Educational Innovation: A Study of Differential Changes among Teachers at the University of Malaga
Keywords:
Educational innovation, teacher training, university professors, teacher evaluation.Abstract
Educational innovation is a factor that has been highlighted in the last years as a developmental element in classroom life. This study is an attempt to identify possible differences in different settings, among teachers who had launched an innovation project, and others who had not. For that purpose, a questionnaire was distributed among the faculty of the University of Malaga. The sample consisted of 112 teachers, 29 of whom had undertaken projects of innovation. The results show that significant differences exist between the two groups of teachers in relation to pupils, other teachers, resources, and use of aids and educational programming. The paper concludes with a profile of innovative teachers and some reflections on the importance of innovation and its role in the educational reforms currently taking place.Downloads
Download data is not yet available.
References
Cebrián, M. (1997). La formación del profesorado universitario en el ámbito docente: Líneas de actuación del ICE de la Universidad de Málaga. Cuadernos de Información, 9, 7-10.
De la Torre, S. (1994). Innovación curricular. Proceso, estrategias y evaluación. Madrid: Dykinson.
Fullan, M. G. (1996). Turning systemic thinking on its head. Phi Delta Kappan, 77 (6), 420-423.
Grau, J. E. (2000). Gestión de innovaciones. En I. Cantón (Coord.), Evaluación, cambio y calidad en las organizaciones educativas. Buenos Aires: Fundación para el Desarrollo de los Estudios Cognitivos
Havelock, R. G. y Huberman, A. M. (1980). Innovación y problemas de la educación. París: UNESCO.
Havelock, R. G. (1969). Planning for dissemination through dissemination and utilization of knowledge. Ann Arbor, MI: Center for Research on Utilization of Scientific Knowledge.
Marcelo, C. (1996). La innovación como formación. En Sociedad Española de Pedagogía, XI Congreso Nacional de Pedagogía. Innovación Pedagógica y Políticas Educativas (pp. 43-86). San Sebastián: Sociedad Española de Pedagogía-Universidad del País Vasco.
Nichols, A. (1983). Managing educational innovations. Londres: Allen & Unwin.
Shon, D. (1971). Beyond the stable state. Londres: Temple Smith.
Tójar, J. C. (1997). Innovación educativa y desarrollo profesional docente en la Universidad. En J. C. Tójar y R. Manchado (Coords.), Innovación educativa y formación del profesorado. Málaga: ICE de la Universidad de Málaga.
De la Torre, S. (1994). Innovación curricular. Proceso, estrategias y evaluación. Madrid: Dykinson.
Fullan, M. G. (1996). Turning systemic thinking on its head. Phi Delta Kappan, 77 (6), 420-423.
Grau, J. E. (2000). Gestión de innovaciones. En I. Cantón (Coord.), Evaluación, cambio y calidad en las organizaciones educativas. Buenos Aires: Fundación para el Desarrollo de los Estudios Cognitivos
Havelock, R. G. y Huberman, A. M. (1980). Innovación y problemas de la educación. París: UNESCO.
Havelock, R. G. (1969). Planning for dissemination through dissemination and utilization of knowledge. Ann Arbor, MI: Center for Research on Utilization of Scientific Knowledge.
Marcelo, C. (1996). La innovación como formación. En Sociedad Española de Pedagogía, XI Congreso Nacional de Pedagogía. Innovación Pedagógica y Políticas Educativas (pp. 43-86). San Sebastián: Sociedad Española de Pedagogía-Universidad del País Vasco.
Nichols, A. (1983). Managing educational innovations. Londres: Allen & Unwin.
Shon, D. (1971). Beyond the stable state. Londres: Temple Smith.
Tójar, J. C. (1997). Innovación educativa y desarrollo profesional docente en la Universidad. En J. C. Tójar y R. Manchado (Coords.), Innovación educativa y formación del profesorado. Málaga: ICE de la Universidad de Málaga.
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
HTML
-
PDFENGLISH 439
Article abstract page views: 3235
Published
2004-05-01