Motivational Profiles: The Role of Personal and Contextual Variables
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e07.3888Keywords:
motivation, primary school students, parent participation, teacher participationSupporting Agencies:
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología, Programa de Apoyo a Proyectos de Investigación e Innovación TecnológicaAbstract
The objectives of the study were to identify and describe motivational profiles in elementary students based on personal variables, namely school motivation, task value, and academic self-concept; and to describe the contextual variables of parental and teacher support in students with different profiles. In a mixed-methods study, 248 students completed various questionnaires relating to the variables, and then six tutors and six teachers were interviewed to determine their involvement. Quantitative data was analyzed through clustering and MANOVA, and categorical content analysis was used for qualitative information. The results showed significant differences in the three profiles: high, moderate, and low. The mothers of highly motivated children are more involved in their children’s academic activities, and their teachers demonstrate greater recognition and are more dynamic in teaching.
Downloads
References
Álvarez, A., Suárez, N., Tuero, E., Núñez, J. C., Valle, A. y Regueiro, B. (2015). Implicación familiar, autoconcepto del adolescente y rendimiento académico. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 5(3), 293-311. https://doi.org/10.1989/ejihpe.v5i3.133
Ariza, G. I. y Ocampo, H. B. (2005). El acompañamiento tutorial como estrategia de la formación personal y profesional: un estudio basado en la experiencia en una institución de educación superior. Universitas Psychologica, 4(1), 31-41.
Becerra-González, C. E. y Reidl, L. M. (2015). Motivación, autoeficacia, estilo atribucional y rendimiento escolar de estudiantes de bachillerato. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(3), 79-93. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/664
Cássia, S. y Aguena, E. C. (2011). La motivación en estudiantes de enseñanza fundamental y las creencias y actitudes de los padres. Revista de Investigación en Psicología, 14(1), 53-63. https://doi.org/10.15381/rinvp.v14i1.2062
Creswell, J. W. (2015). Educational Research. Pearson.
Durán, T. D. D. y Acle, G. (en prensa). Escala de motivación escolar para alumnos de primaria: evidencias de su validez y confiabilidad. Estudios Pedagógicos.
Durán, T. D. D. y Acle, G. (2019). Construcción de una Escala para medir valor a la tarea en alumnos de primaria. Actas XIX Congreso Internacional de Investigación Educativa (Vol. II). https://aidipe2019.aidipe.org/files/2019/06/Actas_AIDIPE2019_Vol_II.pdf
Durán, T. D. D. y Acle, G. (2020). Evidencias de validez y confiabilidad de una escala para evaluar autoconcepto académico. Psicología Iberoamericana, 28(2). https://doi.org/10.48102/pi.v28i2.320
Fernández, E., Bernardo, A., Suárez, N., Cerezo, R., Núñez, J. C. y Rosário, P. (2013). Predicción del uso de estrategias de autorregulación en educación superior: un análisis a nivel individual y de contexto. Anales de Psicología, 29(3), 865-875. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.139341
Franco, E., Coterón, J., Martínez, H. A. y Brito, J. (2017). Perfiles motivacionales en estudiantes de educación física de tres países y su relación con la actividad física. Suma Psicológica, 24(1), 1-8. https://doi.org/10.1016/j.sumpsi.2016.07.001
Galera, M. y Ruiz-Gallardo, J. R. (2015). Influencia de Concept Cartoons en la motivación y resultados académicos de los estudiantes. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(3), 419-440. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/2933/2648
González, A. (2005). Motivación académica. Pirámide.
Grolnick, W., Benjet, C., Kurowski, C. y Apostoleris, N. (1997). Predictors of parent involvement in children’s schooling. Journal of Educational Psychology, 89(3), 538-548. https://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/1997_GrolnickBenjetKurowskiApost_JEP.pdf
Gutiérrez, M. y Tomás, J-M. (2018). Clima motivacional en clase, motivación y éxito académico en estudiantes universitarios. Revista de Psicodidáctica, 23(2), 94-101. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.02.001
Gutiérrez, M., Tomás, J-M., Romero, I. y Barrica, J-M. (2017). Apoyo social percibido, implicación escolar y satisfacción con la escuela. Revista de Psicodidáctica, 22(2), 111-117. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2017.01.001
Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L. y Black, W. C. (1999). Análisis multivariante. Prentice Hall.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2016). Resultados nacionales 2015: Lenguaje y Comunicación. http://planea.sep.gob.mx/content/general/docs/2015/PlaneaFasciculo_9.pdf
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2016b). Resultados nacionales 2015: Matemáticas. http://planea.sep.gob.mx/content/general/docs/2015/PlaneaFasciculo_10.pdf
Jiménez, E., Ito, E. y Macotela, S. (2010). El papel de las madres en la motivación de sus hijos(as) hacia el aprendizaje escolar. Revista Mexicana de Psicología Educativa, 1(1), 59-74.
Macián-González, R. y Tejada, J. (2020). Influencia de la secuenciación de contenidos y el apoyo parental en la motivación de estudiantes de violín en edad preescolar. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22, e07, 1-14. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e07.2257
Madero, I. P. y Gómez L. F. (2013). El proceso de comprensión lectora en alumnos de tercero de secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(56), 113-139. https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/238
Maquilón, J. J. y Hernández, F. (2011). Influencia de la motivación en el rendimiento académico de los estudiantes de formación profesional. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(1), 81-100. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3678771.pdf
Miramontes, I. (2016). La motivación escolar, en Antología de motivación escolar en el aula Vol II (pp. 120-124). Editorial digital UNID.
Miranda-Zapata, E., Lara, L., Navarro, J-J., Saracostti, M. y de-Toro, X. (2018). Modelización del efecto del compromiso escolar sobre la asistencia a clases y el rendimiento escolar. Revista de Psicodidáctica, 23(2), 102-109. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.02.003
Pacheco, C. (2016). Motivación en el aula, en Antología de motivación escolar en el aula Vol I (pp. 81-82). Editorial Digital UNID.
Pintrich, P. R. y Schunk, D. H. (2006). Motivación en contextos educativos: teoría, investigación y aplicaciones. Pearson.
Regueiro, B., Rodríguez, S., Piñeiro, I., Estévez, I., Ferradás, M. y Suárez, N. (2015). Diferencias en la percepción de la implicación parental en los deberes escolares en función del nivel de motivación de los estudiantes. European Journal of Investigation in Health, 5(3), 313-323. https://doi.org/10.3390/ejihpe5030028
Sánchez-Oliva, D., Marcos, F. M. L., Alonso, D. A., Pulido-González, J. J. y García-Calvo, T. (2015). Análisis de los perfiles motivacionales y su relación con los comportamientos adaptativos en las clases de educación física. Revista Latinoamericana de Psicología, 47(3), 156-166. https://doi.org/10.1016/j.rlp.2015.06.007
Santos, M., Godás, A. y Lorenzo, M. (2016). ¿Puede la implicación de los padres mejorar el estudio de sus hijos en la escuela? La evidencia de un programa pedagógico. Estudios sobre Educación, 30, 9-30. https://doi.org/10.15581/004.30.9-30
Steinmann, A., Bosch, B. y Aiassa, D. (2013). Motivación y expectativas de los estudiantes por aprender ciencias en la universidad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 585-598. https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/259
Valenzuela, J., Muñoz, C., Silva-Peña, I., Gómez, V. y Precht, A. (2015). Motivación escolar: claves para la formación motivacional de futuros docentes. Estudios Pedagógicos, 41(1), 351-361. http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2176
Valle, A., Regueiro, B., Estévez, I., Piñeiro, I., Rodríguez, S. y Freire, C. (2015a). Implicación y motivación hacia los deberes escolares en los estudiantes de Primaria según el rendimiento académico y el curso. European Journal of Investigation in Health, 5(3), 345-355. https://www.researchgate.net/publication/297507985
Valle, A., Regueiro, B., Rodríguez, S., Piñeiro, I., Freire, C., Ferradás, M. y Suárez, N. (2015b). Perfiles motivacionales como combinación de expectativas de autoeficacia y metas académicas en estudiantes universitarios. European Journal of Education and Psychology, 8(1), 1-8. https://doi.org/10.1016/j.ejeps.2015.10.001
Valle, A., Rodríguez, S., Cabanach, R. G., Núñez, J. C., González, J. A. y Rosario, P. (2010). Perfiles motivacionales y diferencias en variables afectivas, motivacionales y de logro. Universitas Psychologica, 9(1), 109-121. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/283
Veiga, F. H., García, F., Reeve, J., Wentzel, K. y García, O. (2015). Cuando se pierde la motivación de los adolescentes con mejor autoconcepto. Revista de Psicodidáctica, 20(2), 305-320. https://ojs.ehu.eus/index.php/psicodidactica/article/view/12671
Vergara-Morales, J., Del Valle, M., Díaz, A., Matos, L. y Pérez, M. V. (2019). Efecto mediador de la motivación autónoma en el aprendizaje. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, e37, 1-10. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e37.2131
Wang, M-T. y Eccles, J. S. (2013). School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective. Learning and Instruction, 28, 12-23. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2013.04.002
Wentzel, K. R. y Wigfield, A. (2009). Handbook of Motivation at School. Routledge.
Wigfield, A. y Eccles, J. S. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25, 68-81. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1015
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XML
-
EPUBSPANISH 105
Article abstract page views: 2262
Published
2022-05-20License
Copyright (c) 2022 Revista Electrónica de Investigación Educativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.