Use of Video Tutorials in the Learning Process of University Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e21.4176

Keywords:

learning, motivation, college student, undergraduates, technology

Abstract

The objective of this study is to explore the effect of prior experience (PE) and intrinsic motivation (IM) on the perception of learning (PL) of university students when they use online video tutorials. The methodology follows a quantitative, non-experimental, correlational, and cross-sectional research design, applying the Technology Acceptance Model (TAM) to 112 university students from different institutions and academic programs. The results from the first phase of the study show that YouTube is the platform most commonly used by students to search for video tutorials to help them academically, while the second phase reveals a positive correlation between PE and IM (rs = 0.526; p < 0.01) and between IM and PL (rs = .492; p < 0.01). These results indicate that video tutorials are a valuable tool that boosts students’ motivation in their learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: an agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1-26. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1

Boschi, C. L. (2014). Innovación docente mediante un método tutorial apoyado con recursos informáticos. Una experiencia de la Facultad de Agronomía de la Universidad de Buenos Aires. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5(13), 55-64. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2014.13.120

Cabero, A. J., Barroso, O. J. y Llorente, C. M. (2016). Technology acceptance model & realidad aumentada: estudio en desarrollo. Revista Lasallista de Investigación, 13(2), 18-26.

Cabero, J. (Ed.). (1999). Tecnología educativa. Síntesis.

Cabero, J., Marín, V. y Sampedro, B. E. (2018). Aceptación del modelo tecnológico en la enseñanza superior. Revista de Investigación Educativa, 36(2), 435-453. https://doi.org/10.6018/rie.36.2.292951

Davis, F. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340. https://doi.org/10.2307/249008

Díaz-García, I., Almerich, G., Cebrián-Cifuentes, S., y Suárez-Rodríguez, J. (2019). La influencia del uso de las TIC sobre los enfoques de aprendizaje en alumnado universitario del ámbito de la educación. En J. Murillo y C. Martínez-Garrido (Coords.), Actas del XIX Congreso Internacional de Investigación Educativa. Metodología de investigación educativa. (2), 301-306. AIDIPE.

Fernández, M. K., Vallejo, C. A. y McAnally, S. L. (2015). Apropiación tecnológica: una visión desde los modelos y las teorías que la explican. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 54(2), 109-125. http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/viewFile/331/167

González, O. (2018). El video tutorial como herramienta de educación no formal en estudiantes de Bogotá, Colombia. Question, 1(59), 1-20. https://doi.org/10.24215/16696581e071

Guevara, G. P., Verdesoto, A. E., Guevara, C. S. y González, E. E. (2018). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la educación universitaria. RECIAMUC, 3(3), 409-422. https://reciamuc.com/index.php/RECIAMUC/article/view/283

Hakami, N. A. (2018). An investigation of the motivational factors influencing learners’ intentions to continue using arabic MOOCs (Tesis doctoral). University of Southampton, Inglaterra.

Henry, J. W. y Stone, R. B. (1997). The development and validation of computer self-efficacy and outcome expectancy scales in a nonvolitional context. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 29(4), 519-527. https://doi.org/10.3758/BF03210603

Lee, D. Y. y Lehto, M. R. (2013). User acceptance of YouTube for procedural learning: An extension of the Technology Acceptance Model. Computers & Education, 61, 193-208. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.10.001

Lee, Y., Hsieh, Y. y Chen, Y. (2013). An investigation of employees’ use of e-learning systems: Applying the technology acceptance model. Behaviour and Information Technology, 32(2), 173-189. https://dx.doi.org/10.1080/0144929X.2011.577190

Linarez, G. (2015). Los vídeo-tutoriales en la educación universitaria del siglo XXI. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 2(3), 1-11. https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/463

López-Hernández, F. A. y Silva-Pérez, M. M. (2016). Factores que inciden en la aceptación de los dispositivos móviles para el aprendizaje en educación superior. Estudios sobre Educación, 30, 175-195. http://dx.doi.org/10.15581/004.30.175-195

Martín, A. V. y Sánchez, M. C. (2014). Modelo predictivo de la intención de adopción de Blended learning en profesores universitarios. Universitas Psychologica, 13(2), 15-28. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-2.mpia

Monedero, C. R., Castro, A. y Luengo, J. T. (2017). Videotutoriales y códigos QR: recursos TIC en laboratorios de Ciencias de la Comunicación. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 3(2), 137-145. http://dx.doi.org/10.24310/innoeduca.2017.v3i2.2046

Müller, F. P. y Vera, G. M. (2015). Cambio de sistema educativo de presencial a virtual: componente cognitivo y motivacional de los alumnos. Textos Revista Internacional de Aprendizaje y Cibersociedad, 19(1), 35-42.

Rodríguez-García, A. M., Hinojo, M. y Ágreda, M. (2017). Análisis de uso de vídeo-tutoriales como herramienta de inclusión educativa. Publicaciones, 47, 13-35. https://revistaseug.ugr.es/index.php/publicaciones/article/view/7195

Ryan, R. M. y Deci, E. L. (2000). La teoría de la autodeterminación y la facilitación de la motivación intrínseca, el desarrollo social y el bienestar. American Psychological Association, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68

Sánchez-Otero, M., García-Guiliany, J., Steffens-Sanabria, E. y Hernández-Palma, H. (2019). Estrategias Pedagógicas en Procesos de Enseñanza y Aprendizaje en la Educación Superior incluyendo Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Información Tecnológica, 30(3), 277-286. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000300277

Schunk, D. H. (2012). Learning theories, an educational perspective. Pearson Education.

Schunk, D. H. y Zimmerman, B. J. (Eds.). (2008). Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications. Lawrence Erlbaum.

Solar, Y. A., Muñoz, A. E. y Puén, E. E. (2017). Videos tutoriales: una alternativa de estudio para los alumnos. Nivel de autoaprendizaje y motivaciones. Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 5(1), 1-7. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v5.1391

Urquidi, A. C., Calabor, M. S. y Tamarit, C. (2019). Entornos virtuales de aprendizaje: modelo ampliado de aceptación de la tecnología. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, e 22, 1-12. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e22.1866

Velarde, A., Dehesa, J., López, E. y Márquez, J. (2017). Los vídeo tutoriales como apoyo al proceso de enseñanza aprendizaje y sus implicaciones pedagógicas en el diseño instruccional. EDUCATECONCIENCIA, 14(15), 67-86. https://tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/view/160

Zacharia, Z. C., Rotsaka, I. y Hovardas, T. (2015). Development and test of an instrument that investigates teachers' beliefs attitudes and intentions concerning the educational use of simulation. En M. S. Khine, Attitude measurements in science education: Classic and contemporary approaches (pp. 83-118). Information Age Publishing.

Downloads

Article abstract page views: 1530

Published

2022-11-04