Identification of Critical Incidents in Practicing Teachers: Proposals for Lifelong Learning

Authors

  • Gilda Bilbao Villegas Universidad del Desarrollo
  • Carles Monereo Font Departamento de Psicología Básica, Evolutiva y Educativa Universidad Autónoma de Barcelona

Keywords:

Critical Incidents, teaching professional identity, teacher training, reflective practice.

Abstract

Given the challenges of teaching today—an activity marked by information overload, technological changes and heterogeneity in the classroom—we find teachers who experience day by day, in the management of their classes, a number of critical incidents (CI) which cause them uncertainty and emotional destabilization. In the present study we have attempted to make a deep and careful study of the types of CI and the impact they have, as well as the strategies used by teachers to address them. At first the information was obtained through a focus group; the data obtained were compared with the results of the questionnaire administered to a sample. The study notes that the reported CI are primarily related to class management and students’ attitude toward learning. Also highlighted is the teachers’ lack of psychopedagogical and emotional resources for dealing with the CI.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ávalos, B. (2003). La formación docente inicial en Chile, Santiago. Consultado el 11 de diciembre de 2010 de: http://www.unap.cl/~jsalgado/subir/formaciondocentechile.pdf

Beth, R. S. y Sharma, P. (2008). Struggling toward a transformative model of instruction: It’s not so easy! Teaching and Teacher Education, 24, 1070–1082.

Bullough, R. V. (1989). First year teacher: A case study. Nueva York: New York Teachers College.

Everly, G. S. y Mitchell, J. T. (1999). Critical incident stress management: a new era and Standard of care in crisis intervention. Ellicott City, MD: Chevron Press.

Fernández, J. F., Elórtegui, N. y Medina, M. (2003). Los incidentes críticos en la formación y perfeccionamiento del profesorado de secundaria de Ciencias de la Naturaleza. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 17(1), 101-112.

Flanagan, J. C. (1954). The critical incident technique.Psychological Bulletin, 5(4), 327-358.

Kagan, D. (1992). Professional growth among preservice and beginning teachers. Review of Educational Research, 62(2), 129-170.

Monereo, C. (2010a). ¡Saquen el libro de texto! Resistencia, obstáculos y alternativas en la formación de los docentes para el cambio educativo. Revista de Educación, 352, 583-597.

Monereo, C. (2010b). La formación del profesorado: una pauta para el análisis e intervención a través de incidentes críticos. Revista Iberoamericana de Educación, 52, 149-178.

Monereo, C. y Badía, A. (2011). Los heterónimos del docente: Identidad, selfs y enseñanza. En C. Monereo y J. I. Pozo (Eds.), La identidad en Psicología de la Educación: enfoques actuales, utilidad y límites. (pp. 59-77). Madrid: Narcea.

Monereo, C.; Badía, A., Bilbao, G.; Cerrato, M. y Weise, C. (2009). Ser un docente estratégico: cuando cambiar la estrategia no basta. Cultura y Educación, 21(3), 237-256.

Morgan, D. L. (1998). The focus group guidebook. Londres: Sage.

Moyetta de Rinaudo, L., Valle de Hamity, M. y Jacob, I. (1999). Incidentes críticos en el aprendizaje de la práctica profesional psicopedagógica. Contextos de Educación, I(2). Consultado en 11 de diciembre de 2010 de: http://www.unrc.edu.ar/publicar/cde/2h7.html

Navarro, R., López Martínez, A. y Barroso, P. (1998). El análisis de incidentes críticos en la formación inicial de maestros. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 1(1). Consultado en 11 de diciembre de 2010 de: http://aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1224541140.pdf

Pozo, J. I., Scheuer, N., Pérez Echevarría, M. P., Mateos, M., Martín, E. y De la Cruz, M. R. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Graó.

Rice, E. H. (2002). The collaboration process in professional development schools results of a meta-ethnography, 1980-1998. Journal of Teacher Education, 53(1), 55-67.

Sutherland, L., Scanlon, L. y Sperring, A. (2005). A new direction in preparing teachers: using a school-university partnership to engaging pre-service professionals in communities of practice. Teaching and Teacher Education, 21(1), 79-92.

Sutton, R. E., y Wheatley, K. F. (2003). Teachers\' emotions and teaching: a review of the literature and directions for future research. Educational Psychology Review, 15(4), 327-358.

Tripp, D. (1993). Critical incidents in teaching: developing professional judgement. Londres: Routledge.

Downloads

Article abstract page views: 6997

Published

2011-05-01