Differential Study of the Role of Family in Distance Education in the COVID-19 Lockdown
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e16.5411Keywords:
distance education, family, lockdown, socioeconomic level, pandemics, COVID-19Abstract
This paper presents a differential study on the way education was delivered within families during the COVID-19 lockdown (spring 2020) in the Valencian Community (Spain). Composite indicators based on responses to a survey for families were used to describe their difficulties (identified as “gaps”) in home-schooling. We also considered traditional indicators of family socioeconomic and cultural level. Taking into account the characteristics of the distributions, we analyzed the results using nonparametric tests (chi-square, Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis H). Our findings advocate more work to further identify and define valid composite indicators to describe the contexts in which families operate as an educational setting, in order to use them as covariate variables for family socioeconomic and cultural level in research on factors associated with performance.
Downloads
References
Alexander, K. L., Entwisle, D. R. y Olson, L. S. (2001). Schools, achievement, and inequality: A seasonal perspective. Educational Evaluation and Policy Analysis, 23(2), 171-191. http://www.jstor.org/stable/3594128
Beltrán, J., Venegas, M., Villar-Aguilés, A., Andrés-Cabello, S., Jareño-Ruíz, D. y de Gracia-Soriano, P. (2020). Educar en época de confinamiento: la tarea de renovar un mundo común. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2), 92-104. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17187
Ceriani, L. y Verme, P. (2012). The origins of the Gini index: extracts from Variabilità e Mutabilità (1912) by Corrado Gini. The Journal of Economic Inequality, 10, 421-443. https://doi.org/10.1007/s10888-011-9188-x
Cifuentes-Faura, J. (2020). Consecuencias en los niños del cierre de escuelas por COVID-19: el papel del gobierno, profesores y padres. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3),1-12. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12216
Cisneros-Cohernur, E. J., López-Gamboa, G.M., Domínguez-Castillo, J. G. (2021, Noviembre). Familia y escuela. Estrategias de adaptación al confinamiento sanitario por SARS-COV2 en contextos urbanos y rurales. Ponencia presentada en el VIII Coloquio de la Red Iberoamericana de Investigadores en Evaluación de la Docencia (RIIED). Universidad Iberoamericana, Ciudad de México.
Coleman, J. S., Campbell, E. Q., Hobson, C. J., McPartland, F., Mood, A. M., Weinfeld, F. D. y York, R. L. (1966). Equality of educational opportunity. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED012275.pdf
Consejo de Europa (2005). Elaboration concertée des indicateurs de la cohésion sociale-Guide méthodologique [Elaboración concertada de indicadores de cohesión social - Guía metodológica]. https://www.coe.int/t/dg3/socialpolicies/socialcohesiondev/source/GUIDE_fr.pdf
Dans, I., González-Sanmamed, M. y Muñoz-Carril, P. C. (2019). Redes sociales, adolescencia y familia: desafíos y oportunidades. Publicaciones, 49(2), 117-132. http://dx.doi.org/10.30827/publicaciones.v49i2.8527
Díez-Gutiérrez, E. y Gajardo-Espinoza, K. (2020). Educar y evaluar en tiempos de coronavirus: la situación en España. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(2), 102-134. https://doi.org/10.17583/remie.2020.5604
Entwisle, D. R., Alexander, K. L. y Olson, L. S. (1997). Children, schools and inequality. Westview Press.
Gallegos-Fernández, D.V., Ramírez-Silvan, C. y Gamas-Ocaña, M.G. (2021, Noviembre). Escenario de los docentes de educación básica en Tabasco al inicio de la pandemia. Ponencia presentada en el VIII Coloquio de la Red Iberoamericana de Investigadores en Evaluación de la Docencia (RIIED). Universidad Iberoamericana, Ciudad de México.
González-Sanmamed, M., Sangrà, A. y Muñoz-Carril, P.C. (2017). We can, we know how. But do we want to? Teaching attitudes toward ICT based on the level of technology integration in schools. Technology, Pedagogy and Education, 26(5), 633-647. https://doi.org/10.1080/1475939X.2017.1313775
González-Sanmamed, M., Souto-Seijo, A., González, I. y Estévez, I. (2019). Aprendizaje informal y desarrollo profesional: análisis de las ecologías de aprendizaje del profesorado de educación infantil. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (68), 70-81. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.68.1305
González-Such, J., Perales, M. J., Ortega-Gaite, S. y Sánchez-Delgado, P. (2021). Ecologías de aprendizaje digital de los docentes: la Escuela en casa durante la Covid-19 en la Comunidad Valenciana. PUBLICACIONES, 51(3), 165-190. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i3.20743
Goodman, L. A. (1961). Snowball Sampling. Annals of Mathematical Statistic, 32(1), 148-170. https://doi.org/10.1214/aoms/1177705148
Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, Á., López-Aguado, M., Manso-Ayuso, J. y Fernández-Río, J. (2020). Familias y Docentes: Garantes del aprendizaje durante el confinamiento. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 353-370. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.019
Instituto Nacional de Estadística. (2020). Base de datos censales relativos a Educación. https://www.ine.es
Jornet, J. M. (2020). A educación durante a pandemia. Materias pendentes e leccións aprendidas. Revista Eduga, (80). http://www.edu.xunta.es/eduga/2015/enfoques/educacion-durante-pandemia
Jornet, J. M. (2014). Asignaturas pendientes en las evaluaciones a gran escala. En M. C. Cardona y E. Chiner. (Eds.), Investigación educativa en escenarios diversos, plurales y globales (pp. 115-128). EOS.
Jornet, J. M., González, J., Perales, M. J., Sánchez-Delgado, P., Bakieva, M., Sancho-Álvarez, C. y Ortega-Gaite, S. (2020). La Escuela en Casa (Resumen ejecutivo). GemEduco/InnovaMide/Palmero ediciones. https://www.uv.es/gem/Resumen_ejecutivo.pdf
Lorenzo-Quiles, O. y Vílchez-Fernández, N. (2016). Innovación educativa y tecnologías de la información y la comunicación. Un análisis desde la realidad española. En J. F. Soares-Quadros (Ed.), Discussões epistemológicas: as Ciências Humanas sob uma ótica interdisciplinar (pp. 211-248). EDUFMA. https://bit.ly/3rJZtVL
Martínez, F. (2019). La escuela, ¿gran igualadora o mecanismo de reproducción? La desigualdad social y educativa más de 50 años después de Coleman. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 49(2), 253-284. https://doi.org/10.48102/rlee.2019.49.2.24
Muñoz, J. L. y Lluch, L. (2020). Educación y COVID-19: colaboración de las familias y tareas escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 1-17. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12182
Murillo, F. J. (Coord) (2007). Investigación iberoamericana sobre eficacia escolar. Convenio Andrés Bello.
Real Decreto 463/2020, Art. 3 Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes y Memoria Democrática, BOE-A-2020-3692 (2020).
Sánchez-Gómez, M. C., Rodrigues, A. I. y Costa, A. P. (2018). Desde los métodos cualitativos hacia los modelos mixtos: tendencia actual de investigación en ciencias sociales. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (28), 9-12. http://dx.doi.org/10.17013/risti.28.0
Sari, E., Bittmann, F. y Homuth, C. (2021, marzo 24). Explaining inequalities of homeschooling in Germany during the first COVID-19 lockdown. https://doi.org/10.31235/osf.io/vsdq4
Vicente-Fernández, P., Vinader-Segura, R. y Puebla-Martínez, B. (2020). Padres ante el desafío educativo en situación de confinamiento: análisis comparativo entre Educación Infantil y Educación Primaria. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13 (esp.), 56-67. http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/2155
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XML
-
EPUBSPANISH 76
Article abstract page views: 1085
Published
2022-10-05License
Copyright (c) 2022 Purificación Sánchez Delgado, Margarita Bakieva-Karimova, Carlos Sancho-Álvarez, Jesús Miguel Jornet-Meliá
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.