Basic Assumptions on Competencies Approach in Higher Education: Veterinary Education as an Analysis Framework
Keywords:
Academic standards, Professional development, Competence, Higher education.Abstract
The main objective of this article is to extend the knowledge of several basic assumptions, related to the competency-based approach in higher education, regarding their consistency or, otherwise, inconsistency, under different rationales for its use and application. The research was developed on the basis of three analytical elements: a) the conceptual framework provided by a set of 16 definitions concerning individual and group competencies, b) five theoretical research thematic approaches, and c) a purposive sampling of 27 study plans, from an equal number of veterinary education institutions, which serves as a referential framework. Research shows that the use and application of the competency-based approach tend to emphasize conceptual and methodological aspects of evaluative character, while neglecting formative matters relevant to the origin and nature of competencies, as well as to their development and improvement throughout people's life.Downloads
Download data is not yet available.
References
Acarín, N. y Acarín, L. (2005). El cerebro del rey. Vida, sexo, conducta, envejecimiento y muerte de los humanos. Barcelona: RBA Libros.
Argudín, Y. (2005). Educación basada en competencias. Nociones y antecedentes. México: Trillas.
Best, J. (1977). Research in education. Nueva Jersey: Prentice-Hall.
Boyatzis, R. (1982). The competent manager. A model for effective performance. Nueva York: Wiley & Sons.
Campos J. y Chinchilla, A. (2009). Reflexiones acerca de los desafíos en la formación de competencias para la investigación en educación superior. Actualidades Investigativas en Educación, 9(2), 1-20. Recuperado de http://revista.inie.ucr.ac.cr/ediciones/controlador/Article/
accion/show/articulo/reflexiones-acerca-de-los-desafios
-en-la-formacion-de-competencias-para-la-investigacion-en-educacion-superior.html
Cázares L. y Cuevas, J. (2007). Planeación y evaluación basadas en competencias. Fundamentos y prácticas para el desarrollo de competencias docentes, desde preescolar hasta el posgrado. México: Trillas.
Climént, J. (2012). Redimensionando el significado y alcance de las competencias personales. Actualidades Investigativas en Educación, 12(2), 1-28.
Comisión Europea (s. f.). Competencias. Glosario. Recuperado de http://www.elearningeuropa.info/main/index.php?lng=es&page=glossary&abc=C
Cornell University College of Veterinary Medicine. (2011a). Prospective students. Recuperado de http://www.vet.cornell.edu/admissions/PSAdmissFormula.cfm
Cornell University College of Veterinary Medicine. (2011b). Employment. Recuperado de http://www.vet.cornell.edu/education/dvmprogram/Employment.cfm
Cornell University College of Veterinary Medicine. (2011c). Student successes and educational outcomes. Recuperado de http://www.vet.cornell.edu/education/dvmprogram/StudentSuccessesandEducationalOutcomes.cfm
Díaz Barriga, A. (2006). El enfoque de competencias en la educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? Perfiles Educativos, 28(111), 7-36. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v28n111/n111a2.pdf
emagister.com. (s. f.). ¿Cómo se calcula la nota media de tus estudios para la selectividad? Recuperado de http://guia.emagister.com/como-se-calcula-la-nota-media-de-tus-estudios-para-la-selectividad/
Fernández-Salinero, C. (2006). Las competencias en el marco de la convergencia europea: Un nuevo concepto para el diseño de programas educativos. Encounters on Education, 7, 131-153.
Gómez Roldán, I. (2005). Competencias profesionales: una propuesta de evaluación para las facultades de ciencias administrativas. Educación y Educadores, 8, 45-66.
Gutiérrez, S. y De Pablos, C. (2010). Análisis y evaluación de la gestión por competencias en el ámbito empresarial y su aplicación a la universidad. Revista Complutense de Educación, 21(2), 323-343.
LeDoux, J. (2003). Synaptic self. How our brains become who we are. Londres: Penguin Books.
Lloyd, C. y Cook, A. (1993). Implementing standards of competence. Practical strategies for industry. Londres: Kogan Page.
McClelland, D. (1973). Testing for competence rather than for “intelligence”. American Psychologist, 28, 1-14.
McDonald, R., Boud, D., Francis, J. y Gonczi, A. (2000). New perspectives on assessment. París: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001018/101855e.pdf
Nelson, C., de Haan, M. y Thomas, K. (2006). Neuroscience of cognitive development. The role of experience and the developing brain. Nueva Jersey: John Wiley & Sons.
Núñez, C. y Rojas, V. (2003). La evaluación en un enfoque centrado en competencias. Revista Pensamiento Educativo, 33, 63-85.
OCDE. (2002). Definition and selection of competences (DeSeCo). Theoretical and conceptual foundations. Strategy paper. Recuperado de http://www.portal-stat.admin.ch/deseco/deseco_strategy_paper_final.pdf
Pimienta, J. (2008). Evaluación de los aprendizajes. Un enfoque basado en competencias. México: Pearson Educación.
Scribd. (s. f.). Notas de corte. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/55805464/NOTAS-DE-CORTE-2011
Spencer, L. y Spencer, S. (1993). Competence at work. Models for superior performance. Nueva York: Wiley & Sons.
Universidad Autónoma de Honduras. (s. f.). Programa de seguimiento de egresados de la UNAH. Comisión Técnica de la IV Reforma Universitaria. Foro: Agenda para la Transformación Universitaria.
Universidad Autónoma de Yucatán. (2006). Plan de estudios de la Licenciatura en Medicina Veterinaria y Zootecnia. Recuperado de http://www.ccba.uady.mx/licenciaturas/mvz.pdf
Universidad de Córdoba. (s. f.). Graduado/a en Veterinaria. Recuperado de http://www.uco.es/veterinaria/principal/normas-documentos/documentos/otros/plan-estudios-grado-veterinaria-2011.pdf
Universidad Michoacana de San Nicolás Hidalgo (UMSNH). (2010). Guía de carreras 2010-2011. Encuentra tu camino. Recuperado de http://www.informacionpublica.umich.mx/Docs/Guia_de_carreras.pdf
Web Veterinaria. (2008). Recuperado de http://www.webveterinaria.com/escuelas.shtml.
Woodruffe, C. (1993). What is meant by a competency? Leadership and Organization Development Journal, 14(1), 29-36.
Argudín, Y. (2005). Educación basada en competencias. Nociones y antecedentes. México: Trillas.
Best, J. (1977). Research in education. Nueva Jersey: Prentice-Hall.
Boyatzis, R. (1982). The competent manager. A model for effective performance. Nueva York: Wiley & Sons.
Campos J. y Chinchilla, A. (2009). Reflexiones acerca de los desafíos en la formación de competencias para la investigación en educación superior. Actualidades Investigativas en Educación, 9(2), 1-20. Recuperado de http://revista.inie.ucr.ac.cr/ediciones/controlador/Article/
accion/show/articulo/reflexiones-acerca-de-los-desafios
-en-la-formacion-de-competencias-para-la-investigacion-en-educacion-superior.html
Cázares L. y Cuevas, J. (2007). Planeación y evaluación basadas en competencias. Fundamentos y prácticas para el desarrollo de competencias docentes, desde preescolar hasta el posgrado. México: Trillas.
Climént, J. (2012). Redimensionando el significado y alcance de las competencias personales. Actualidades Investigativas en Educación, 12(2), 1-28.
Comisión Europea (s. f.). Competencias. Glosario. Recuperado de http://www.elearningeuropa.info/main/index.php?lng=es&page=glossary&abc=C
Cornell University College of Veterinary Medicine. (2011a). Prospective students. Recuperado de http://www.vet.cornell.edu/admissions/PSAdmissFormula.cfm
Cornell University College of Veterinary Medicine. (2011b). Employment. Recuperado de http://www.vet.cornell.edu/education/dvmprogram/Employment.cfm
Cornell University College of Veterinary Medicine. (2011c). Student successes and educational outcomes. Recuperado de http://www.vet.cornell.edu/education/dvmprogram/StudentSuccessesandEducationalOutcomes.cfm
Díaz Barriga, A. (2006). El enfoque de competencias en la educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? Perfiles Educativos, 28(111), 7-36. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v28n111/n111a2.pdf
emagister.com. (s. f.). ¿Cómo se calcula la nota media de tus estudios para la selectividad? Recuperado de http://guia.emagister.com/como-se-calcula-la-nota-media-de-tus-estudios-para-la-selectividad/
Fernández-Salinero, C. (2006). Las competencias en el marco de la convergencia europea: Un nuevo concepto para el diseño de programas educativos. Encounters on Education, 7, 131-153.
Gómez Roldán, I. (2005). Competencias profesionales: una propuesta de evaluación para las facultades de ciencias administrativas. Educación y Educadores, 8, 45-66.
Gutiérrez, S. y De Pablos, C. (2010). Análisis y evaluación de la gestión por competencias en el ámbito empresarial y su aplicación a la universidad. Revista Complutense de Educación, 21(2), 323-343.
LeDoux, J. (2003). Synaptic self. How our brains become who we are. Londres: Penguin Books.
Lloyd, C. y Cook, A. (1993). Implementing standards of competence. Practical strategies for industry. Londres: Kogan Page.
McClelland, D. (1973). Testing for competence rather than for “intelligence”. American Psychologist, 28, 1-14.
McDonald, R., Boud, D., Francis, J. y Gonczi, A. (2000). New perspectives on assessment. París: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001018/101855e.pdf
Nelson, C., de Haan, M. y Thomas, K. (2006). Neuroscience of cognitive development. The role of experience and the developing brain. Nueva Jersey: John Wiley & Sons.
Núñez, C. y Rojas, V. (2003). La evaluación en un enfoque centrado en competencias. Revista Pensamiento Educativo, 33, 63-85.
OCDE. (2002). Definition and selection of competences (DeSeCo). Theoretical and conceptual foundations. Strategy paper. Recuperado de http://www.portal-stat.admin.ch/deseco/deseco_strategy_paper_final.pdf
Pimienta, J. (2008). Evaluación de los aprendizajes. Un enfoque basado en competencias. México: Pearson Educación.
Scribd. (s. f.). Notas de corte. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/55805464/NOTAS-DE-CORTE-2011
Spencer, L. y Spencer, S. (1993). Competence at work. Models for superior performance. Nueva York: Wiley & Sons.
Universidad Autónoma de Honduras. (s. f.). Programa de seguimiento de egresados de la UNAH. Comisión Técnica de la IV Reforma Universitaria. Foro: Agenda para la Transformación Universitaria.
Universidad Autónoma de Yucatán. (2006). Plan de estudios de la Licenciatura en Medicina Veterinaria y Zootecnia. Recuperado de http://www.ccba.uady.mx/licenciaturas/mvz.pdf
Universidad de Córdoba. (s. f.). Graduado/a en Veterinaria. Recuperado de http://www.uco.es/veterinaria/principal/normas-documentos/documentos/otros/plan-estudios-grado-veterinaria-2011.pdf
Universidad Michoacana de San Nicolás Hidalgo (UMSNH). (2010). Guía de carreras 2010-2011. Encuentra tu camino. Recuperado de http://www.informacionpublica.umich.mx/Docs/Guia_de_carreras.pdf
Web Veterinaria. (2008). Recuperado de http://www.webveterinaria.com/escuelas.shtml.
Woodruffe, C. (1993). What is meant by a competency? Leadership and Organization Development Journal, 14(1), 29-36.
Downloads
-
HTML
-
PDFSPANISH 515
Article abstract page views: 1301
Published
2014-04-30