Interdisciplinarity, Multimodality and ICT in the Design of Literary Constellations for Reading Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e05.4115

Keywords:

linguistic competence, teacher qualifications, hypertext, teacher training

Supporting Agencies:

Universidad de Alicante. Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad de Alicante

Abstract

Improving trainee teachers’ digital and literary competence by designing multimodal constellations is the key objective of this research. The structured observation of this teaching intervention and the questionnaires administered for analysis (n = 138) offer relevant data that validate the value of this practice for future teachers. Following a cross-sectional descriptive approach, this research employs measures of central tendency (means and standard deviations) and bivariate analyses (Student’s t tests) with two mixed questionnaires. The internal consistency of the instruments used (α = .737) confirms their rigor as a tool for analysis. The results obtained show that including multimodal constellations in the classroom as a reading practice improves the teaching and learning of essential skills in teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambròs, A. (2020). Cinema, Transmèdia i Educació: relats en pantalla [Cine, transmedia y educación: relatos en pantalla]. Revista de Innovació i Recerca en Educació, 13(1), https://doi.org/10.1344/reire2020.13.128644

Amo, J. M. (2019). La mutación cultural: estudios sobre lectura digital. En J. M. Amo (Coord.), Nuevos modos de lectura en la era digital (pp.15-40), Síntesis.

Arbonés, C., Mendoza, A., Muñoz, S., Prats, M. y Sanahuja, E. (2015). Textualidades multimodales, conectividad y redes 2.0 en el aula: sobre la educación literaria y el profesorado en formación. En J. M. Amo, O. Cleger y A. Mendoza (Eds.), Redes hipertextuales en el aula: literatura, hipertextos y cultura digital (pp. 97-120). Octaedro.

Argibay, J. C. (2009). Muestra en investigación cuantitativa. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 13(1), 13-29. http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/719

Ballester, J. (2015). La formación lectora y literaria. Graó.

Barroso, J. y Cabero, J. (2013). Nuevos escenarios digitales. Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. Pirámide.

Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.

Caride, J. A., Caballo, M. B. y Gradaílle, R. (2018). Leer en tiempos de ocio: los estudiantes, futuros profesionales de la educación, como sujetos lectores. Ocnos. Revista de Estudios de Lectura. 17(3), 7-18. https://doi.org/10.18239/ocnos_2018.17.3.1707

Cerrillo, P. (2007). Literatura infantil y juvenil y educación literaria: hacia una nueva enseñanza de la literatura. Octaedro.

Cuartero, M. D., Espinosa, M. P. P. y Porlán, I. G. (2019). Certificación de la competencia digital docente: propuesta para el profesorado universitario. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 187-205. https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22069

Del Moral, M. E. y Martínez, L. (2010). Formación del profesor 2.0: desarrollo de competencias tecnológicas para la escuela 2.0. Magister, 23, 59-69. https://www.unioviedo.es/reunido/index.php/MSG/article/view/13780

Del Moral-Barrigüete, C. y Molina-García, M. J. (2018). Diseño y validación de un cuestionario sobre hábitos lectores en futuros maestros durante su etapa preuniversitaria. Revista de Educación de la Universidad de Granada, 25, 51-79. https://revistaseug.ugr.es/index.php/reugra/article/download/16597/14123/

Encabo, E., Hernández, L. y Sánchez, G. (2019). La literatura infantil y las narrativas híbridas. Canon, modos de pensamiento y educación. Contextos Educativos, (23), 199-212. https://doi.org/10.18172/con.3496

Garvis, S. (2015). Narrative constellations. Exploring lived experience in education. University of Gothenburg.

Genette, G. (2001). Umbrales. Siglo XXI.

Gómez, I. M. y Ruiz, M. (2018). Interdisciplinariedad y TIC: Nuevas Metodologías Docentes aplicadas a la enseñanza superior. Pixel-Bit, (52), 67-80. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.05

Gómez, I., Rovira-Collado, J. y Ruiz, M. (2018). Literatura e Historia a través de un universo transmedia: posibilidades didácticas de El Ministerio del Tiempo. Revista Mediterránea de Comunicación, 9(1), 217-225. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.18

Gómez-Trigueros, I. M., Ruiz-Bañuls, M. y Ortega-Sánchez, D. (2019). Digital literacy of teachers in training: Moving from ICTs (Information and Communication Technologies) to LKTs (Learning and Knowledge Technologies). Education Science, 9(4), 274. https://doi.org/10.3390/educsci9040274

Hernández, J. (2019). Representaciones transmedia en entornos de lectura analógica. Tecnología, Ciencia y Educación, (14), 5-36. https://tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/329

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.

Jenkins, H. (2015). Cultura transmedia: la creación de contenido y valor en una cultura en la red. Gedisa.

Jewitt, C. (2006). Technology, literacy and learning: A multimodal approach. Routledge.

Jewitt, C. (2009). Handbook of multimodal analysis. Routledge.

Jover, G. (2007). Un mundo para leer. Octaedro.

Jover, G. (2009). Constelaciones literarias. Sentirse raro. Miradas sobre la adolescencia. Junta de Andalucía.

Kress, G. R. (2010). Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. Routledge.

Landow, G. P. (2009). Hipertexto 3.0. La teoría crítica y los nuevos medios en una época de globalización. Paidós.

Larrañaga, E. y Yubero, S. (2015). Evaluación de las estrategias metacognitivas de comprensión de textos narrativos. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, (14), 18-27. https://doi.org/10.18239/ocnos_2015.14.02

Leeuwen, T. y Jewitt, C. (2001). The Handbook of Visual Analysis. Sage.

Lluch, G., Tabernero-Sala, R. y Calvo-Valios, V. (2015). Epitextos virtuales públicos como herramientas para la difusión del libro. El profesional de la información, 24(6), 797-804. https://dx.doi.org/10.3145/epi.2015.nov.11

López-Valero, A., Encabo, E. y Jerez, I. (2015). Consideraciones docentes e investigadoras para la didáctica de la literatura en Educación Infantil y en Educación Primaria. Lenguaje y Textos, (43), 27-34. https://doi.org/10.4995/lyt.2016.5820

McGrath, J. (1986). Groups interaction and performance. Prentice Hall.

Mendoza, A. (2008). El intertexto lector. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. http://www.cervantesvirtual.com/FichaObra.html?Ref=29581

Mendoza, A. (2012). Leer hipertextos. Del marco hipertextual a la formación del lector literario. Octaedro.

Mendoza, A. (2019). Los saberes de la era digital. Nuevas tecnologías para la práctica humanística: teoría del aprendizaje, bibliotecas digitales y arte terapia. Academia del Hispanismo.

Mendoza, A. y Cerrillo, P. (2013). Intertextos: aspectos sobre la recepción del discurso artístico. Universidad de Castilla-La Mancha.

Mendoza, A., Castro, C., Gordillo, S. M. y Gómez, M. A. (2016). Propuestas y experiencias sobre estructuras hipertextuales literarias en el aula. Octaedro.

Paredes, J., Guitert, M. y Rubia, B. (2015). La innovación y la tecnología educativa como base de la formación inicial del profesorado para la renovación de la enseñanza. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(1), 101-114. https://doi.org/10.17398/1695-288X.14.1.101

Rebolledo, T. (2015). La formación inicial del profesorado de educación primaria y secundaria en Alemania, España, Finlandia, Francia y Reino Unido. Estudio Comparado. Revista Española de Educación Comparada, (25), 129-148. https://doi.org/10.5944/reec.25.2015.14787

Romea, C. (2008). ¿Cómo leemos en la era de Bill Gates? Una mirada postmoderna a los textos. En A. Mendoza (Ed.), Textos entre textos: las conexiones textuales en la formación literaria (pp. 91-104). Horsori.

Romero, M. F., Ambrós, A. y Trujillo, F. (2020). Hábitos lectores de los adolescentes en un ecosistema llamado escuela: factores determinantes en estudiantes de educación secundaria. Investigaciones sobre Lectura, (13), 18-34. https://doi.org/10.24310/revistaisl.vi13.11112

Rovira-Collado, J. (2019). Clásicos literarios en constelaciones multimodales. Análisis de propuestas de docentes en formación. Tejuelo, (29), 275-312. https://doi.org/10.17398/1988-8430.29.275

Scolari, C. (2013). Narrativas Transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Deusto.

Scolari, C. (2018). Transmedia literacy in the new media ecology: White paper. Repositorio Universitat Pompeu Fabra. https://repositori.upf.edu/handle/10230/33910

Tejada, J. y Pozos, K. V. (2018). Nuevos escenarios y competencias digitales docentes: hacia la profesionalización docente con TIC. Profesorado. Revista del Currículum y Formación del Profesorado, 22(1), 25-51. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/63620

Unsworth, L. (2014). Multimodal reading comprehension: curriculum expectations and large-scale literacy testing practices. Pedagogies: An International Journal, 9(1), 26-44. https://doi.org/10.1080/1554480X.2014.878968

Downloads

Article abstract page views: 2447

Published

2022-03-25

Similar Articles