Debates and Perspectives on University Autonomy

Authors

  • Javier Margarito Serrano García Facultad de Ciencias de la Conducta Universidad Autónoma del Estado de México
  • Leonor González Villanueva Facultad de Ciencias de la Conducta Universidad Autónoma del Estado de México

Keywords:

University, autonomy, educational policy, state.

Abstract

This paper is a theoretical discussion of the university. The principle of autonomy serves as a guideline for examining the political role of the university, divided as it is between service to the state, to society, to the professional marketplace and to science that is created as a value in itself. In it the principle of autonomy is reconstructed, beginning with an instrumentalist view of the relationship between university and state and continuing with a study of the transformation processes in the university, which would be unintelligible without taking into account the intervention of political variables such as pressure from state interests, student activism and academia. It acknowledges a stage in the building of the educational project in which there is an acceptance of specifically political statements. Finally it attempts to develop a comprehensive conception of the university that explicitly admits the coalescence of the political with the social whole.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aboites, H. (2004). La autonomía indígena y la autonomía de la universidad pública. México: Era.

Buchbinder, P. (2008). ¿Revolución en los claustros? La reforma universitaria de 1918. Buenos Aires: Sudamericana.

Didriksson, A. (2006). La autonomía universitaria desde su contemporaneidad. Universidades, 031, 13-16. México: Unión de Universidades de América Latina.

Laclau, E. (1980). Política e ideología en la teoría marxista: Capitalismo, Fascismo y Populismo (2a. ed.). México: Siglo XXI.

Laclau, E. (1985). Teorías Marxistas del Estado: Debates y perspectivas, en N. Lechner (Comp.) Estado y Política en América Latina. México: Siglo XXI.

Laclau, E. (1990). Nuevas reflexiones sobre la revolución de nuestro tiempo. Buenos Aires: Nueva visión.

Laclau, E. (1996). Emancipación y diferencia. Argentina: Ariel.

Laclau, E. (2008). Debates y combates: Por un nuevo horizonte de la política. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Laclau, E. y Mouffe, C. (2004). Hegemonía y estrategia socialista: hacia una radicalización de la democracia (2a ed.). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Mendoza R. J. (2001). Los conflictos de la UNAM en el siglo XX. México: UNAM/Plaza y Valdés.

Pescador J, A. y Torres, C. A. (1985). Poder político y educación en México. México: Hispano Americana.

Puiggrós, A. (1992). América Latina: crisis y prospectiva de la educación. Argentina: Rei.

Pulido, A. (2004). El papel de la universidad en tiempos de crisis (a propósito de la declaración de Barinas). Educere, 7(022).

Ribeiro, D. (1984). El dilema de América Latina. Estructuras de poder y fuerzas insurgentes. México: Siglo XXI.

Torres, J. et al. (2003). Autonomía y financiamiento de la universidad moderna de México. Documentos y testimonios. Cuadernos del CESU, 42.

Tünnermann, C. (1997). La reforma universitaria de Córdoba. México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.

Tünnermann, C. (2004). Autonomía universitaria en un mundo globalizado, en Autonomía universitaria. Un marco conceptual, histórico, jurídico de la autonomía universitaria y su ejercicio en Colombia. Memorias del Foro internacional de Bogotá. Colombia.

Zermeño, S. (1987). México. Una democracia utópica: El movimiento estudiantil del 68 (6ª ed.). México: Siglo XXI.

Zermeño, S. (2008). Resistencia y cambio en la UNAM. Las batallas por la autonomía, el 68 y la gratuidad. México: Océano.

Downloads

Article abstract page views: 1680

Published

2012-05-01

Similar Articles