Differential Study of the Role of Family in Distance Education in the COVID-19 Lockdown

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e16.5411

Keywords:

distance education, family, lockdown, socioeconomic level, pandemics, COVID-19

Abstract

This paper presents a differential study on the way education was delivered within families during the COVID-19 lockdown (spring 2020) in the Valencian Community (Spain). Composite indicators based on responses to a survey for families were used to describe their difficulties (identified as “gaps”) in home-schooling. We also considered traditional indicators of family socioeconomic and cultural level. Taking into account the characteristics of the distributions, we analyzed the results using nonparametric tests (chi-square, Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis H). Our findings advocate more work to further identify and define valid composite indicators to describe the contexts in which families operate as an educational setting, in order to use them as covariate variables for family socioeconomic and cultural level in research on factors associated with performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexander, K. L., Entwisle, D. R. y Olson, L. S. (2001). Schools, achievement, and inequality: A seasonal perspective. Educational Evaluation and Policy Analysis, 23(2), 171-191. http://www.jstor.org/stable/3594128

Beltrán, J., Venegas, M., Villar-Aguilés, A., Andrés-Cabello, S., Jareño-Ruíz, D. y de Gracia-Soriano, P. (2020). Educar en época de confinamiento: la tarea de renovar un mundo común. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2), 92-104. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17187

Ceriani, L. y Verme, P. (2012). The origins of the Gini index: extracts from Variabilità e Mutabilità (1912) by Corrado Gini. The Journal of Economic Inequality, 10, 421-443. https://doi.org/10.1007/s10888-011-9188-x

Cifuentes-Faura, J. (2020). Consecuencias en los niños del cierre de escuelas por COVID-19: el papel del gobierno, profesores y padres. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3),1-12. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12216

Cisneros-Cohernur, E. J., López-Gamboa, G.M., Domínguez-Castillo, J. G. (2021, Noviembre). Familia y escuela. Estrategias de adaptación al confinamiento sanitario por SARS-COV2 en contextos urbanos y rurales. Ponencia presentada en el VIII Coloquio de la Red Iberoamericana de Investigadores en Evaluación de la Docencia (RIIED). Universidad Iberoamericana, Ciudad de México.

Coleman, J. S., Campbell, E. Q., Hobson, C. J., McPartland, F., Mood, A. M., Weinfeld, F. D. y York, R. L. (1966). Equality of educational opportunity. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED012275.pdf

Consejo de Europa (2005). Elaboration concertée des indicateurs de la cohésion sociale-Guide méthodologique [Elaboración concertada de indicadores de cohesión social - Guía metodológica]. https://www.coe.int/t/dg3/socialpolicies/socialcohesiondev/source/GUIDE_fr.pdf

Dans, I., González-Sanmamed, M. y Muñoz-Carril, P. C. (2019). Redes sociales, adolescencia y familia: desafíos y oportunidades. Publicaciones, 49(2), 117-132. http://dx.doi.org/10.30827/publicaciones.v49i2.8527

Díez-Gutiérrez, E. y Gajardo-Espinoza, K. (2020). Educar y evaluar en tiempos de coronavirus: la situación en España. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(2), 102-134. https://doi.org/10.17583/remie.2020.5604

Entwisle, D. R., Alexander, K. L. y Olson, L. S. (1997). Children, schools and inequality. Westview Press.

Gallegos-Fernández, D.V., Ramírez-Silvan, C. y Gamas-Ocaña, M.G. (2021, Noviembre). Escenario de los docentes de educación básica en Tabasco al inicio de la pandemia. Ponencia presentada en el VIII Coloquio de la Red Iberoamericana de Investigadores en Evaluación de la Docencia (RIIED). Universidad Iberoamericana, Ciudad de México.

González-Sanmamed, M., Sangrà, A. y Muñoz-Carril, P.C. (2017). We can, we know how. But do we want to? Teaching attitudes toward ICT based on the level of technology integration in schools. Technology, Pedagogy and Education, 26(5), 633-647. https://doi.org/10.1080/1475939X.2017.1313775

González-Sanmamed, M., Souto-Seijo, A., González, I. y Estévez, I. (2019). Aprendizaje informal y desarrollo profesional: análisis de las ecologías de aprendizaje del profesorado de educación infantil. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (68), 70-81. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.68.1305

González-Such, J., Perales, M. J., Ortega-Gaite, S. y Sánchez-Delgado, P. (2021). Ecologías de aprendizaje digital de los docentes: la Escuela en casa durante la Covid-19 en la Comunidad Valenciana. PUBLICACIONES, 51(3), 165-190. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i3.20743

Goodman, L. A. (1961). Snowball Sampling. Annals of Mathematical Statistic, 32(1), 148-170. https://doi.org/10.1214/aoms/1177705148

Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, Á., López-Aguado, M., Manso-Ayuso, J. y Fernández-Río, J. (2020). Familias y Docentes: Garantes del aprendizaje durante el confinamiento. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 353-370. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.019

Instituto Nacional de Estadística. (2020). Base de datos censales relativos a Educación. https://www.ine.es

Jornet, J. M. (2020). A educación durante a pandemia. Materias pendentes e leccións aprendidas. Revista Eduga, (80). http://www.edu.xunta.es/eduga/2015/enfoques/educacion-durante-pandemia

Jornet, J. M. (2014). Asignaturas pendientes en las evaluaciones a gran escala. En M. C. Cardona y E. Chiner. (Eds.), Investigación educativa en escenarios diversos, plurales y globales (pp. 115-128). EOS.

Jornet, J. M., González, J., Perales, M. J., Sánchez-Delgado, P., Bakieva, M., Sancho-Álvarez, C. y Ortega-Gaite, S. (2020). La Escuela en Casa (Resumen ejecutivo). GemEduco/InnovaMide/Palmero ediciones. https://www.uv.es/gem/Resumen_ejecutivo.pdf

Lorenzo-Quiles, O. y Vílchez-Fernández, N. (2016). Innovación educativa y tecnologías de la información y la comunicación. Un análisis desde la realidad española. En J. F. Soares-Quadros (Ed.), Discussões epistemológicas: as Ciências Humanas sob uma ótica interdisciplinar (pp. 211-248). EDUFMA. https://bit.ly/3rJZtVL

Martínez, F. (2019). La escuela, ¿gran igualadora o mecanismo de reproducción? La desigualdad social y educativa más de 50 años después de Coleman. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 49(2), 253-284. https://doi.org/10.48102/rlee.2019.49.2.24

Muñoz, J. L. y Lluch, L. (2020). Educación y COVID-19: colaboración de las familias y tareas escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 1-17. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12182

Murillo, F. J. (Coord) (2007). Investigación iberoamericana sobre eficacia escolar. Convenio Andrés Bello.

Real Decreto 463/2020, Art. 3 Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes y Memoria Democrática, BOE-A-2020-3692 (2020).

Sánchez-Gómez, M. C., Rodrigues, A. I. y Costa, A. P. (2018). Desde los métodos cualitativos hacia los modelos mixtos: tendencia actual de investigación en ciencias sociales. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (28), 9-12. http://dx.doi.org/10.17013/risti.28.0

Sari, E., Bittmann, F. y Homuth, C. (2021, marzo 24). Explaining inequalities of homeschooling in Germany during the first COVID-19 lockdown. https://doi.org/10.31235/osf.io/vsdq4

Vicente-Fernández, P., Vinader-Segura, R. y Puebla-Martínez, B. (2020). Padres ante el desafío educativo en situación de confinamiento: análisis comparativo entre Educación Infantil y Educación Primaria. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13 (esp.), 56-67. http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/2155

Downloads

Article abstract page views: 1085

Published

2022-10-05

Similar Articles