Current Agenda in Teaching Research in the Natural Sciences in Latin America and the Caribbean

Authors

  • María Cristina Iturralde Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires
  • Bettina Mariel Bravo Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires
  • Ariadna Flores Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.905

Keywords:

Educational research, science education, Natural Sciences

Abstract

This work presents a literature review of research journals in science teaching in Latin America and the Caribbean with the aim of identifying, describing and characterizing the main lines of research. The documentary basis is made up of 15 scientific journals and 490 papers that report work in educational research. From the abstracts of the papers it was possible to identify the problems addressed, which were grouped into five dimensions: learning science, teaching science, the science curriculum, science teachers and students of science teaching. The results show that teaching and learning science is the main problem addressed by most studies conducted in Latin America and the Caribbean.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adúriz-Bravo, A. e Izquierdo, M. (2002). Acerca de la didáctica de las ciencias como disciplina autónoma. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 1(3), 130-140.
Benarroch, A. (2010). La investigación en Didáctica de las Ciencias Experimentales en las etapas educativas de infantil y primaria. Documento presentado en el XXIV Encuentro de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Jaén, España.
Cachapuz, A. F., Lopes, B., Paixão, F., Praia, J. F. y Guerra, C. (2006). Reseña de Seminario Internacional sobre “El estado actual de la Investigación en Enseñanza de las Ciencias“. Eureka, 3(1), 167-171.
Consejo Mexicano de Investigaciones Educativas. (2003) La investigación educativa en México: usos y coordinación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 8(19), 847-898.
Gallego, R. (2004). Un concepto epistemológico de modelo para la didáctica de las ciencias experimentales. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 3(3), 301-319.
Moreira, M. (2004). Investigación básica en educación en ciencias: una visión personal. Revista Chilena de Educación Científica, 3(1), 10-17.
Porlán, R. (1998). Pasado, presente y futuro de la didáctica de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 16, 175-185.
Pro Bueno, A. y Rodríguez, J. (2011). La Investigación en la didáctica de las ciencias experimentales. Educatio Siglo XXI, 29(1), 129-148.
Rocha, A., Bertelle, A., Iturralde, C., García de Cajén, S., Roa, M., Fuhr Stoessel, A. y Boucíguez, M. (2013). Formación de Profesor de Química en la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (Argentina). Eureka, 10(Núm. Extraordinario), 836-845.
Valbuena, E., Hernández, A., Correa, M., Amórtegui, E. y Ruiz, D. (2008). Estado del arte del campo de conocimiento de la Enseñanza de la Biología. Fase I. Proyecto de investigación. Bogotá: CIUP-Universidad Pedagógica Nacional.
Valbuena, E., Hernández, A., Correa, M., Amórtegui, E. y Ruiz, D. (2010). Estado del Arte del campo de conocimiento de la Enseñanza de la Biología. Fase II. Proyecto de investigación. Bogotá: CIUP-Universidad Pedagógica Nacional.

Downloads

Article abstract page views: 2900

Published

2017-08-09

Similar Articles