Leading Schools in Times of COVID-19: Building Resilience
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e15.4712Keywords:
pandemics, urban education, rural education, resilience, school managementSupporting Agencies:
Proyecto FONDECYT 1200106 del Gobierno de Chile y FAPESP 2021/08719-0 de São Paulo, Brasil.Abstract
The situation brought about by COVID-19 has transformed the way in which schools operate and the goals they have historically served. The objective of this research is to describe COVID-19 conditions that have an impact on the way contact in education is reflected upon and fostered, from the perspective of elementary school principals. Qualitative content analysis was conducted on in-depth interviews with principals from eight elementary schools in urban and rural areas in three regions of Chile. The results show that concern for content learning has given way to concern for students’ socio-emotional well-being, and that in a COVID-19 context schools work differently depending on the area, with rural schools drawing on and strengthening their collaborative relationship with the community, while urban schools have focused on efficient use of digital technology.
Downloads
References
Al-Huneini, H., Walker, S. A. y Badger, R. (2020). Introducing tablet computers to a rural primary school: An activity theory case study. Computers and Education, 143. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103648
Araneda, N. y Parra, J. (Eds.). (2020). Educación e inclusión en pandemia. Repensando la educación en medio de la crisis. Nueva Mirada.
Barrios-Martínez, D. M., Zuluaga-Ocampo, Z. P., García-Cepero, M. C., Gómez-Hernández, F. A., Santamaría, A., Castro-Fajardo, L. E. y Sánchez-Vallejo, A. (2019). Comunidades de práctica como marco comprensivo del talento docente. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 11(23), 75-94. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m11-23.cpmc
Briceño, M. U. (2010). Profesionalizar la dirección escolar potenciando el liderazgo: una clave ineludible en la mejora escolar. Desarrollo de perfiles de competencias directivas en el sistema educativo chileno. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3(1), 303-322. http://www.rinace.net/riee/numeros/vol3-num1_e/art22.pdf
Brooks, J., McCluskey, S., Turley, E. y King, N. (2015). The utility of template analysis in qualitative psychology research. Qualitative Research in Psychology, 12(2), 202-222. https://doi.org/10.1080/14780887.2014.955224
Bruno, A. y Dell’Aversana, G. (2018). Reflective practicum in higher education: The influence of the learning environment on the quality of learning. Assessment & Evaluation in Higher Education, 43(3), 345-358. https://doi.org/10.1080/02602938.2017.1344823
Díaz, C. y Bastías, C. (2012). Una aproximación a los patrones de comunicación entre el profesor mentor y el profesor-estudiante en el contexto de la práctica pedagógica. Education XX1, 15(1), 241-263. https://doi.org/10.5944/educxx1.15.1.158
Fergus, S. y Zimmerman, M. A. (2005). Adolescent resilience: A framework for understanding healthy development in the face of risk. Annual Review of Public Health, 26, 399-419. https://doi.org/10.1146/annurev.publhealth.26.021304.144357
Figueroa-Ibérico, A. (2020). Vinculación de conocimientos locales a la práctica pedagógica en contextos rurales. Educación y Educadores, 23(3), 379-401. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.2
Grau, V., Calcagni, E. y Preiss, D. (2016). Alianza Universidad-Escuela: hacia nuevos modelos de desarrollo profesional docente. En J. Manzi y M. R. García (Eds.), Abriendo las puertas del aula. Transformación de las prácticas docentes (pp. 647-675). Universidad Católica de Chile.
Hirmas, C. (2014). Tensiones y desafíos para pensar el cambio en la formación práctica de futuros profesores. Estudios Pedagógicos, 40(Especial), 127-143. http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2579
Jennings, P. A., Brown, J. L., Frank, J. L., Doyle, S., Oh, Y., Davis, R., Rasheed, D., DeWeese, A., DeMauro, A. A., Cham, H. y Greenberg, M. T. (2017). Impacts of the CARE for teachers program on teachers’ social and emotional competence and classroom interactions. Journal of Educational Psychology, 109(7), 1010-1028. https://doi.org/10.1037/edu0000187
Junta Nacional de Auxilio Escolar y Becas. (2020). ¿Cómo funciona el Sinae? Ministerio de Educación de Chile. https://www.junaeb.cl/como-funciona-el-sinae
Luthar, S. S., Cicchetti, D. y Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71(3), 543-562. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00164
Martínez-Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa: principios básicos y algunas controversias. Ciência y Saúde Coletiva, 17(3), 613-619. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232012000300006
Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis. Forum: Qualitative Social Research, 1(2). http://dx.doi.org/10.17169/fqs-1.2.1089
Ministerio de Educación. (2020). Apoyos del Mineduc durante la pandemia del COVID-19. Ministerio de Educación de Chile. https://www.mineduc.cl/apoyos-del-mineduc-durante-la-pandemia-del-covid-19/
Montecinos, C., Muñoz, G., Valenzuela, J. P., Vanni, X. y Weistein, J. (2020). La voz de los directores y directoras en la crisis COVID-19. Santiago de Chile, Programa de Liderazgo Educativo de la Facultad de Educación U. Diego Portales CIAE/IE Universidad de Chile. https://www.lidereseducativos.cl/recursos/resultados-encuesta-la-voz-de-los-directores-y-directoras-en-la-crisis-covid-19/
Montecinos, C., Walker, H., Solís, M., Núñez, C., Contreras, I. y Rittershaussen, S. (2010). Lineamientos para el Diseño del Currículo del Área de Formación de Carrera de Pedagogía. En S. Martinic y G. Elacqua (Eds.), ¿Fin de ciclo? Cambios en la gobernanza del Sistema Educativo. Unesco/Pontificia Universidad Católica de Chile.
Perrenoud, P. (2011). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Graó.
Pozo, J. I., Loo, C. y Martín, E. (2016). El cambio de las concepciones y las prácticas docentes como factor de cambio educativo. En J. Manzi y M. R. García (Eds.), Abriendo las puertas del aula. Transformaciones de las prácticas docentes (pp. 547-584). Ediciones Universidad Católica de Chile.
Rascón-Gómez, M. T., Fernández-Delgado, F. C. y Alvarado-Jódar, A. (2019). Miradas multimedia sobre resiliencia y educación: innovación educomunicativa para la resiliencia de la infancia en riesgo social. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 10(28), 157-169. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.28.434
Reyes, A. (2017). Autonomía escolar y cambio educativo, consideraciones desde la implementación de PEC-FIDE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(2), 12-21. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.2.643
Rojas-Ortiz, E. C., Álvarez-Rodríguez, V. E., León-Suazo, H. G., Baños-Sánchez, A., Trejo-Morales, P. y Bernal-Alcántara, D. A. (2019). Educación para la salud en preescolares de guarderías. Gaceta Médica de México, 155(Suppl. 1), S38-S44. https://doi.org/10.24875/GMM.19005139
Ruffinelli, A., Cisternas, T. y Córdoba, C. (2017). Iniciarse en la docencia. Relato de once experiencias. Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Salinas, A., Chandía, E. y Rojas, D. (2017). Validación de un instrumento cuantitativo para medir la práctica reflexiva de docentes en formación. Estudios Pedagógicos, 43(1), 289-309. http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/572
Segovia-Quesada, S., Fuster-Guillen, D. y Ocaña-Fernández, Y. (2020). Resiliencia del docente en situaciones de enseñanza y aprendizaje en escuelas rurales de Perú. Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.20
Stake, R. (2013). Estudios de casos cualitativos. En N. Denzin y Y. Lincoln (Eds.), Las estrategias de investigación cualitativa (pp. 154-197, Vol. III). Gedisa.
Superintendencia de Educación. (s. f.). ¿Qué es el Programa de Integración Escolar (PIE)? Gobierno de Chile. https://www.supereduc.cl/contenidos-de-interes/que-es-el-programa-de-integracion-escolar-pie/
Teti, M., Schatz, E. y Liebenberg, L. (2020). Methods in the Time of COVID-19: The vital role of qualitative inquiries. International Journal of Qualitative Methods, 19, 1-5. https://doi.org/10.1177/1609406920920962
Thomas, L. J. y Asselin, M. (2018). Promoting resilience among nursing students in clinical education. Nurse Education in Practice, 28, 231-234. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2017.10.001
Unesco. (2020b). Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo 2020 –América Latina y el Caribe– Inclusión y educación: todos y todas sin excepción. OREALC/Unesco Santiago.
Unesco. (septiembre 18 de 2020a). Impacto de la COVID-19 en la educación. https://es.unesco.org/covid19/educationresponse
Unidad de Currículum y Evaluación. (2020). Orientaciones para la Implementación de la Priorización Curricular en Forma Remota y Presencial. Ministerio de Educación de Chile. https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-209363_recurso_pdf.pdf
Uriarte, J. D. (2006). Construir la resilencia en la escuela. Revista de Psicodidáctica, 11(1), 7-24. https://ojs.ehu.eus/index.php/psicodidactica/article/view/341
Veyrunes, P. y Martin, J. S. (2016). Analizar las interacciones en el aula durante el recitation script: ¿Qué implicaciones para la formación de los profesores? En J. Manzi y M. R. García (Eds.), Abriendo las puertas del aula. Transformación de las prácticas docentes (pp. 93-124). Universidad Católica de Chile.
Vicente de Vera, M. I. y Gabari, M. I. (2019). Burnout y Factores de Resiliencia en Docentes de Educación Secundaria. International Journal of Sociology of Education, 8(2), 127-152. http://dx.doi.org/10.17583/rise.2019.3987
Villalta, M. A., Delgado, A. E., Escurra, L. M. y Torres, W. (2017). Resiliencia y rendimiento escolar en adolescentes de Lima y de Santiago de Chile de sectores vulnerables. Universitas Psychologica, 16(4), 1-10. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-4.rrea
Villa-Vélez, L. (2020). Educación para la salud y justicia social basada en el enfoque de las capacidades: una oportunidad para el desarrollo de la salud pública. Ciência y Saúde Coletiva, 25(4), 1539-1546. https://doi.org/10.1590/1413-81232020254.19052018
Vizoso, C.(2019). Resiliencia, optimismo y afrontamiento en estudiantes de Ciencias de la Educación. Psychology, Society and Education, 11(3), 367-377. http://dx.doi.org/10.25115/psye.v11i3.2280
Zhang, Q., Zhou, L. J. y Xia, J. P. (2020). Impact of COVID-19 on emotional resilience and learning management of middle school students. Medical Science Monitor, 26. http://dx.doi.org/10.12659/MSM.924994
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XML
-
EPUBSPANISH 98
Article abstract page views: 2894
Published
2022-08-23License
Copyright (c) 2022 Revista Electrónica de Investigación Educativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.