Experience in Teacher Training Through Mentoring

Authors

  • Purificación Sánchez Delgado Universitat de València
  • Inmaculada Chiva Sanchis Universitat de València
  • María Jesús Perales Montolio Universitat de València

Keywords:

Teacher education, Academic teaching personnel, Beginning teacher, Mentoring, Evaluation.

Supporting Agencies:

SFP-Universitat de València

Abstract

This article presents the experience of the University of Valencia (UV) in the training of new faculty members, beginning in the year 2000 with the course Introduction to University Teaching (CIDU—acronym in Spanish) and continuing with the current certification program Diploma in Research, Management and University Teaching (DIGEU—acronym in Catalan). In particular, it posits mentoring, integrated into a broader training proposal, as a strategy for new faculty training; consequently, the mentor training program as well as the theoretical bases for its operation in the case of the University of Valencia, is presented. In addition, we include a report on the program’s evaluation plan, the aim of which is to provide quality information for the improvement of the program. Finally, we provide the results of two editions of said evaluation as evidence of the quality and dynamics of the reflection and the continuous improvement of the mentoring program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, V., García-Jiménez, E., Gil, J. y Romero, S. (2000). Propuestas del profesorado bien evaluado para potenciar el aprendizaje de los estudiantes. Sevilla: ICE

Arenas, B. (2006). Manual de formación del mentor. España: Gami.

Brockbank, A. y McGill, I. (2002). Aprendizaje reflexivo en la educación superior. Madrid: Morata.

Carr, D. (2000). Professionalism and ethics in teaching. Londres: Taylor & Francis.

Clares, B., Calpena, A. C., Fernández, F., Flo, A. y Araya, E. (2010). Mentoría intergradual en un equipo de investigación. II Congrés Internacional de Didàctiques. Universidad de Girona, España.

Chiva, I., Perales, M. J. y Sánchez, P. (2009). Reflexiones en torno a la docencia universitaria en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). En I. Chiva, M. J. Perales y P. Sánchez (Eds.), Materiales para la innovación docente. Valencia, España: Palmero Ediciones.

García-Jiménez, E. (2005). Libro de bolsillo del e-mentor. Recuperado de http://www.mentoria.net

Jornet, J. M., González-Such, J. y Perales, M. J. (Eds.). (2013). Evaluación de las políticas sobre formación docente del profesorado universitario. Fuentes, Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación, 10, 33-51.

Jornet, J. M., Perales, M. J. y González-Such, J. (2010). Investigación evaluativa: una perspectiva basada en la complementariedad metodológica. Madrid: AECID.

Jornet, J. M., Suárez-Rodríguez, J., González, J. y Pérez, A. (1996). Evaluación de la actividad universitaria. En G. Quintás (Ed.). Reforma y evaluación de la universidad. Universitat de València.

Jornet, J. M., Suárez-Rodríguez, J. M. y Pérez-Carbonell, A. (2000). La validez en la evaluación de programas. Revista de Investigación Educativa, 18(2), 341-356.

Jornet, J. M., Suárez-Rodríguez, J. M. y Perales, M. J. (2003). Guía Práctica para la evaluación de programas de formación ocupacional y continua. Valencia: ADEIT.

Olmo, J. C., Delgado-Olmos, A., Pasadas, M., Jadraque, E. y Delgado Márquez, E. (2010). De la mentorización individual a la formación de un grupo docente. Actas de las I Jornadas sobre Innovación Docente y Adaptación al EEES en las Titulaciones Técnicas de la Universidad de Granada.

Perales, M. J., Chiva, I. y Sánchez, P. (2003). Le “Programme d’Initiation a l’Enseignement Universitaire” comme expérience de formation des professeurs universitaires débutants à l’Université de Valence (Espagne). Revue de l’Enseignement Supérieur, 21(2), 243-272.

Perales, M. J., Sánchez, P. y Chiva, I. (2002). El curso de iniciación a la docencia universitaria como una experiencia de formación de profesores universitarios noveles en la Universitat de València. Un sistema de evaluación. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 8(1).

Stake, R. E. (Ed). (1975). Evaluating the arts in education. A responsive approach. Columbus, Ohio: Merrill.

Proyecto Leonardo da Vinci (2004). Manual para mentores. Proyecto Europe Vocation. Formación profesional para la integración de los ciudadanos no europeos. Recuperado de https://es.scribd.com/doc/62448381/Manual-Para-Mentores

Zachary, L. J. (2000). The mentor’s guide. Facilitating effective learning relationships. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Downloads

Article abstract page views: 1533

Published

2014-12-11

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.