Evidence of Internal Validity of an Instrument to Evaluate Teacher Collegiality
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e14.2127Keywords:
Teacher evaluation, measurement instrument, validity, educational system.Supporting Agencies:
Ministerio de Economía y Competitividad de España, Universitat de ValènciaAbstract
This study is a part of a broader research that aims to design a model of evaluation of educational systems based on the improvement of social cohesion. It is a study of metric validation of an instrument for evaluation teacher collegiality. The instrument was designed from the findings of the previos validation study in witch the construct was validated by expert judgment. The sample has been formed by 147 volunteer teachers of elementary and secondary Spanish schools. The method is based on the collection of internal metric evidences of validity of the instrument. Dimensionality was studied by exploratory factor analysis and discrimination capacity by means of the analysis of conglomerates of K means. Also the Rasch Model was used to determine the quality of the items. The results revealed some items that were discarded in the final version of the instrument and provided evidences of validity.Downloads
Download data is not yet available.
References
American Educational Research Association, American Psychological Association y National Council on Measurement in Education. (2014). Standards for educational and psychological tests and manuals. Washington, DC: APA.
Baker, F. (2001). The basics of Item Response Theory. EUA: ERIC Clearinghouse on Assesment and Evaluation.
Bakieva, M. (2016). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la colegialidad docente (Tesis doctoral). Universidad de Valencia. Recuperado de http://roderic.uv.es/handle/10550/56226
Bakieva, M., Jornet, J. y Leyva, Y. (2014). Colegialidad docente: un estudio comparativo (España/México) de validación de constructo para el diseño de un instrumento de evaluación. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(2e), 131-145. Recuperado de http://www.rinace.net/riee/numeros/vol7num2e/art10.html
Bolívar, A. (1999). Cómo mejorar los centros educativos. Madrid: Síntesis.
Bolívar, A. (2000). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesas y realidades. Madrid: Muralla.
Boone, W., Staver, J. y Yale, M. (2014). Rasch analysis in the Human Sciences. Nueva York: Springer.
Campbell, T. y Southworth, G. (abril, 1990). Rethinking collegiality: teachers'views. Documento presentado en la Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), Boston.
Carretero-Dios, H. y Pérez, C. (2007). Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales: consideraciones sobre la selección de tests en la investigación psicológica. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 863-882.
Consejo de Europa (2005). Concerted development of social cohesion indicators: methodological guide. Bélgica: Autor.
Elosua, P. (2003). Sobre la validez de los test. Psicothema, 15(2), 315-321. Recuperado de http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=1063
Gappa, J., Austin, A. y Trice, A. (2007). Rethinking faculty work: higher education’s strategic imperative. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Hargreaves, A. (1991). Cultures of teaching. En A. Hargreaves y M. Fullan (Eds.), Understanding teacher development, (pp. 216-240). Nueva York: Teachers College Press.
Hargreaves, A. (1999). Profesorado, cultura y postmodernidad: cambian los tiempos, cambia el profesorado. Madrid: Morata.
Jarzabkowski, L. (2003). Teacher collegiality in a remote Australian school. Journal of Research in Rural Education, 18(3), 139-144. Recuperado de http://jrre.psu.edu/?page_id=1773
Jornet, J. (septiembre, 2014). Evaluación de sistemas educativos de acuerdo con el modelo de cohesión social. Conferencia invitada en el V Coloquio Internacional de la Red Iberoamericana de Investigación sobre Evaluación de la Docencia (RIIED), Ensenada, México.
Jornet, J., González-Such, J., Perales, M., Sánchez-Delgado, P., Bisquert, M., Bakieva, M., Sáncho-Álvarez, C., Belda, A., Llorens, A., Bodoque, A. y Ortega, S. (2017, julio). Aproximaciones cualitativas para la definición y validación de constructos de instrumentos estandarizados de medida. Enfoque teórico y metodología. En P. Costa, M. C. Sánchez-Gómez y M. V. Martín (Orgs.), La Práctica de la investigación cualitativa: ejemplificación de estudios (pp. 159-196). Portugal: Ludomedia. Recuperado de https://ciaiq.org/wp-content/uploads/2017/09/ebook_Practica_Investigacion_Cualitativa_Espanol.pdf
Lavié, J. M. (2004). Micro-contextos para la colaboración docente: el caso de los equipos de ciclo. Revista de Educación, (335), 345-370. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re335_22.htm
Little, J. W. (1990). Teachers as colleagues. En A. Lieberman (Ed.), Schools as collaborative cultures: creating the future now (pp.165-193). Londres: Falmer Press.
McDonald, R. P. (1999). Test theory: a unified treatment. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Messik, S. (1989). Validity. En R. L. Linn (Ed.), Educational Measurement (pp. 13-103). Nueva York: McMillan.
Pereira, D., Perales, M. J. y Bakieva, M. (2016). Análisis de tendencias en las investigaciones realizadas a partir de los datos del Proyecto PISA. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 22(1), 1-18. doi:10.7203/relieve.22.1.8248
San Fabián, J. (2006). La coordinación docente: condiciones organizativas y compromiso profesional. Participación Educativa, 3, 6-11.
Sancho-Álvarez, C., Jornet, J. y González-Such, J. (2016). El constructo Valor Social Subjetivo de la Educación: validación cruzada entre profesorado de escuela y universidad. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 329-350. doi:10.6018/rie.34.2.226131
Santisteban, C. y Alvarado, J. (2001). Modelos psicométricos. Madrid: UNED.
Santos, M. A. (2000). La escuela que aprende. Madrid: Morata.
Shah, M. (2011). Dimensionality of teacher collegiality and the development of teacher collegiality scale. International Journal of Education, 3(2), 1-20. doi:10.5296/ije.v3i2.958
Walvoord, B., Carey, A., Smith, H., Soled, S., Way, P. y Zorn, D. (2000). Academic departments: how they work, how they change. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Recuperado de https://eric.ed.gov/?id=ED447746
Weber, M. (2002). Economía y sociedad (2a. ed.). Colombia: Fondo de Cultura Económica.
Wright, B. D. y Linacre, J. M. (1994). Reasonable mean-square fit values. Rasch Measurement Transactions, 8(3), 370.
Baker, F. (2001). The basics of Item Response Theory. EUA: ERIC Clearinghouse on Assesment and Evaluation.
Bakieva, M. (2016). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la colegialidad docente (Tesis doctoral). Universidad de Valencia. Recuperado de http://roderic.uv.es/handle/10550/56226
Bakieva, M., Jornet, J. y Leyva, Y. (2014). Colegialidad docente: un estudio comparativo (España/México) de validación de constructo para el diseño de un instrumento de evaluación. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(2e), 131-145. Recuperado de http://www.rinace.net/riee/numeros/vol7num2e/art10.html
Bolívar, A. (1999). Cómo mejorar los centros educativos. Madrid: Síntesis.
Bolívar, A. (2000). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Promesas y realidades. Madrid: Muralla.
Boone, W., Staver, J. y Yale, M. (2014). Rasch analysis in the Human Sciences. Nueva York: Springer.
Campbell, T. y Southworth, G. (abril, 1990). Rethinking collegiality: teachers'views. Documento presentado en la Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), Boston.
Carretero-Dios, H. y Pérez, C. (2007). Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales: consideraciones sobre la selección de tests en la investigación psicológica. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 863-882.
Consejo de Europa (2005). Concerted development of social cohesion indicators: methodological guide. Bélgica: Autor.
Elosua, P. (2003). Sobre la validez de los test. Psicothema, 15(2), 315-321. Recuperado de http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=1063
Gappa, J., Austin, A. y Trice, A. (2007). Rethinking faculty work: higher education’s strategic imperative. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Hargreaves, A. (1991). Cultures of teaching. En A. Hargreaves y M. Fullan (Eds.), Understanding teacher development, (pp. 216-240). Nueva York: Teachers College Press.
Hargreaves, A. (1999). Profesorado, cultura y postmodernidad: cambian los tiempos, cambia el profesorado. Madrid: Morata.
Jarzabkowski, L. (2003). Teacher collegiality in a remote Australian school. Journal of Research in Rural Education, 18(3), 139-144. Recuperado de http://jrre.psu.edu/?page_id=1773
Jornet, J. (septiembre, 2014). Evaluación de sistemas educativos de acuerdo con el modelo de cohesión social. Conferencia invitada en el V Coloquio Internacional de la Red Iberoamericana de Investigación sobre Evaluación de la Docencia (RIIED), Ensenada, México.
Jornet, J., González-Such, J., Perales, M., Sánchez-Delgado, P., Bisquert, M., Bakieva, M., Sáncho-Álvarez, C., Belda, A., Llorens, A., Bodoque, A. y Ortega, S. (2017, julio). Aproximaciones cualitativas para la definición y validación de constructos de instrumentos estandarizados de medida. Enfoque teórico y metodología. En P. Costa, M. C. Sánchez-Gómez y M. V. Martín (Orgs.), La Práctica de la investigación cualitativa: ejemplificación de estudios (pp. 159-196). Portugal: Ludomedia. Recuperado de https://ciaiq.org/wp-content/uploads/2017/09/ebook_Practica_Investigacion_Cualitativa_Espanol.pdf
Lavié, J. M. (2004). Micro-contextos para la colaboración docente: el caso de los equipos de ciclo. Revista de Educación, (335), 345-370. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re335_22.htm
Little, J. W. (1990). Teachers as colleagues. En A. Lieberman (Ed.), Schools as collaborative cultures: creating the future now (pp.165-193). Londres: Falmer Press.
McDonald, R. P. (1999). Test theory: a unified treatment. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Messik, S. (1989). Validity. En R. L. Linn (Ed.), Educational Measurement (pp. 13-103). Nueva York: McMillan.
Pereira, D., Perales, M. J. y Bakieva, M. (2016). Análisis de tendencias en las investigaciones realizadas a partir de los datos del Proyecto PISA. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 22(1), 1-18. doi:10.7203/relieve.22.1.8248
San Fabián, J. (2006). La coordinación docente: condiciones organizativas y compromiso profesional. Participación Educativa, 3, 6-11.
Sancho-Álvarez, C., Jornet, J. y González-Such, J. (2016). El constructo Valor Social Subjetivo de la Educación: validación cruzada entre profesorado de escuela y universidad. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 329-350. doi:10.6018/rie.34.2.226131
Santisteban, C. y Alvarado, J. (2001). Modelos psicométricos. Madrid: UNED.
Santos, M. A. (2000). La escuela que aprende. Madrid: Morata.
Shah, M. (2011). Dimensionality of teacher collegiality and the development of teacher collegiality scale. International Journal of Education, 3(2), 1-20. doi:10.5296/ije.v3i2.958
Walvoord, B., Carey, A., Smith, H., Soled, S., Way, P. y Zorn, D. (2000). Academic departments: how they work, how they change. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Recuperado de https://eric.ed.gov/?id=ED447746
Weber, M. (2002). Economía y sociedad (2a. ed.). Colombia: Fondo de Cultura Económica.
Wright, B. D. y Linacre, J. M. (1994). Reasonable mean-square fit values. Rasch Measurement Transactions, 8(3), 370.
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XMLSPANISH 129
Article abstract page views: 1847
Published
2019-04-25