Assessment of Learning During COVID-19: The Case of the State of Chihuahua
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e17.4335Keywords:
student evaluation, e-learning, right to education, teacher education, distance educationAbstract
This study, which employs a concurrent nested mixed-methods design, was conducted within the pragmatic paradigm and involved students, parents, and teachers from 11 municipalities of Chihuahua (Mexico) and three levels of education. In the wake of the declaration of the COVID-19 pandemic, non-probability sampling – namely the accidental or snowball sampling method – was favored for this research. A survey was prepared on the Google Docs platform and sent to participants, who were asked to forward it to other participants once they had completed it themselves. Responses were obtained from 219 parents, 61 students, and 132 teachers. It was found that proposals for virtual support elicited mixed reactions, ranging from passive acceptance to an increase in stress levels, and that this support had been hampered by various factors, in particular a lack of digital skills and accessibility issues, while the most widely used resource was WhatsApp. The results highlight the need for a virtual design training program for teachers.
Downloads
References
BBC News. (2020a,16 de marzo). Coronavirus: por qué COVID-19 se llama así y cómo se nombran los virus y las enfermedades infecciosas. https://www.bbc.com/mundo/noticias-51912089
BBC News. (2020b, 29 de febrero). Coronavirus en México: confirman los primeros casos de COVID-19 en el país. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-51677751
Briones, G. (1996). Metodología de la investigación cuantitativa en ciencias sociales. Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior.
Cherryholmes, C. H. (1992, August-September). Notes on pragmatism and scientific realism. Educational Researcher, 14, 13-7.
Creswell, J. W. (2007). Enfoques cualitativo, cuantitativo y con métodos mixtos (A. Guzmán y J. Alvarado, Trads.). Universidad de Nebraska. (Obra original publicada en 2003).
Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2013). Manual SAGE de investigación cualitativa (V. Weinstabl y S. de Hagen, Trads.). Gedisa.
El Heraldo de México. (2020a, 23 de marzo). ¿Cómo funciona “Aprende en casa TV” programa de la SEP para cuarentena? https://heraldodemexico.com.mx/nacional/2020/3/23/como-funciona-aprende-en-casa-tv-programa-de-la-sep-para-cuarentena-162054.html
El Heraldo de México. (2020b, 10 de mayo). ¿Cómo será el examen de la SEP para evaluar Aprende en Casa? https://heraldodemexico.com.mx/nacional/2020/5/10/como-sera-el-examen-de-la-sep-para-evaluar-aprende-en-casa-174848.html
Gobierno de México (2020). Aprende en casa. https://www.aprendeencasa.mx/
Lafuente, J. y Camhaji, E. (2020, 28 de febrero). México confirma el primer caso de coronavirus. El País. https://elpais.com/sociedad/2020/02/28/actualidad/1582897294_203408.html
Murphy, J. P. (1990). Pragmatism: From Peirce to Davidson. Westview Press.
Organización Mundial de la Salud (2020, 27 de abril). COVID-19: cronología de la actuación de la OMS. https://www.who.int/es/news-room/detail/27-04-2020-who-timeline---covid-19
Pimienta, J. H. y de la Orden, A. (2017). Metodología de la investigación (3a. Ed.). Pearson Educación.
Roldán, N. (2020, 21 de abril). Clases por TV: lugares sin cobertura, temario distinto y sin educación especial, dicen maestros. Animal Político. https://www.animalpolitico.com/2020/04/clases-tv-lugares-cobertura-temario-distinto-maestros/
Sánchez-Jiménez, A. (2020, 27 de marzo). En reunión virtual, SEP informa sobre acciones ante COVID-19. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/ultimas/sociedad/2020/03/27/en-reunion-virtual-sep-informa-sobre-acciones-ante-covid-19-5271.html
Sandoval, C. (2017, 27 de febrero).Tipos de actividades de evaluación de cursos virtuales. e-Learning Masters. http://elearningmasters.galileo.edu/2017/02/27/actividades-de-evaluacion-de-cursos-virtuales/
Secretaría de Educación Pública (2019). Calendario escolar 2019-2020. Educación Básica 190 días. https://www.gob.mx/sep?tab=Calendario%20escolar%202019-2020
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XMLSPANISH 113
Article abstract page views: 4646
Published
2021-09-17License
Copyright (c) 2021 Revista Electrónica de Investigación Educativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.