Perception of Impact of Formative Assessment on Professional Competences During Initial Teacher Training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e07.2982

Keywords:

formative assessment, higher education, preservice teacher education

Supporting Agencies:

Ministerio de Economía y Competitividad (2013-2016). REF, EDU 2013-42024-R

Abstract

This study aims to assess the perception of the impact of innovative formative assessment experiences on competence development, and determine whether differences exist in competence development from one academic year to the next. A total of 40 university-level formative assessment experiences were taken into account, and a pre-validated questionnaire including three competence scales was completed by students before and after the formative assessment experience. Only 10 of the 45 competences studied exhibited no significant differences between the initial and final evaluation and no significant differences were recorded in perceived competence development between one academic year and the next.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Biggs, J. B. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Narcea.

Boned, C. J., Rodríguez-Romo, G., Mayorga, J. I. y Merino, A. (2006). Competencias profesionales del Licenciado en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Motricidad, 15, 1-6.

Boud, D. y Falchikov, N. (2007). Rethinking assessment in higher education: learning for the long term. Routledge.

Campos, M. C., Ries, F. y Del Castillo, O. (2011). Análisis de las competencias adquiridas y utilizadas por los egresados maestros en Educación Física. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 7(24), 216-229. https://doi.org/10.5232/ricyde2011.02405

Cañadas, L. (2018). La evaluación formativa en la adquisición de competencias docentes en la formación inicial del profesorado de educación Física [Tesis Doctoral Inédita]. Universidad Autónoma de Madrid.

Cañadas, L., Santos-Pastor, M. L. y Castejón, F. J. (2018a). Desarrollo de competencias docentes en la formación inicial del profesorado de educación física. Relación con los instrumentos de evaluación. Estudios Pedagógicos, 44(2), 111-126. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000200111

Cañadas, L., Santos-Pastor, M. L. y Castejón, F. J. (2018b). Evaluación en la formación inicial. ¿Avance o retroceso? Bordón. Revista de Pedagogía, 70(4), 9-22. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.64434

Cañadas, L., Santos-Pastor, M. L. y Castejón, F. J. (2019). Competencias docentes en la formación inicial del profesorado de Educación Física. Retos. 35, 284-288. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.64812

Cardona-Rodríguez, A., Unceta-Satrustegui, K. y Barandiaran-Galdós, M. (2016). Comprehensive pertinence in the quality assessment of higher education. Cultura y Educación, 28(2), 344-358. https://doi.org/10.1080/11356405.2016.1158446

del Valle, S., de la Vega, R. y Rodríguez, M. (2015). Percepción de las competencias profesionales del docente de educación física en primaria y secundaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 15(59), 507-526. https://doi.org/10.15366/rimcafd2015.59.007

Díaz, M. (2009). Percepción de competencia del profesorado de Educación Física e inclusión. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 9(35), 322-348. http://hdl.handle.net/10486/3507

Díaz, M. y Aguado, R. (2012). Percepción de competencia del profesorado universitario de educación física con experiencia sobre la tarea como recurso didáctico. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 16-18. http://hdl.handle.net/10486/662859

Falchikov, N. (2005). Improving assessment through student involvement. Practical solutions for aiding learning in higher and further education. Routledge Falmer.

Gallardo, M. A. (2006). La evaluación de competencias profesionales para la inserción de los Maestros de Educación Física. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 4(3), 469-492.

Garello, M. V. y Rinaudo, M.C. (2013). Autorregulación del aprendizaje, feedback y transferencia de conocimiento. Investigación de diseño con estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(2), 131-147. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/451

González, J. y Wagenaar, R. (2003). Tuning educational structures in Europe. Final Report. Phase One. Universidad de Deusto.

Hamodi, C., López-Pastor, V. M. y López-Pastor, A. T. (2017). If I experience formative assessment whilst studying at university, will I put it into practice later as a teacher? Formative and shared assessment in Initial Teacher Education (ITE). European Journal of Teacher Education, 40(2), 171-190. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1281909

Hortigüela, D., Palacios, A. y López-Pastor, V. M. (2018). The impact of formative and shared or co-assessment on the acquisition of transversal competences in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 44(6), 933-945. https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1530341

Kovac, M., Sloan, S. y Starc, G. (2008). Competencies in physical education teaching; Slovenian teachers’ views and future perspectives. European Physical Education Review, 3(14), 299-323. https://doi.org/10.1177/1356336X08095668

López-Pastor, V. M. y Sicilia-Camacho, A. (2017). Formative and shared assessment in higher education. Lessons learned and challenges for the future. Assessment y Evaluation in Higher Education, 42(1), 77-97. https://doi.org/10.1080/02602938.2015.1083535

López-Varas, F. (2015). Relaciones entre competencias, inteligencia y rendimiento académico en alumnos de Grado en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte [Tesis doctoral]. Universidad Europea de Madrid. http://hdl.handle.net/11268/4359

Marina, J. A., Pellicer, C. y Manso, J. (2015). Libro blanco de la profesión docente y su entorno escolar. Ministerio de Educación Cultura y Deporte. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/4621

Martín, R. y de Juanas, Á. (2009). La formación inicial en competencias valorada por los maestros en activo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(3), 59-69. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/150743/1254435799.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Martínez-Izaguirre, M., Yániz-Álvarez, C. y Villardón-Gallego, L. (2018). Autoevaluación y reflexión docente para la mejora de la competencia profesional del profesorado en la sociedad del conocimiento. Revista de Educación a Distancia, 56(10), 1-30. https://doi.org/10.6018/red/56/10

Ní Chróinín, D. y O’Sullivan, M. (2014). From initial teacher education through induction and beyond: a longitudinal study of primary teacher beliefs. Irish Educational Studies, 33(4), 451-466. https://doi.org/10.1080/03323315.2014.984387

Panadero, E., Broadbent, J., Boud, D. y Lodge, J. M. (2018). Using formative assessment to influence self- and co-regulated learning: the role of evaluative judgement. European Journal of Psychology of Education, 34, 535-557. https://doi.org/10.1007/s10212-018-0407-8

Pazo, C. I. y Tejada, J. (2012). Las competencias profesionales en Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 5-8.

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Invitación al viaje. Graó.

Pulido, J. I. (2008). Competencias genéricas ¿Qué son? En Instituto de Ciencias de la Educación, en Competencias genéricas y transversales de los titulados universitarios (pp. 38-45). ICE de la Universidad de Zaragoza. https://ice.unizar.es/sites/ice.unizar.es/files/users/leteo/publicaciones/col._documentos_08.pdf

Rodríguez-Gómez, I., del Valle, S. y de la Vega, R. (2018). Revisión nacional e internacional de las competencias profesionales de los docentes de Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 34, 383-388. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.58609

Romero, C. (2009). Definición de módulos y competencias del maestro con mención en Educación Física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias del Deporte, 9(34), 179-200. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista34/artcompetencias124.htm

Romero-Martín, M. R., Castejón-Oliva, F. J., López-Pastor, V. M. y Fraile-Aranda, A. (2017). Evaluación formativa, competencias comunicativas y TIC en la formación del profesorado. Comunicar, 52, 73-82. https://doi.org/10.3916/C52-2017-07

Salcines, I., González-Fernández, N., Ramírez-García, A. y Martínez-Mínguez, L. (2018). Validación de la Escala de Autopercepción de Competencias Transversales y Profesionales de Estudiantes de Educación Superior. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(3), 31-51. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.7989

Villardón, L. (2006). Evaluación del aprendizaje para promover el desarrollo de competencias. Educatio Siglo XXI, 24, 57-76 https://revistas.um.es/educatio/article/view/153

Downloads

Article abstract page views: 4278

Published

2021-04-21

Similar Articles