Pre-Service Teachers’ Practical Knowledge: Learning to Teach during the Practicum Experience
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e27.1831Keywords:
Practicum, teacher training, mentoring, teacher reflection, practical knowledgeSupporting Agencies:
Programa Lifelong Learning, Unión Europea, número de referencia 526318-LLP-1-2012-1-EE-COMENIUS-CMPAbstract
In this paper we present some results of the European Project Erasmus K1 ACTTEA (2012-2015) in which four countries participated (Estonia, Finland, The Netherlands and Spain). The objective of the project was to assess what kind of knowledge pre-service teachers learn when teaChing in the Practicum setting. An empirical study was conducted in each country following three phases. video recordings were made in sessions; analysis of critical incidents; and an individual report of learning was performed. Three conditions were established: Individual reflection; Dialogue among peers; and Dialogue with a tutor. An inductive procedure based on propositional and thematic analysis was followed, and the Chi Square Test and V Cramer were used. Results from the Spanish data show that student teachers under the condition C are better able to learn a kind of sophisticated and generalizable knowledge, while conditions A and B allow students to better understand what they had done.Downloads
Download data is not yet available.
References
Beltrán, J. (2003). Estrategias de aprendizaje. Revista de Educación, 332, 55-73.
Binda, N. U. y Balbastre-Benavent, F. (2013). Investigación cuantitativa e investigación cualitativa: buscando las ventajas de las diferentes metodologías de investigación. Revista de Ciencias Económicas, 31(2), 179-187. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/economicas/article/view/12730
Carnot, M. J. y Stewart, D. (2006). Using concept maps in college level psychology and social work clases. En A. J. Cañas y J. D. Novak (Eds.), Proceedings of the second conference on concept mappings (pp. 292-295). San José, Costa Rica. Recuperado de http://cmc.ihmc.us/cmc2006Papers/cmc2006-p232.pdf
Cerezo, C. R., Ortega, F. Z. y Molina, F. Z. (2016). La autonomía y orientación en el Espacio Europeo de Educación Superior mediante el portafolio y la tutoría. Estudios sobre Educación, 19, 261-268. Recuperado de https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/4622
Clandinin, D. J. (1985). Classroom practice: teacher images in action. Londres: Falmer.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2a. ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Cohen, L. y Manion, L. (1994). Research methods in education (4a. ed.) Londres: Routledge.
Cuevas de la Garza, M. S. (2013). La docencia universitaria a través del conocimiento profesional práctico: pistas para la formación. Sinéctica, 41, 2-18. Recuperado de https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/29
Dewey, J. (1933). How we think: a restament of the relation of refective thinking to the deductive process. Boston, MA: Heath and Company.
Elbaz, F. (1981). The teacher’s “practical knowledge”: report of a case study. Curriculum Inquiry, 11(1), 43-71. doi:10.1080/03626784.1981.11075237
Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.
Eraut, F. (2004). Transfer of knowledge between education and workplace settings. En H. Rainbird, A. Fuller y A. Munro (Eds.), Workplace learning in context (pp. 201-221). Londres: Routledge.
Fernández, R., Gértrudix, F., De Cisneros, J., Rodríguez, J. y Rivas, B. (2015). La formación del profesorado en Tecnología Educativa: prácticas profesionales. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(1), 115-132. doi:10.17398/1695-288X.14.1.115
Gairín, J., Feixas, M., Guillamón, C. y Quinquer, D. (2004). La tutoría académica en el escenario europeo de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 61-7. Recuperado de https://www.aufop.com/aufop/revistas/arta/impresa/45/350
Grau, S., Gómez, C. y Perandones, T. (2009). La formación del profesorado como factor decisivo de la excelencia educativa. Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/13199/1/PROPUESTAS%20CAP.%201.pdf
Hatton, N. y Smith, D. (1995) Reflection in teacher education: towards definition and implementation. TeaChing and Teacher Education, 11(1), 33-49. doi:10.1016/0742-051X(94)00012-U
Husu, J., Toom, A. y Patrikainen, S. (2008). Guided reflection as a means to demonstrate and develop student teachers’ reflective competencies. Reflective Practice: International and Multidisciplinary Perspectives, 9(1),37-51. doi:10.1080/14623940701816642
Johnson, B. (1995). Why conduct action research? Teaching and Change, 3(2), 90-104. ERIC: EJ520875
Kemmis, S. y McTaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona: Laertes.
Kieras, D. E. y Bovair, S. (1984). The role of a mental model in learning to operate a device. Cognitive science, 8(3), 255-273. Recuperado de http://hdl.handle.net/2027.42/24767
Koballa, T. R. y Glynn, S. M. (2007). Attitudinal and motivational constructs. En S. K. Abell y N. G. Lederman (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 75-102 Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Korthagen, F. (1999). Linking reflection and technical competence: the logbook as an instrument in teacher education. European Journal of Teacher Education, 22, 191-207. doi:10.1080/0261976899020191
Korthagen, F. y Lagerwerf, B. (2001). “Teachers’ professional learning: how does it work?” En F. A. J. Korthagen, J. Kessels, B. Koster, B. Lagerwerf y T. Wubbels, Linking practice and theory: the pedagogy of realistic teacher education (pp. 175-206). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Mena, J., García, M., Clarke, A. y Barkatsas, A. (2016). An analysis of three different approaches to student teacher mentoring and their impact on knowledge generation in practicum settings. European Journal of Teacher Education, 39(1), 53-76. doi:10.1080/02619768.2015.1011269
Mena, J., García, M., Gómez, R. y Ramírez, S. (2016). La importancia de las sesiones de tutoría en la elaboración del conocimiento profesional docente en el practicum: reflexiones sobre un modelo de análisis del discurso. En M. A. Flores, M. L. Carvalho y C. Silva (Eds.), Formação e aprendizagem profissional de professores: contextos e experiências [Formación y aprendizaje profesional de profesores: contextos y experiencias (pp. 77-107). Portugal: De Facto.
Mena, J., Henissen, P. y Loughran, J. (2017). Developing pre-service teachers’ professional knowledge of teaChing: the influence of mentoring. TeaChing and Teacher Education, 66, 47-59. doi:10.1016/j.tate.2017.03.024
Mena, J., Sánchez, E. y Tillema, H. (2008). Analysis of the in-service teachers’ spontaneous reflections. What is said and what is done. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 14(2), 95-114.
Mishra, P. y Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. Recuperado de https://www.tcrecord.org/content.asp?contentid=12516
Orland-Barak, L. (2005). Portfolios as evidence of mentors’ learning: what remains ‘untold’. Educational Research, 47(1), 25-44. doi:10.1080/0013188042000337541
Raposo, M. y Zabalza, M. A. (2011). La formación práctica de estudiantes universitarios: repensando el practicum. Revista de Educación, 354, 17-20. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re354/re354.pdf
Rodríguez, J. (2001). Análisis de tablas de contingencias. Estadística Informática: casos y ejemplos con el SPSS. Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/8139/1/CONTINGENCIA.pdf
Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner. Nueva York: Basic Books.
Serrat, P. M. y Badia, M. C. (2015). Profesorado novel y feedback del tutor: un estudio de casos. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(1), 405-421. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41045
Shulman, L. (2002). Forgive and remember. The challenges and opportunities of learning from experience. LaunChing the next generation of new teachers Symposium Proceedings. Santa Cruz, CA: New Teacher Centre at the University of California.
Strauss, A. y Corbin, J. (1994). Grounded theory methodology. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 273-285). Thousand Oaks, CA.
Tejada-Fernández, J., Carvalho-Dias, M. L. y Ruiz-Bueno, C. (2017). El prácticum en la formación de maestros: percepciones de los protagonistas. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(19), 91-114. doi:10.11144/Javeriana.m9-19.pfmp
Tierney, R. J. y Mosenthal, J. H. (1983). Cohesion and textual coherence. Research in the Teaching of English, 17, 215-229.
Toom, A. (2006). Tacit pedagogical knowing. At the core of teacher’s professionality. University of Helsinki. Recuperado de http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kay/sovel/vk/toom/tacitped.pdf
Toom, A. (2012). Considering the artistry and epistemology of tacit knowledge and knowing. Educational Theory, 62, 621- 640. doi:10.1111/edth.12001
Ugartetxea, J. (2002). La metacognición, el desarrollo de la autoeficacia y la motivación escolar. Revista de Psicodidáctica, 13, 49-74. Recuperado de https://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/135
Zeichner, K. (2007). Accumulating knowledge across self-studies in teacher education. Journal of Teacher Education, 58(1), 36-46. doi:10.1177/0022487106296219
Binda, N. U. y Balbastre-Benavent, F. (2013). Investigación cuantitativa e investigación cualitativa: buscando las ventajas de las diferentes metodologías de investigación. Revista de Ciencias Económicas, 31(2), 179-187. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/economicas/article/view/12730
Carnot, M. J. y Stewart, D. (2006). Using concept maps in college level psychology and social work clases. En A. J. Cañas y J. D. Novak (Eds.), Proceedings of the second conference on concept mappings (pp. 292-295). San José, Costa Rica. Recuperado de http://cmc.ihmc.us/cmc2006Papers/cmc2006-p232.pdf
Cerezo, C. R., Ortega, F. Z. y Molina, F. Z. (2016). La autonomía y orientación en el Espacio Europeo de Educación Superior mediante el portafolio y la tutoría. Estudios sobre Educación, 19, 261-268. Recuperado de https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/4622
Clandinin, D. J. (1985). Classroom practice: teacher images in action. Londres: Falmer.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2a. ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Cohen, L. y Manion, L. (1994). Research methods in education (4a. ed.) Londres: Routledge.
Cuevas de la Garza, M. S. (2013). La docencia universitaria a través del conocimiento profesional práctico: pistas para la formación. Sinéctica, 41, 2-18. Recuperado de https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/29
Dewey, J. (1933). How we think: a restament of the relation of refective thinking to the deductive process. Boston, MA: Heath and Company.
Elbaz, F. (1981). The teacher’s “practical knowledge”: report of a case study. Curriculum Inquiry, 11(1), 43-71. doi:10.1080/03626784.1981.11075237
Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.
Eraut, F. (2004). Transfer of knowledge between education and workplace settings. En H. Rainbird, A. Fuller y A. Munro (Eds.), Workplace learning in context (pp. 201-221). Londres: Routledge.
Fernández, R., Gértrudix, F., De Cisneros, J., Rodríguez, J. y Rivas, B. (2015). La formación del profesorado en Tecnología Educativa: prácticas profesionales. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(1), 115-132. doi:10.17398/1695-288X.14.1.115
Gairín, J., Feixas, M., Guillamón, C. y Quinquer, D. (2004). La tutoría académica en el escenario europeo de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 61-7. Recuperado de https://www.aufop.com/aufop/revistas/arta/impresa/45/350
Grau, S., Gómez, C. y Perandones, T. (2009). La formación del profesorado como factor decisivo de la excelencia educativa. Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/13199/1/PROPUESTAS%20CAP.%201.pdf
Hatton, N. y Smith, D. (1995) Reflection in teacher education: towards definition and implementation. TeaChing and Teacher Education, 11(1), 33-49. doi:10.1016/0742-051X(94)00012-U
Husu, J., Toom, A. y Patrikainen, S. (2008). Guided reflection as a means to demonstrate and develop student teachers’ reflective competencies. Reflective Practice: International and Multidisciplinary Perspectives, 9(1),37-51. doi:10.1080/14623940701816642
Johnson, B. (1995). Why conduct action research? Teaching and Change, 3(2), 90-104. ERIC: EJ520875
Kemmis, S. y McTaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona: Laertes.
Kieras, D. E. y Bovair, S. (1984). The role of a mental model in learning to operate a device. Cognitive science, 8(3), 255-273. Recuperado de http://hdl.handle.net/2027.42/24767
Koballa, T. R. y Glynn, S. M. (2007). Attitudinal and motivational constructs. En S. K. Abell y N. G. Lederman (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 75-102 Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Korthagen, F. (1999). Linking reflection and technical competence: the logbook as an instrument in teacher education. European Journal of Teacher Education, 22, 191-207. doi:10.1080/0261976899020191
Korthagen, F. y Lagerwerf, B. (2001). “Teachers’ professional learning: how does it work?” En F. A. J. Korthagen, J. Kessels, B. Koster, B. Lagerwerf y T. Wubbels, Linking practice and theory: the pedagogy of realistic teacher education (pp. 175-206). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Mena, J., García, M., Clarke, A. y Barkatsas, A. (2016). An analysis of three different approaches to student teacher mentoring and their impact on knowledge generation in practicum settings. European Journal of Teacher Education, 39(1), 53-76. doi:10.1080/02619768.2015.1011269
Mena, J., García, M., Gómez, R. y Ramírez, S. (2016). La importancia de las sesiones de tutoría en la elaboración del conocimiento profesional docente en el practicum: reflexiones sobre un modelo de análisis del discurso. En M. A. Flores, M. L. Carvalho y C. Silva (Eds.), Formação e aprendizagem profissional de professores: contextos e experiências [Formación y aprendizaje profesional de profesores: contextos y experiencias (pp. 77-107). Portugal: De Facto.
Mena, J., Henissen, P. y Loughran, J. (2017). Developing pre-service teachers’ professional knowledge of teaChing: the influence of mentoring. TeaChing and Teacher Education, 66, 47-59. doi:10.1016/j.tate.2017.03.024
Mena, J., Sánchez, E. y Tillema, H. (2008). Analysis of the in-service teachers’ spontaneous reflections. What is said and what is done. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 14(2), 95-114.
Mishra, P. y Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. Recuperado de https://www.tcrecord.org/content.asp?contentid=12516
Orland-Barak, L. (2005). Portfolios as evidence of mentors’ learning: what remains ‘untold’. Educational Research, 47(1), 25-44. doi:10.1080/0013188042000337541
Raposo, M. y Zabalza, M. A. (2011). La formación práctica de estudiantes universitarios: repensando el practicum. Revista de Educación, 354, 17-20. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re354/re354.pdf
Rodríguez, J. (2001). Análisis de tablas de contingencias. Estadística Informática: casos y ejemplos con el SPSS. Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/8139/1/CONTINGENCIA.pdf
Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner. Nueva York: Basic Books.
Serrat, P. M. y Badia, M. C. (2015). Profesorado novel y feedback del tutor: un estudio de casos. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(1), 405-421. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41045
Shulman, L. (2002). Forgive and remember. The challenges and opportunities of learning from experience. LaunChing the next generation of new teachers Symposium Proceedings. Santa Cruz, CA: New Teacher Centre at the University of California.
Strauss, A. y Corbin, J. (1994). Grounded theory methodology. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 273-285). Thousand Oaks, CA.
Tejada-Fernández, J., Carvalho-Dias, M. L. y Ruiz-Bueno, C. (2017). El prácticum en la formación de maestros: percepciones de los protagonistas. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(19), 91-114. doi:10.11144/Javeriana.m9-19.pfmp
Tierney, R. J. y Mosenthal, J. H. (1983). Cohesion and textual coherence. Research in the Teaching of English, 17, 215-229.
Toom, A. (2006). Tacit pedagogical knowing. At the core of teacher’s professionality. University of Helsinki. Recuperado de http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kay/sovel/vk/toom/tacitped.pdf
Toom, A. (2012). Considering the artistry and epistemology of tacit knowledge and knowing. Educational Theory, 62, 621- 640. doi:10.1111/edth.12001
Ugartetxea, J. (2002). La metacognición, el desarrollo de la autoeficacia y la motivación escolar. Revista de Psicodidáctica, 13, 49-74. Recuperado de https://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/135
Zeichner, K. (2007). Accumulating knowledge across self-studies in teacher education. Journal of Teacher Education, 58(1), 36-46. doi:10.1177/0022487106296219
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XMLSPANISH 149
Article abstract page views: 2334
Published
2019-09-23