). Taking race out of the equation: School reassignment and the structure of peer effects. Harvard University.
Huang, F. L. (2018). Multilevel modeling and ordinary least squares regression: How comparable are they? The Journal of Experimental Education, 86(2), 265 281. https://doi.org/10.1080/00220973.2016.1277339
IBM. (2019). A likelihood ratio test. https://n9.cl/rvwox
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2018). Encuesta Nacional de Empleo, Desempleo y Subempleo: Ecuador, 2017. ENEMDU.
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2019). Encuesta Nacional de Empleo, Desempleo y Subempleo: Ecuador, 2018. ENEMDU.
Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2017). Índice socioeconómico: ser estudiante y ser bachiller.
Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2018). Ser bachiller. Encuesta de factores asociados.
Jiménez-Delgado, M. (2016). Discursos interculturales y prácticas asimilacionistas: algunas contradicciones en el sistema educativo español. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, (71), 41-61. https://doi.org/10.29101/crcs.v0i71.3988
Jurado, M., Madrona, G. y Ortega, J. (2020). Efectos del programa Promociona contra el fracaso escolar en los alumnos de etnia gitana. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 345-358. https://doi.org/10.6018/rie.396131
Kruse, H. y Kroneberg, C. (2020). Contextualizing oppositional cultures: A multilevel network analysis of status orders in schools (Discussion Paper No. 044). ECONtribute Discussion Paper. https://www.econtribute.de/RePEc/ajk/ajkdps/ECONtribute_044_2020.pdf
Labov, W. (1985). La lógica del inglés no estándar. Revista Educación y Sociedad, 22, 147-170.
Lambert, W. E. (1981). Bilingualism and language acquisition. Annals of the New York Academy of Science, 379(1). 9-22. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.1981.tb41993.x
Leiva, J. (2017). La escuela intercultural hoy: reflexiones y perspectivas pedagógicas. Revista Complutense de Educación, 28(1), 29-43. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.48589
Ley Orgánica de Educación Intercultural Bilingüe. (2015). Registro Oficial, segundo suplemento. Ministerio de Educación.
Lloréns, J. A. (2002). Etnicidad y censos: Los conceptos básicos y sus aplicaciones. Bulletin de Lnstitut Français des Études Andines, 31(3), 655-680. https://doi.org/10.4000/bifea.6802
López, M. (2004). Construyendo una escuela sin exclusiones. Aljibe.
López, L. E. y Sichra, I. (2015). Indigenous bilingual education for indigenous peoples in Latin America. En O. García, A. Lin y S. May (Eds.), Bilingual and multilingual education (pp. 1732-1746). https://doi.org/10.1007/978-3-319-02324-3_29-1
Lorah, J. (2018). Efect size measures for multilevel models: defnition, interpretation, and TIMSS example. Large Scale Assessments in Education, 6(8), 2-11. https://doi.org/10.1186/s40536-018-0061-2
Manski, C. (1993). Identification of endogenous social effects: The reflection problem. The Review of Economic Studies, 60(3), 531-542. https://doi.org/10.2307/2298123
Martín, L. (2003). ¿Asimilar o integrar? Dilemas ante el multilingüismo en las aulas. Ministerio de Educación y Ciencia.
Martín, L. y Mijares, L. (2007). Voces del aula. Etnografías de la escuela multilingüe. Ministerio de Educación y Ciencia.
McMillan, D. W.y Chavis, D. M. (1986). Sense of community: A definition and theory. Journal of Community Psychology, 14(1), 6-23.
Mercaldi, C. (2019). El efecto diferencial de la raza en los desempeños académicos estandarizados de estudiantes brasileños en escuelas públicas [Tesis de maestría]. Pontificia Universidad Católica de Chile. https://repositorio.uc.cl/handle/11534/26487
Mickelson, R. A. (1990). The attitude-achievement paradox among black adolescents. Sociology of Education, 63(1), 44-61. https://doi.org/10.2307/2112896
Ministerio de Educación. (18 de octubre, 2017). Ministerio de educación presenta Plan Nacional de Fortalecimiento Intercultural Bilingüe en la provincia de Loja. El nuevo Ecuador. https://n9.cl/p0vbv
Munalim, L. O. (2019). Micro and macro practices of multicultural education in a philippine university: Is it global integration ready? The Asia-Pacific Education Researcher, 29, 441-454. https://doi.org/10.1007/s40299-019-00497-7
Naïr, S. (2010). La Europa mestiza: inmigración, ciudadanía y codesarrollo. Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores.
Ogbu, J. U. (1974). The next generation: An ethnography of education in an urban neighborhood. Academic.
Ogbu, J. U. (2004). Collective identity and the burden of ‘acting white’ in black history community, and education. The Urban Review, 36(1), 1-35. https://doi.org/10.1023/B:URRE.0000042734.83194.f6
Pu, S., Yan, Y. y Zhang, L. (2019). Peers, study effort, and academic performance in college education: Evidence from randomly assigned roommates in a flipped classroom. Research in Higher Education, 61, 248-269. https://doi.org/10.1007/s11162-019-09571-x
Ramírez, G. y Rodríguez-Bustos, K. (2018). Simulación de variables aleatorias continuas y el teorema del límite central. Mathematics, Education and Internet Journal 18(1). https://revistas.tec.ac.cr/index.php/matematica/article/view/3258
Rodríguez, A. (2012). Modelos de gestión de la diversidad cultural y la integración escolar del alumnado inmigrado. Revista de Educación Inclusiva, 5(3), 52-69. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/243
Ryan, C. (2017). Measurement of peer effects. The Australian Economic Review, 50(1), 121-129. https://doi.org/10.1111/1467-8462.12213
Sen, A. (2000). La pobreza como privación de capacidades. En A. Sen (Ed.), Desarrollo y libertad (pp. 114-140). Planeta.
Snijders, T. y Bosker, R. (2012). Multilevel analysis: An introduction to basic and applied multilevel analysis. Sage.
Stainback, S. y Stainback, W. (1999). Aulas inclusivas. La Muralla.
Todd, P. E. y Wolpin, K. I. (2007). The production of cognitive achievement in children: Home, school, and racial test score gaps. Journal of Human Capital, 1(1), 91-136. https://doi.org/10.1086/526401
Treviño, E. (2006). Evaluación del aprendizaje de los estudiantes indígenas en América Latina. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(28), 225-268. https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/679
University of Utah. (2019). Multilevel Analisis.- Postestimation. http://campusguides.lib.utah.edu/c.php?g=160853yp=1054177
Vacchiano, M. y Merino, J. (2018). Introducción a la lógica multinivel: un análisis longitudinal con SPSS y R. (INCASI Working paper series, 2). https://ddd.uab.cat/record/188612
Verhaeghe, J. P., Vanlaar, G., Knipprath, H., de Fraine, B. y van Damme, J. (2018). Can group composition effects explain socioeconomic and ethnic achievement gaps in primary education? Studies in Educational Evaluation, 57, 6-15. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2017.07.006
Walker, A. M. y Tamayo-Osorio, C. (2018). Evaluaciones estandarizadas, modelos de aculturación y transgresión en las comunidades indígenas colombianas. Zetetike, 26(1), 21-40. https://doi.org/10.20396/zet.v26i1.8650888
Walker, J., Pearce, C., Boe, K. y Lawson, M. (2019). The power of education to fight inequality: How increasing educational equality and quality is crucial to fighting economic and gender inequality. Oxfam Internacional. https://doi.org/10.21201/2019.4931
Wenz, S. E. y Hoenig, K. (2020). Ethnic and Social Class Discrimination in Education: Experimental Evidence from Germany. Research in Social Stratification and Mobility, 65, 2-36. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2019.100461
Winitzky-Stephens, J. R. y Pickavance, J. (2017). Open educational resources and student course outcomes : A multilevel analysis. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(4), 35-49. https://doi.org/10.19173/irrodl.v18i4.3118
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XML
-
EPUB
-
ABSTRACT AUDIOSPANISH 426
Article abstract page views: 1249
Published
2024-04-17License
Copyright (c) 2024 Karla Meneses, Lucía Andrea Vergara Sobarzo, Paola Denisse Chamorro Enríquez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.