Digital skills and information processing from a child’s perspective

Authors

  • Flor Heydi Chaves Barquero Ministerio de Educación Pública de Costa Rica, IEGB América Central
  • Maricarmen Cantú Valadez Escuela de Graduados en Educación del Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey
  • Catalina María Rodríguez Pichardo Escuela de Graduados en Educación de la Universidad TecVirtual del Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey

Keywords:

Educación básica, Competencias, TIC, Manejo de la información

Abstract

This study responds to the need to determine whether, in an educational setting that incorporates Information and Communication Technology (ICT) and a project-based learning approach, 68 fourth-, fifth- and sixth-grade students from a public institution in Costa Rica have acquired the digital, information processing and teamwork skills necessary to face the challenges of the knowledge society we live in. The study was developed from a mixed embedded, mainly quantitative approach which was exploratory in scope. The results show a medium-high level of performance for digital skills (3.93) and information processing (3.82); and a high performance for teamwork skills (4.17) on a scale of 1 to 5, 5 being the highest score. It is concluded that, due to the age of the population, the results are not definitive, and further training in these skills is recommended.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrios, A. (2009). Los jóvenes y la red: usos y consumos de los nuevos medios en la sociedad de la información y la comunicación. Signo y Pensamiento, 54(28), 266-275. Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4537/3499
Benito, J. (2010). Educación y exclusión social. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 69(24), 17-24. Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/revistas/131558145510.pdf
Casanova, H. y López, J. C. (2013). Educación superior en México: los límites del neoliberalismo (2000-2010). Linhas Críticas, 19(38) 109-128. Recuperado de http://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8922
Castillo, B. B. y Rivera, M. (2014). El uso del mobile learning para favorecer la competencia referente al manejo de la información histórica y la socialización del conocimiento. Apertura, 6(2). Recuperado de http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/535/pdf
Coronado, E., Cantú, M. y Rodríguez, C. (2014). Diagnóstico universitario sobre el uso de la TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje bajo la modalidad educativa presencial en Santo Domingo. Edutec-e. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 50,1-14. Recuperado de http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/225/10
Cumbre Mundial sobre la Sociedad de la Información (2005). Construir sociedades de la información que atiendan a las necesidades humanas. Revista de Estudios Sociales, 22, 141-143. Recuperado de http://res.uniandes.edu.co/view.php/336/index.php?id=336
De los Ríos, I., Cazorla, A., Díaz-Puente, J. M. y Yagüe, J. L. (2010). Project–based learning in engineering higher education: two decades of teaching competences in real environments. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2, 1368-1378. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042810002429
Esteve, F. y Gisbert, M. (2013). Competencia digital en la educación superior: instrumentos de evaluación y nuevos entornos. Enl@ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 10(3), 29-43. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4772632
Galeana, L. (2006). Aprendizaje basado en proyectos. Revista CEUPROMED, 1(27). Recuperado de http://ceupromed.ucol.mx/revista/PdfArt/1/27.pdf
González, J. (1999). Tecnología y percepción social, evaluar la competencia tecnológica. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 5(9), 155-165. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31600908
González, J., Wagenaar, R. y Beneitono, P. (2004). Tuning-América Latina: un proyecto de las universidades. Revista Iberoamericana de Educación, 35, 151-164. Recuperado de http://www.rieoei.org/rie35a08.pdf
González, L. y Sánchez, B. (2007). Modelos para resolver problemas de información. Recuperado de http://www.eduteka.org/modulos/1/149/488/1
Gros, B. y Adrián, M. (2004). Estudio sobre el uso de los foros virtuales para favorecer las actividades colaborativas en la enseñanza superior. Revista Electrónica de la Universidad de Salamanca-Teoría de la Educación, 5. Recuperado de http://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/56472
Jaramillo, P., Hennig, C. y Rincón, Y. (2011). ¿Cómo manejan información los estudiantes de educación superior?: El caso de la Universidad de La Sabana, Colombia. Información, Cultura y Sociedad, 25, 117-143. Recuperado de http://eprints.rclis.org/17273/
Johnson, L., Adams, S. y Cummins, M. (2012). NMC Horizon Report:2012 K-12 Edition. Texas: The New Media Consortium. Recuperado de http://redarchive.nmc.org/publications/2012-horizon-report-k12
Kaye, A. R. (Ed.). (2012). Collaborative learning through computer conferencing: The Najaden papers 90. Nueva York: Springer Science y Business Media.
López, E.B. (2010). El Uso de TIC’s, ¿valor agregado o competencia fundamental en el nuevo modelo educativo? Recuperado de http://catedra.ruv.itesm.mx/handle/987654321/201
Mendoza, O. L. y Rodríguez, C. M. (2013). Competencias digitales, sociales y didácticas requeridas por los docentes que manejan las redes sociales en el ámbito educativo. Revista de Investigación Educativa de la Escuela de Graduados en Educación, 4(7), 25-32. Recuperado de http://rieege.tecvirtual.mx/index.php/rieege/article/view/73/50
Mikhak, B. y Badilla, S. E. (mayo de 2003). Estado del arte de las tecnologías digitales. Investigadores del Instituto Tecnológico de Massachussets. Conferencia presentada en el Auditorio de la Facultad de Ingeniería, Universidad de Costa Rica.
Moreno, T. (2010). Competencias en educación. Una mirada crítica. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(44), 289-297. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662010000100017
Moursund, D. (1999). Project-based learning using information technology. Eugene, OR: ISTE

Ramírez, M. S. (2008). Triangulación e instrumentos para análisis de datos [video]. Tecnológico de Monterrey.
Rodríguez, O. (2005). La Triangulación como estrategia de investigación en ciencias sociales. Revista de Investigación en Gestión de la Innovación y Tecnología, 31. Recuperado de http://www.madrimasd.org/revista/revista31/tribuna/tribuna2.asp
Ruiz, M. C. (2010). El tratamiento de la información y la competencia digital en la educación secundaria obligatoria. Innovación y Experiencias Educativas, 27. Recuperado de http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_27/MARIA_DEL_CARMEN_RUIZ_CORDOBA_01.pdf
Salas, I. (2007). Una propuesta didáctica para la programación con micromundos. Costa Rica: EUNED.
Sandoval, M. T. (2000). Algunas cuestiones sobre el uso de Internet para los próximos años. Revista Latina de Comunicación Social, 31. Recuperado de http://www.ull.es/publicaciones/latina/aa2000kjl/z31jl/88sandoval.htm
Segura, M. A. (2009). La evaluación de los aprendizajes basada en el desempeño por competencias. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 9(2) 1-25. Recuperado de http://revista.inie.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/336/335
Torrelles, C., Coidura, J., Isus, S., Carreras, F. X., Paris, G. y Celas, J. M. (2011). Competencia de trabajo en equipo: Definición y categorización. Profesorado, 15(3), 329-344.
Veletsianos, G. (2010). Emerging technologies in distance education. Canadá: AU Press.
Victorino, L. y Medina, G. (2008) Educación basada en competencias y el proyecto Tuning en Europa y Latinoamérica. Ide@s CONCYTEG, 39. Recuperado de http://www.um.edu.ar/catedras/claroline/backends/download.php?url=L0JpYmxpb2dyYWbtYV9Db21wbGV0YS8yLl8xMS1fUmFtaXJlel9FZC1CYXMtQ29tcFR1bmluZy5wZGY%3D&cidReset=true&cidReq=FP001
Vivancos, J. (2008). Tratamiento de la información y competencia digital. Madrid: Alianza Editorial.
Zúñiga, M. y Brenes, M. (2009). Estándares de desempeño para estudiantes en el aprendizaje con tecnologías digitales. Costa Rica: Fundación Omar Dengo-Ministerio de Educación Pública-Fundación para la Cooperación. Recuperado de http://www.fod.ac.cr/estandares/contenidos/estad_desempeno.html

Downloads

Article abstract page views: 7788

Published

2016-01-05