The Concept of Teacher Digital Competence: A Literature Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2023.25.e11.4586

Keywords:

teacher qualifications, educational personnel training, ICT

Supporting Agencies:

Ministerio de Ciencia e Innovación (MICINN)

Abstract

The implementation of digital technologies in teaching has demonstrated the importance of teacher digital competence (TDC) as a key element in educating 21st-century citizens. The complex nature of TDC makes it challenging to find a definition that encompasses the full meaning of the term. This paper offers a systematic literature review based on the PRISMA Statement, analyzing the definitions of TDC in 31 publications with the aim of identifying their similarities and differences and reviewing their relationship with the dimensions that make up TDC. The results show an imbalance in the dimensions present, and notably, an almost universal absence of the relational, ethical and security dimension. The paper concludes by offering an integrative definition of TDC that enables teachers and educational institutions to understand the scope of this professional competence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alejaldre, L. y Álvarez, E. (2019). La competencia digital docente del profesor universitario 3.0. Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital, 8(2), 205-236. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7323501.pdf

Applied Research Group in Education and Technology. (21 de julio de 2020). ObservaCOMDID. https://observacomdid.com/

Cabezas, M., Casillas, S. y Pinto, A. M. (2014). Percepción de los alumnos de educación primaria de la Universidad de Salamanca sobre su competencia digital. Eductec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (48). https://doi.org/10.21556/edutec.2014.48.156

Campos, N. y Méndez, M. E. (2019). Competencia digital docente: entre las tensiones y los desafíos en la formación inicial docente. Aportes de dos estudios de caso múltiples en Uruguay. Virtualis, 10(19), 143-153. https://www.revistavirtualis.mx/index.php/virtualis/article/view/285

Colás-Bravo, P., Conde-Jiménez, J. y Reyes-de Cózar, S. (2019). El desarrollo de la competencia digital docente desde un enfoque sociocultural. Comunicar, 27(61), 21-32. https://doi.org/10.3916/c61-2019-02

Durán, M., Prendes, M. P. y Gutiérrez, I. (2019). Certificación de la competencia digital docente: propuesta para el profesorado universitario. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 187-205. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22069

Engen, B. K. (2019). Comprendiendo los aspectos culturales y sociales de las competencias digitales docentes. Comunicar, 27(61), 9-19. https://doi.org/10.3916/C61-2019-01

ENLACES. (2011). Competencias y estándares TIC para la profesión docente. MINEDUC-CHILE/ENLACES. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/2151

Esteve, F. M. (2015). La competencia digital docente: análisis de la autopercepción y evaluación del desempeño de los estudiantes universitarios de educación por medio de un entorno 3D [Tesis de doctorado]. Universitat Rovira i Virgili. https://www.tdx.cat/handle/10803/291441

European Commission. (2018). ESCO Handbook: European skills, competences, qualifications and occupations. https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=738&langId=en&pubId=8083&furtherPubs=yes

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. https://doi.org/10.2788/52966

Flores-Lueg, C. B. y Roig-Vila, R. (2016). Competencia digital docente: una cuestión clave para la educación del siglo XXI. En J. Gómez-Galán, E. López-Meneses y L. Molina (Eds.), Instructional Strategies in Teacher Training (pp. 87-98). UMET Press.

Fraser, J., Atkins, L. y Hall, R. (2013). DigiLit Leicester. Supporting teachers, promoting digital literacy, transforming learning. https://bit.ly/2OKdf7E

Fundación Telefónica (2020). Sociedad digital en España 2019. https://bit.ly/2ZrWfbe

Generalitat de Catalunya. (2018). Competència digital docent del professorat de Catalunya. [Competencia digital docente del profesorado de Cataluña]. Departament d’Ensenyament. https://repositori.educacio.gencat.cat/bitstream/handle/20.500.12694229/competencia_digital_docent_del_professorat_de_catalunya_2018.pdf?sequence=1

Ghomi, M. y Redecker, C. (2019). Digital competence of educators (DigCompedu): Development and evaluation of a self-assessment instrument for teachers’ digital competence. En H. Lane, S. Zvacek y J. Uhomoibhi (Eds.), Proceedings of the 11th International Conference on Computer Supported Education (vol.1, pp. 541-548). SciTePress. https://doi.org/10.5220/0007679005410548

Gisbert, M., González, J. y Esteve, F. M. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 74-83. https://doi.org/10.6018/riite2016/257631

Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado. (2017). Marco común de competencia digital docente. Ministerio de Educación, Cultuta y Deporte. https://bit.ly/1Y88rd6

International Society for Technology in Education. (2020). Standards for educators. https://www.iste.org/standards/for-educators

Krumsvik, R. J. (2014). Teacher educators’ digital competence. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(3), 269-280. https://doi.org/10.1080/00313831.2012.726273

Kullaslahti, J., Ruhalahti, S. y Brauer, S. (2019). Professional development of digital competences: Standardised frameworks supporting evolving digital badging practices. Journal of Siberian Federal University - Humanities and Social Sciences, 12(2), 175-186. https://doi.org/10.17516/1997-1370-0387

Lázaro, J. L. (2015). La competència digital docent com a eina per garantir la qualitat en l’ús de les TIC en un centre escolar [La competencia digital docente como herramienta para garantizar la calidad en el uso de las TIC en un centro escolar]. [Tesis de doctorado], Universitat Rovira i Virgili. https://www.tdx.cat/handle/10803/312831

Lázaro, J. L. y Gisbert, M. (2015a). El desarrollo de la competencia digital docente a partir de una experiencia piloto de formación en alternancia en el Grado de Educación. Educar, 51(2), 321-348. https://doi.org/10.5565/rev/educar.725

Lázaro, J. L. y Gisbert, M. (2015b). Elaboració d’una rúbrica per avaluar la competència digital del docent. Universitas Tarraconensis [Elaboración de una rúbrica para la evaluación de la competencia digital del docente. Universitas Tarraconensis]. Revista de Ciències de l’Educació, 1(1), 30-47. https://doi.org/10.17345/ute.2015.1.648

Lázaro, J. L., Esteve-González, V., Sanromà, M. y Gisbert, M. (2016). Diseño y validación de actividades en un entorno de simulación 3D para el desarrollo de la competencia digital docente en los estudiantes del grado de educación. En R. Roig-Vila (Ed.), Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 2606-2612). Octaedro.

Lázaro, J. L., Usart, M. y Gisbert, M. (2019). La evaluación de la competencia digital docente: construcción de un instrumento para medir los conocimientos de futuros docentes. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 75-81. https://doi.org/10.7821/naer.2019.1.370

Lund, A., Furberg, A., Bakken, J. y Engelien, K. L. (2014). What does professional digital competence mean in teacher education? Nordic Journal of Digital Literacy, 9(4), 281-299.

Marín, R. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital docente. [Tesis de doctorado], Universitat de les Illes Balears. http://dspace.uib.es/xmlui/handle/11201/148469

Ministerio de Educación Nacional (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. https://bit.ly/31F21sO

Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D. G. y The PRISMA Group. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA Statement. PLOS Medicine, 6(7). https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097

Morales, M. J. (2019). La incorporación de la competencia digital docente en estudiantes y docentes de formación inicial docente en Uruguay. [Tesis de doctorado], Universitat Rovira i Virgili. https://www.tdx.cat/handle/10803/667661#page=1

Morales, V. (2013). Desarrollo de competencias digitales docentes en la educación básica. Apertura, 5(1), 88-97. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/367

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Graó.

Pozos, K. V. (2015). Evaluación de necesidades de formación continua en competencia digital del profesorado universitario mexicano para la sociedad del conocimiento. [Tesis de doctorado], Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/tesis/2016/hdl_10803_382466/kvpp1de2.pdf

Pozos, K. V. y Tejada, J. (2018). Competencias digitales en docentes de educación superior: niveles de dominio y necesidades formativas. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2), 59-87. https://doi.org/10.19083/ridu.2018.712

Pozuelo, J. (2014). Análisis crítico de la formación permanente del profesorado, como factor clave para la integración eficaz de las TIC en la educación. [Tesis de doctorado], Universidad Autónoma de Madrid. https://repositorio.uam.es/handle/10486/663389

Prendes, M. P., Gutiérrez, I. y Martínez, F. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. Revista de Educación a Distancia, (56). https://doi.org/10.6018/red/56/7

Redecker, C. y Punie, Y. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/159770

Revelo, J. E. (2017). Modelo de integración de la competencia digital docente en la enseñanza de la Matemática en la Universidad Tecnológica Equinoccial. [Tesis de doctorado], Universidad de Extremadura. http://dehesa.unex.es/handle/10662/6214

Rossi, A. (2015). La apropiación tecno-pedagógica en la escuela. Un estudio de casos. [Tesis de doctorado], Universitat de Barcelona. http://www.tdx.cat/handle/10803/376704

Rossi, A. S. y Barajas, M. (2018). Competencia digital e innovación pedagógica: desafíos y oportunidades. Profesorado, Revista de Currículum y Foramción del Profesorado, 22(3), 317-339. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8004

Sillat, L. H., Kollom, K. y Tammets, K. (2017). Development of digital competencies in preschool teacher training. En L. Gómez, A. López e I. Candel (Eds.), 9th International Conference on Education and New Learning Technologies (pp. 1806-1813). IATED Academy. https://doi.org/10.21125/edulearn.2017.1382

Silva, J. (2017). Inserción de TIC en pedagogías del área de las humanidades en una universidad chilena. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 7(2), 110-133. https://doi.org/10.26864/pcs.v7.n2.6

Silva, J., Lázaro, J. L., Miranda, P. y Canales, R. (2018). El desarrollo de la competencia digital docente durante la formación del profesorado. Opción, 34(86), 423-449.

Silva, J., Lázaro, J. L., Miranda, P., Morales, M. J., Gisbert, M., Rivoir, A. y Onetto, A. (2019). La competencia digital docente en formación inicial: estudio a partir de los casos de Chile y Uruguay. Education Policy Analysis Archives, 27(93). https://doi.org/10.14507/epaa.27.3822

Silva, J., Usart, M. y Lázaro-Cantabrana, J. (2019). Competencia digital docente en estudiantes de último año de Pedagogía de Chile y Uruguay. Comunicar, 27(61), 33-43. https://doi.org/10.3916/C61-2019-03

Tejada, J. y Pozos, K. V. (2018). Nuevos escenarios y competencias digitales docentes: hacia la profesionalización docente con TIC. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(1), 25-51. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/63620/

Tourón, J., Martín, D., Navarro, E., Pradas, S. e Íñigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista Española de Pedagogía, 76(269), 25-54. https://doi.org/10.22550/REP76-1-2018-02

Unesco. (2018). ICT competency framework for teachers. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721

Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero, S. y Van Den Brande, L. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Joint Research Center https://doi.org/10.2791/11517

Zavala, D., Muñoz, K. y Lozano, E. (2016). Un enfoque de las competencias digitales de los docentes. Revista Publicando, 3(9), 330-340. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/353

Downloads

Article abstract page views: 4946

Published

2023-04-14

Similar Articles