ICT in Teaching: An analysis of cases

Authors

  • Mirian Elisabet Almiron Grupo de Investigación en Enseñanza de las Ciencias, Universidad Nacional de Quilmes
  • Silvia Porro Grupo de Investigación en Enseñanza de las Ciencias, Universidad Nacional de Quilmes

Keywords:

Educational technology, information technology, educational innovation, information society.

Supporting Agencies:

CONICET

Abstract

Although increasingly, with ever more emphasis and frequency, the benefits of incorporating Information Technology and Communications (ICT) in teaching are touted, the reality is far from what is stated. In this paper the aim has been to investigate teachers’ conceptions of ICT and how they apply them in the classroom. To this end, discourse analysis (DA) was performed on the opinions of three Natural Science teachers about the importance they assign to ICT, and the new challenges of education in today's society. The analysis results show that, although the discourse emphasizes the need for ICT in school, the reality is that teachers find it hard to implement them in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brunner, J. (2003). Educación e internet ¿La próxima revolución? Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Calsamiglia, H. y Tusón, A. (1999). Las cosas del decir. Manual de Análisis del Discurso. Barcelona: Ariel.

Candela, A. (2001). Corrientes teóricas sobre discurso en el aula. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 6(12). Recuperado de http://www.comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC03&&sub=SBB&criterio=ART00313

Castells, M. (2009). Comunicación y Poder. Madrid: Alianza

Chouliaraky, L. y Fairclough, N. (1999). Discourse in late modernity. Rethinking critical discourse analysis. Edinburgh/Cambridge: Edinburgh University Press.

Coll, C., Mauri, T. y Ornubia, J. (2006). Análisis y resolución de casos –problema mediante el aprendizaje colaborativo. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3(2), 29-41.

Coll, C., Mauri, T. y Ornubia, J. (2008). Análisis de los usos reales de las TIC en contextos educativos formales: una aproximación socio-cultural. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10(1). Recuperado de http://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/177

Dussel I. y Southwell M. (2007). Lenguajes en plural. Revista El Monitor de la educación, 13, 25-32.
Freire, P. (1973). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires. Siglo XXI.

Fowler, R., Hodge, B., Kress, G. y Trew, T. (1983) Lenguaje y control. México: Fondo de Cultura Económica.

Gorricho, M. (2004) El nuevo paradigma. Recuperado de http://www.gorricho.com.ar/contenido/Gorricho_ElNuevoParadigma.pdf

Guellón, G., Rosenvasser, E., Furman, M. y Golombek, D. (2005). La ciencia en el aula. Lo que nos dice la ciencia sobre cómo enseñarla. Buenos Aires: Paidós.

Marchesi, A. (2009). Preámbulo. En R. Carneiro, J. C. Toscano y T. Díaz (Comps.). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (pp. 7-9). Madrid: OEI-Santillana.

Martín-Barbero, J. (2009). Cuando la Tecnología deja de ser una ayuda didáctica para convertirse en mediación cultural. Revista electrónica Teoría de la Educación: Educación y cultura en la sociedad de la información, 10(1), 19-31. Recuperado de http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_10_01/n10_01_martin-barbero.pdf

Martín Rojo, L. (1997). El orden social de los discursos. México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Miranda, A., Santos, G. y Stipicich, S. (2010). Algunas características de investigaciones que estudian la integración de las TIC en la clase de Ciencia. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12(2). Recuperado de http://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/259

Piscitelli, A. (2009): Nativos e inmigrantes digitales: una dialéctica intrincada pero no indispensable. En R. Carneiro, J.
C. Toscano y T. Díaz (Comps.), Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (pp. 71-78). Madrid: OEI -Santillana.

Sanmartí, N. e Izquierdo, M. (2001). Cambio y conservación en la enseñanza de las ciencias ante las TIC. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, 8(29), 71-83.
Stake, R. E. (2010). Investigación con estudio de Casos. Madrid: Morata.

Sunkel, G. (2009). Las TIC en la educación de América Latina: visión panorámica”. En R. Carneiro, J. C. Toscano y T. Díaz (Comps.), Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (pp. 29-44). Madrid: OEI -Santillana.

Toro Gómez, J. M. (2010). Las TIC y los nuevos modelos educativos. Revista Clave XXI. Reflexiones y experiencias en Educación, 1. Recuperado de http://www.clave21.es/files/articulos/TIC%20y%20modelos.pdf

Van Dijk, T. (2005). Ideología y Discurso. Utopía y praxis Latinoamericana, 10(39), 9-3.

Zoppi Fontana, M. G. (1986). El discurso referido o en busca del contexto perdido. Cuadernos del Instituto de Lingüística, 1(1), 90-109.

Downloads

Article abstract page views: 5614

Published

2014-08-13

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.