Job Satisfaction of Teaching Professionals in Spain
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2024.26.e07.4770Keywords:
job satisfaction, teachers, teacher burnout, predictor variablesAbstract
The objectives of this study were to describe the level of job satisfaction among teaching professionals in Spain and identify the personal and work-related factors that best predict their job satisfaction. The research used data from the 2019 Survey on Living Conditions (ECV, in Spanish) by the National Statistics Institute (INE), with a sample of 2,143 subjects. A one-way analysis of variance was conducted with a post hoc test and binary logistic regression. The conclusions show that teaching professionals in Spain exhibit a medium-high level of job satisfaction (higher than other professionals), confirming the strong role of vocation in the teaching profession. Satisfaction is predicted not by demographic but by work-related variables; type of contract is the most decisive variable. Satisfaction with personal relationships is also an important predictor of job satisfaction.
Downloads
References
Anaya, D. y López-Martín, E. (2015). Satisfacción laboral del profesorado de educación secundaria. Revista de Investigacion Educativa, 33(2), 435-452. https://doi.org/10.6018/rie.33.2.202841
Anaya, D. y López, E. (2014). Satisfacción laboral del profesorado en 2012-13 y comparación con los resultados de 2003-04. Un estudio de ámbito nacional. Revista de Educacion, (365), 96-121. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-365-266
Anaya, D. y Suárez, J. M. (2004). La escala de satisfacción laboral-versión para orientadores (ESL-VO) como recurso para la evaluación de la satisfacción laboral. Revista de Investigación Educativa, 22(2), 519-534. https://revistas.um.es/rie/article/view/98701
Anaya, D. y Suárez, J. M. (2006). La satisfacción laboral de los profesores en función de la etapa educativa, del género y de la antigüedad profesional. Revista de Investigación Educativa, 24(2), 541-556. https://revistas.um.es/rie/article/view/97181
Anaya, D. y Suárez, J. M. (2007). Satisfacción laboral de los profesores de Educación Infantil, Primaria y Secundaria: un estudio de ámbito nacional. Revista de Educación, 344, 217-218. https://n9.cl/wnb3i
Anaya, D. y Suárez, J. M. (2010). Evaluación de la satisfacción laboral del profesorado y aportaciones a su mejora en orden a la calidad de la educación. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 283-294. https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11532
Bota, O. A. (2013). Job Satisfaction of Teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 83, 634-638. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.120
Cantón, I. y Téllez, S. (2016). La satisfacción laboral y profesional de los profesores. Revista Lasallista de Investigación, 13(1), 214-226. http://revistas.unilasallista.edu.co/index.php/rldi/article/view/996
Carrillo, S. (2017). Actitudes hacia la profesión docente y condiciones de bienestar: ¿Una década de cambios y continuidades? Revista peruana de investigación educativa, 9(9), 5-30. https://doi.org/10.34236/rpie.v9i9.56
del Pino, M. y Fernández, M. (2019). La importancia de la vocación en la elección de la carrera de Magisterio. Análisis de las expectativas vocacionales de los aspirantes a maestro en el Centro Adscrito de Magisterio Mª Inmaculada de Antequera. Revista de Estudios Regionales, (114), 119-146. http://www.revistaestudiosregionales.com/documentos/articulos/pdf-articulo-2564.pdf
Demirtaş, Z. (2010). Teacher’s job satisfaction levels. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 9, 1069–1073. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.287
Dicke, T., Marsh, H. W., Parker, P. D., Guo, J., Riley, P. y Waldeyer, J. (2020). Job satisfaction of teachers and their principals in relation to climate and student achievement. Journal of Educational Psychology, 112(5), 1061–1073. https://doi.org/10.1037/edu0000409
Durán, M. A., Extremera, N., Montalbán, F. M. y Rey, L. (2005). Engagement y Burnout en el ámbito docente: Análisis de sus relaciones con la satisfacción laboral y vital de una muestra de profesores. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21(1–2), 145–158. https://journals.copmadrid.org/jwop/art/aeb3135b436aa55373822c010763dd54
Dweck, C. (2007). Mindset: The new psychology of success. Ballantine.
Dweck, C. S. y Leggett, E. L. (1988). A social cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2), 256-273. https://doi.org/10.1037/0033-295X.95.2.256
Fernández-Costales, A. y González-Riaño, X. A. (2018). Satisfaction degree of English teachers of Preschool and Primary Education in the Principality of Asturias. Aula Abierta, 47(4), 463–470. https://doi.org/10.17811/rifie.47.4.2018.463-470
Flores, M. R. (2017). Motivación y resiliencia en el docente. Fortaleza y oportunidad para la escuela en El Salvador. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 47(3-4), 141-154. https://doi.org/10.48102/rlee.2017.47.3-4.139
Gil-Flores, J. (2017). Características personales y de los centros educativos en la explicación de la satisfacción laboral del profesorado. Revista de Psicodidactica, 22(1), 16–22. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.15501
Gutiérrez, J. M., Feu, S. y Blázquez, A. (2019). Práctica deportiva, bienestar psicológico y satisfacción con la vida de maestros españoles. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(3), 12–23. https://doi.org/10.6018/cpd.349071
Gutiérrez-Caballero, J. M., Blázquez-Manzano, A. y Feu, S. (2019). Resistencia ocupacional y satisfacción con la vida en maestros españoles. RELIEVE-Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 25(2), 1–13. https://doi.org/10.7203/relieve.25.2.13139
Hermosa, A. M. (2006). Satisfacción laboral y síndrome de “Burnout” en profesores de educación primaria y secundaria. Revista Colombiana de Psicología, 15, 81–89. https://revistas.unal.edu.co/index.php/psicologia/article/view/1237
Heyman, G. D. y Dweck, C. S. (1992). Achievement goals and intrinsic motivation: Their relation and their role in adaptative motivation. Motivation and Emotion, 16, 231-243. https://doi.org/10.1007/BF00991653
Instituto Nacional de Estadística. (2019). Encuesta de condiciones de vida. Metodología. https://www.ine.es/daco/daco42/condivi/ecv_metodo.pdf
International Labour Organization. (2008). Estructura de la Clasificación Internacional Uniforme de Ocupaciones , 2008 (CIUO-08). https://www.ilo.org/public/spanish/bureau/stat/isco/docs/resol08.pdf
Jiménez, A. E., Jara, M. J. y Miranda, E. R. (2012). Burnout, apoyo social y satisfacción laboral en docentes. Psicología Escolar e Educacional, 16(1), 125–134. https://doi.org/10.1590/S1413-85572012000100013
Karousiou, C., Hajisoteriou, C. y Angelides, P. (2018). Teachers’ professional identity in super-diverse school settings: teachers as agents of intercultural education. Teachers and Teaching, 25(2), 1–19. https://doi.org/10.1080/13540602.2018.1544121
Larrosa, F. (2010). Vocación docente versus profesión docente en las organizaciones educativas. REIFOP, Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 43-51. http://hdl.handle.net/11162/80624
Leiter, M. y Maslach, C. (2017). Motivation, Competence, and Job Burnout. En A. J. Elliot, C. S. Dweck y D. S. Yeager (Eds.), Handbook of Competence and Motivation. Theory and Application (pp. 370-384). Guilford Press.
Lent, R. W. y Brown, S. D. (2006). Integrating person and situation perspectives on work satisfaction: A social-cognitive view. Journal of Vocational Behavior, 69(2), 236-247. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2006.02.006
Lin, H. M. y Hwang, Y. J. (2016). A study of job satisfaction of elementary/secondary school teachers in Taiwan-comparison with other occupations. Contemporary Educational Research Quarterly, 24(3), 29–64. https://doi.org/10.6151/CERQ.2016.2403.02
Linares, O. y Gutiérrez, R. (2012). Efectos moduladores del apoyo social ante la reacción de estrés y ansiedad en profesores. Psicología y Salud, 22(1), 107–114. https://psicologiaysalud.uv.mx/index.php/psicysalud/article/view/562
Madero, C. (2019). Secondary teacher’s dissatisfaction with the teaching profession in Latin America: the case of Brazil, Chile, and Mexico. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 25(3), 358–378. https://doi.org/10.1080/13540602.2019.1587402
Mansilla, F., García, J. C., Gamero, C. y Congosto, A. (2010). Influencia de la insatisfacción laboral en las demandas de cambio de puesto de trabajo por motivos de salud. Medicina y Seguridad del Trabajo, 56(219), 147-157. https://doi.org/10.4321/s0465-546x2010000200005
Marenco-Escuderos, A. y Ávila-Toscano, J. H. (2016). Burnout y problemas de salud mental en docentes. Psychologia. Avances de la Disciplina, 10(1), 91-100. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Psychologia/article/view/2469
Martínez-León, I., Olmedo-Cifuentes, I., Arcas-Lario, N. y Zapata-Conesa, J. (2018). Las cooperativas en la educación: satisfacción laboral del profesorado y diferencias de género. CIRIEC-España Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, (94), 31–60. https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.94.12700
Muñoz-Méndez, T., Gómez-Mármol, A. y Sánchez-Alcaraz, B. (2017). Satisfacción laboral en los docentes de educación infantil, primaria y secundaria. Revista Gestión de la Educación, 7(1), 161–177. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5763278
Nigama, K., Selvabaskar, S., Surulivel, S. T., Alamelu, R. y Uthaya, D. (2018). Job satisfaction among school teachers. International Journal of Pure and Applied Mathematics, 119(7), 2645–2655. https://acadpubl.eu/jsi/2018-119-7/articles/7c/80.pdf
Peiró, J. M., y Prieto, F. (2002). Tratado de Psicología del trabajo. La actividad laboral en su contexto. Síntexis.
Richardson, P., Watt, H. y Karabenick, S. (2014). Teacher motivation matters: An introduction. En P. Richardson, S. Karabenick, & H. Watt (Eds.), Teacher Motivation. Theory and Practice (pp. 13-22). Routledge.
Ríos-Risquez, M. I. y Godoy-Fernández, C. (2008). Relación entre satisfacción laboral y salud general percibida en profesionales de enfermería de urgencias. Enfermeria Clínica, 18(3), 134–141. https://doi.org/10.1016/S1130-8621(08)70715-0
Rojas, A. L., Estévez, M. A. y Macías, A. M. (2018). Interés profesional-vocación docente, en estudiantes de la carrera educación inicial. Conrado, 14(64), 72-79. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/789
Sánchez-Alcaraz, B., Gómez-Mármol, A., Parra, M. C. y García, J. A. (2014). Análisis de la satisfacción laboral de técnicos deportivos de pádel y natación. Apunts Educació Física i Esports, (117), 77–83. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/3).117.08
Santos, M. Á., Godás, A., Lorenzo, M. del M. y Gómez, J. A. (2010). Eficacia y satisfacción laboral de los profesores no universitarios: revisión de un instrumento de medida. Revista Española de Pedagogía, 68(245), 151-168. https://reunir.unir.net/handle/123456789/3868
Silva, L. y Barroso, I. (2004). Regresión logística. Cuadernos de estadística (vol. 27). La muralla.
Tomé, D. y Ceinos, C. (2017). Aproximación a la influencia de la satisfacción laboral y el conflicto de rol en el síndrome del burnout en docentes de secundaria: Un estudio de caso. Innovación Educativa, (27), 151-164. https://doi.org/10.15304/ie.27.3989
Wadhawan, K. (2016). Psychological well-being as a predictor to job performance and job satisfaction. International Journal of Academic Research and Development, 1(3), 1-3. https://doi.org/10.1037/1076-8998.5.1.84
Weiner, B. (1990). History of motivational research in education. Journal of Educational Psychology, 82(4), 616-622. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.4.616
Wong, K. y Chan, A. (2020). Meta-Analysis of job satisfaction amongst different occupations. En J. I. Kantola, S. Nazir, y V. Salminen (Eds.), Advances in human factors, business management and leadership (pp. 648-653). Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-50791-6_84
Wu, X. y Wang, M. (2020). Influence of professional identity and core self-evaluation on job satisfaction of vocational education teachers and the mediating effect of work stress. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 29(2), 31-39. https://doi.org/10.24205/03276716.2020.204
Wula, P., Yunarti, B. S., Wolomasi, A. K., Turu, D. W., Wulur, M. M., Krowin, M. M., Asaloei, S. I. y Werang, B. R. (2020). Job satisfaction and performance of elementary school teachers in Southern Papua, Indonesia. Universal Journal of Educational Research, 8(7), 2907–2913. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080718
Zakariya, Y. F., Bjørkestøl, K. y Nilsen, H. K. (2020). Teacher job satisfaction across 38 countries and economies: An alignment optimization approach to a cross-cultural mean comparison. International Journal of Educational Research, 101, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101573
Zamora-Díaz, W. J., López-Noguero, F. y Cobos-Sanchiz, D. (2016). Realidades del empleo docente en Nicaragua. Revista Electrónica de Investigacion Educativa, 18(2), 191-205. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/1127
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XML
-
EPUB
-
ABSTRACT AUDIOSPANISH 230
Article abstract page views: 1265
Published
2024-05-27License
Copyright (c) 2024 Agustín Rodríguez-Esteban, Camino Ferreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.