Does Spending Longer at School Increase Educational Attainment? Evidence from the Full-Time School Program in Junior High Schools in Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e24.3540

Keywords:

educational policy, full-time school, academic achievement, junior high school

Abstract

This article aims to offer evidence on the impact of Mexico’s Full-Time School Program (PETC) on the percentage of third-grade junior high school students displaying unsatisfactory or outstanding levels of attainment. This impact by 2015, 2017 and 2019 was estimated using propensity score matching for schools joining the program for the first time in the 2014-2015 school year. The results show no significant effect from the program on attainment in mathematics; this null effect persists 4 years after the program started.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, A., Doucouliagos, H. y Manning, E. (2015). Does education reduce income inequality? A meta-regression analysis. Journal of Economic Surveys, 29(2), 301-316. https://doi.org/10.1111/joes.12056

Acuerdo número 704 por el que se emiten las Reglas de Operación del Programa Escuelas de Tiempo Completo, Diario Oficial de la Federación [D.O.F.], 28 de diciembre de 2013 (México).

Acuerdo por el que se establecen los lineamientos para el otorgamiento de apoyos a las entidades federativas en el marco del programa nacional de prevención del delito, Diario Oficial de la Federación [D.O.F.], 24 de enero de 2018 (México).

Andrade-Baena, G. (2014). Improving academic achievement through extended school-days: Evidence from escuelas de tiempo completo in Mexico (Tesis doctoral no publicada). Stanford University.

Becker, S. e Ichino, A. (2002). Estimation of average treatment effects based on propensity scores. The Stata Journal, 2(4), 358-377. https://doi.org/10.1177/1536867X0200200403

Bellei, C. (2009). Does lengthening the school day increase students’ academic achievement? Results from a natural experiment in Chile. Economics of Education Review, 28(5), 629-640. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2009.01.008

Bloom, B. (1973). Recent developments in mastery learning. Educational Psychologist, 10(2), 53-57. https://doi.org/10.1080/00461527309529091

Cabrera-Hernández, F. (2015). Does lengthening the school day increase students’ academic achievement? Evidence from a natural experiment (Tesis Doctoral no publicada). University of Sussex Business School.

Caliendo, M. y Kopeinig, S. (2008). Some practical guidance for the implementation of propensity score matching. Journal of Economic Surveys, 22(1), 31-72. https://doi.org/10.1111/j.1467-6419.2007.00527.x

Card, D. (1999). The causal effect of education on earnings. En O. Ashenfelter y D. Card, Handbook of labor economics (Vol. 3) (pp. 1801-1863). Elsevier.

Carroll, J. (1963). A model of school learning. Teachers College Record, 64(8), 723-733.

Cattaneo, M. A., Oggenfuss, C. y Wolter, S. (2017). The more, the better? the impact of instructional time on student performance. Education Economics, 25(5), 433-445. https://doi.org/10.1080/09645292.2017.1315055

Declaración de Cochabamba (2001). Recomendaciones sobre Políticas educativas al inicio del siglo XXI. Séptima reunión del Comité Regional Intergubernamental del Proyecto de Educación en América Latina y el Caribe (PROMEDLAC VII)

Decreto por el que se establece el Sistema Nacional para la Cruzada contra el Hambre, Diario Oficial de la Federación [D.O.F.], 22 de enero de 2013 (México).

Decreto por el que se reforma el artículo 3o., en sus fracciones III, VII y VIII, Diario Oficial de la Federación [D.O.F.], 26 de febrero de 2013 (México).

Dehejia, R. y Wahba, S. (2002). Propensity score-matching methods for nonexperimental causal studies. Review of Economics and Statistics, 84(1), 151-161. https://doi.org/10.1162/003465302317331982

Fisher, C., Berliner, C., Filby, N., Marliave, R., Cahen, S. y Dishaw, M. (1981). Teaching behaviors, academic learning time, and student achievement: An overview. The Journal of Classroom Interaction, 17(1), 2-15. https://www.jstor.org/stable/43997772

Hanushek, E. y Wößmann, L. (2007). The role of education quality for economic growth. The World Bank.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). (2018). Plan nacional para la evaluación de los aprendizajes (Planea). Documentos rectores. México. https://www.inee.edu.mx/evaluaciones/planea/planea-documento-rector/

López-Aguilar, M. (2013). Una reforma educativa contra los maestros y el derecho a la educación. El Cotidiano, (179), 55-76. https://issuu.com/elcotidiano/docs/179

Martinic, S. y Villalta, M. (2015). La gestión del tiempo en la sala de clases y los rendimientos escolares en escuelas con jornada completa en chile. Perfiles Educativos, 37(147), 28-49. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2015.147.47260

Meroni, E. y Abbiati, G. (2016). How do students react to longer instruction time? Evidence from Italy. Education Economics, 24(6), 592-611. https://doi.org/10.1080/09645292.2015.1122742

OCDE. (2016a). Pisa 2015 resultados clave. Autor. https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus-ESP.pdf

OCDE (2016b). Programa para la evaluación internacional de alumnos (PISA). PISA 2015-resultados. http://www.oecd.org/pisa/PISA-2015-Mexico-ESP.pdf

Ramírez, J. (2019). ¿Las políticas educativas mexicanas reforman o deforman la educación en las telesecundarias? Desafíos de la escuela telesecundaria, desde la perspectiva docente. UPN, unidad 241.

Rivkin, S. y Schiman, J. C. (2015). Instruction time, classroom quality, and academic achievement. The Economic Journal, 125(588), F425-F448. https://doi.org/10.1111/ecoj.12315

Santillán, A. (2014). Ensayos sobre educación y el mercado laboral en México (Tesis doctoral no publicada). El Colegio de México.

Secretaría de Educación Pública (2013). Censo de Escuelas, Maestros y Alumnos de Educación Básica y Especial. http://www.censo.sep.gob.mx/

Secretaría de Educación Pública (2017). Diagnóstico Actualizado. Programa Escuelas de Tiempo Completo. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/261716/S221_Programa_Escuelas_de_Tiempo_Completo_-_Diagno_stico_2017.pdf

Silveyra, M., Yañez, M. y Bedoya, J. (2018). ¿Qué impacto tiene el programa de escuelas de tiempo completo en los estudiantes de educación básica?: Evaluación del programa en México 2007-2016. Banco Mundial. http://documents.worldbank.org/curated/en/157301536217801694/pdf/129769-WP-PUBLIC-SPANISH-EscuelasTiempoCompletoBajaRes.pdf

Downloads

Article abstract page views: 1060

Published

2021-12-02

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.