Commitment and Influence of Socio-Educationally Resilient Administrative Teams
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e01.2949Keywords:
social capital, social influence, leadershipSupporting Agencies:
CONICYT, PROYECTO FONDECYT N°1160429Abstract
In selection processes for administrative teams, leadership is seen as an individual competence. In light of the current sociocultural transformation, leadership should be observed from a perspective of social capital, in which collaboration takes the place of bureaucratic administration. This paradigm shift gives rise to internal conflicts relating to their commitment and influence on the community and the educational project. The objective of this study was to determine the degree of commitment and influence of administrative teams in resilient educational institutions in Chile using a qualitative methodology, content analysis, and an impact matrix. The results show that commitment and influence are determining factors in creating a profile for selecting administrative teams, in which transformational leadership is key for positions with clear social capital and transactional leadership is one feature of technical positions.
Downloads
References
Agencia de Calidad de la Educación. (2017). Estudio Directores municipales seleccionados mediante la ley N.° 20501. Santiago de Chile. http://archivos.agenciaeducacion.cl/Estudio_directores_municipales_ley20501.pdf
Álvarez, J., Torres, A. y Chaparro, E. (2016). Diagnóstico del liderazgo educativo en las Instituciones de Educación Superior del Valle de Toluca. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 51-68. https://doi.org/10.6018/rie.34.1.206881
Arar, K. y Abu Nasra, M. (2019). Leadership style, occupational perception and organizational citizenship behavior in the Arab education system in Israel. Journal of Educational Administration, 57(1), 101-116. https://doi.org/10.1108/JEA-08-2017-0094
Aravena, F. y Quiroga, M. (2018). Autoetnografía y directivos docentes: una aproximación experiencial a las reformas educativas en Chile. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(2), 113-125. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.2.1600
Báez, F., Zurita, F., Martinez, A. y Zagalaz, M. L. (2019). Análisis psicométrico y relaciones de diagnóstico de la inteligencia emocional y liderazgo en docentes de enseñanzas regladas. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 201-216. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.308801
Bass, B. y Avolio, B. (2014). Multifactorial Leadership Questionnaire (MLQ). MindGarden.
Bass, B., Avolio, B. y Bass, B. (2000). MLQ Multifactor Leadership Questionnaire (5x-Short). https://www.mindgarden.com/content/27-researcher-established
Belfellah, Y. y Gassemi, K. (2016). Stratégies d’acteurs et démarche prospective?: Essai de formalisation des mécanismes de pouvoir au sein du secteur touristique marocain. [¿Estrategias de los actores y enfoque prospectivo?: intento de formalizar los mecanismos de poder dentro del sector turístico marroquí]. Recherches en Sciences de Gestion, 5(116), 25-49. https://doi.org/10.3917/resg.116.0025
Blossing, U. y Liljenberg, M. (2018). School leaders’ relational and management work orientation. International Journal of Educational Management, 33(2), 276-286. https://doi.org/10.1108/ijem-07-2017-0185
Bolivar, A. y Murillo, F. J. (2017). El efecto escuela: un reto de liderazgo para el aprendizaje y la equidad. En J. Weinstein y G. Muñoz (Eds.), Mejoramiento y Liderazgo en la Escuela. Once Miradas (pp. 71-112). Centro de Desarrollo del Liderazgo Educativo.
Borrero, R. y Gamboa, M. (2016). La dirección de la gestión didáctica en la disciplina principal integradora de las carreras pedagógicas. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(5), 13-32.
Davids, N. y Waghid, Y. (2019). Educational leadership reconsidered: re-invoking authority in schools. Africa Education Review, 16, 1-14. https://doi.org/10.1080/18146627.2016.1257919
Delgado, M., Martín, G., Navas, J. E., Cruz, J., Navas, E. y Cruz, J. (2011). Capital social, capital relacional e innovación tecnológica. Una aplicación al sector manufacturero español de alta y media-alta tecnología. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 14(4), 207-221.
Diep, N. A., Cocquyt, C., Zhu, C., Vanwing, T. y de Greef, M. (2017). Effects of core self-evaluation and online interaction quality on adults’ learning performance and bonding and bridging social capital. Internet and Higher Education, 34, 41-55. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2017.05.002
Fernández, C. y Quintero, N. (2017). Liderazgo transformacional y transaccional en emprendedores venezolanos. Revista Venezolana de Gerencia, 22(77), 56-74.
Garay, S. (2015). Liderazgo y logros en las organizaciones escolares de Chile (Tesis Doctoral). Universidad Complutense.
Gerbic, P. y Stacey, E. (2005). A purposive approach to content analysis: designing analytical frameworks. The Internet and Higher Education, 8(1), 45-59.
Godet, M. y Durance, P. (2011). La prospective stratégique por les enterprises et les territoires. Dunod. https://doi.org/10.3917/dunod.godet.2011.01
González-Teruel, A. (2015). Estrategias metodológicas para la investigación del usuario en los medios sociales: análisis de contenido, teoría fundamentada y análisis del discurso. El Profesional de la Información, 24(3), 321-328. https://doi.org/10.3145/epi.2015.may.12
Gurr, D. (2018). School middle leaders in Australia, Chile and Singapore. School Leadership & Management, 1-19. https://doi.org/10.1080/13632434.2018.1512485
Heck, R. H. y Hallinger, P. (2010). Testing a longitudinal model of distributed leadership effects on school improvement. Leadership Quarterly, 21(5), 867-885. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2010.07.013
Hernández, E. y Navarro, M. J. (2018). Redes educativas locales para la mejora escolar. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(3), 29-42. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1669
Hernández-Castilla, R., Murillo, F. J. y Hidalgo, N. (2017). Lecciones aprendidas del estudio del liderazgo escolar exitoso. Los casos de España en el Proyecto Internacional ISSPP. Revista de Investigacion Educativa, 35(2), 499-518. https://doi.org/10.6018/rie.35.2.279241
Katewa, E. y Heystek, J. (2019). Instructional and distributed self-leadership for school improvement: experiences of schools in the Kavango Region. Africa Education Review, 16(2), 1-21. https://doi.org/10.1080/18146627.2016.1267575
Kumpfer, K. L. (1999). Factors and processes contributing to resilience: the resilience framework. En M. D. Glantz y J. L. Johnson (Eds.), Resilience and development: positive life adaptations (pp. 179-224). Kluwer Academic/Plenum Publishers.
Leithwood, K. (2009). ¿Cómo liderar nuestras escuelas? Aportes desde la investigación. Fundación Chile.
Li, L., Hallinger, P. y Walker, A. (2016). Exploring the mediating effects of trust on principal leadership and teacher professional learning in Hong Kong primary schools. Educational Management Administration and Leadership, 44(1), 20-42. https://doi.org/10.1177/1741143214558577
Lin, N., Cook, K. y Burt, R. S. (Eds.). (2008). Social capital theory and research. Aldine de Gruyter.
López, S., Civís, M. y Molina, J. L. (2018). La influencia del capital social en el desarrollo profesional de maestros noveles: una aproximación con métodos mixtos desde el análisis de redes sociales. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 22(2), 89-110. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7717
Lumby, J. (2019). Distributed Leadership and bureaucracy. Educational Management Administration & Leadership, 47(1), 5-19. https://doi.org/10.1177/1741143217711190
Mendoza, I. A., Uribe, J. F. y García, B. R. (2014). Liderazgo y su relación con variables de resultado: un modelo estructural comparativo entre liderazgo transformacional y transaccional en una empresa de entretenimiento en México. Acta de Investigación Psicológica, 4(1), 1412-1429.
Neves, B., Dias de Carvalho, D., Serra, F., Torres, A. y Fraga, S. (2019). Social capital in transition(s) to early adulthood: a longitudinal and mixed-methods approach. Journal of Adolescent Research, 34(1), 85-112. https://doi.org/10.1177/0743558418755685
Ordóñez, M. L, Botello, B. y Moreno, L. E. (2017). Estilos de liderazgo desde la perspectiva de rango total. Espacio, 38(61), 1-14. https://www.revistaespacios.com/a17v38n61/17386111.html
Osmond-Johnson, P. (2018). Becoming a teacher leader: building social capital through gradual release. Journal of Professional Capital and Community, 4(1), 66-80. https://doi.org/10.1108/jpcc-05-2018-0016
Popp, J., OLáh, J., Kiss, A., Temesi, A., Fogarassy, C. y Lakner, Z. (2018). The socio-economic force field of the creation of short food supply chains in Europe. Journal of Food and Nutrition Research, 58(1), 31-41. http://real.mtak.hu/100392
Porta, L. y Silva, M. (2003). La investigación cualitativa: el análisis de contenido en la investigación educativa. Red Nacional Argentina de Documentación e Información Educativa.
Redondo, G. y Elboj, C. (2018). Liderazgo y creación social: una aproximación a las principales aportaciones. Revista Internacional de Organizaciones, 21, 109-125. https://doi.org/10.17345/rio21.109-125
Rico, C. (2018). Una aplicación de la Teoría de juegos a la mejora en el sector público de los microestados europeos. Revista Enfoques, 16(28), 121-138. https://www.revistaenfoques.cl/index.php/revista-uno/ article/view/484
Rooney, P. K. (2018). A cultural assets model for school effectiveness. Cambridge Journal of Education, 48(4), 445-459. https://doi.org/10.1080/0305764X.2017.1356266
Somprach, K. y Ngang, T. K. (2018). Development of learning leadership Indicators for Thai secondary school principals. Pertanika Journal of Social Science and Humanities, 26(4), 2259-2278.
Tansey, T. N., Bezyak, J., Kaya, C., Ditchman, N. y Catalano, D. (2017). Resilience and quality of life: an investigation of Kumpfer’s resilience model with persons with spinal cord injuries. Rehabilitation Counseling Bulletin, 60(3), 163-174. https://doi.org/10.1177/0034355216655146
Trujillo, J. M., López, J. A. y Lorenzo, M. E. (2011). Análisis y descripción de las percepciones del liderazgo resiliente y liderazgo distribuido en torno al ejercicio directivo (2.0) como posibilidad para aprehender y transformar las instituciones educativas. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(3), 1-29. https://revistas.uam.es/reice/article/view/10206/10308
Ugarte, C. y Naval, C. (2010). Desarrollo de competencias profesionales en la educación superior. Un caso docente concreto. Revista Electrónica de Investigacion Educativa, (Número Especial), 1-14. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/251
Vázquez, S., Liesa, M. y Bernal, J. (2016). El camino hacia la profesionalización de la función directiva: el perfil competencial y la formación del director de centros educativos en España. Perfiles Educativos, 38(151), 158-174. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.151.54921
Vega, C. y Zavala, G. (2004). Adaptación del cuestionario multifactorial de liderazgo (MLQ forma 5x corta) de B. Bass y B. Avolio, al contexto organizacional chileno (Tesis de Licenciatura). Universidad de Chile.
Vicente de Vera, M. I. y Gabari, M. I. (2019). Liderazgo pedagógico en educación secundaria: aportaciones desde la evaluación de burnout-resiliencia en docentes. International Journal of Educational Leadership and Management, 7(1), 104-134. https://core.ac.uk/download/pdf/228022259.pdf
Weber, M. (2005). Die drei reinen Typen der legitimen Herrschaft [Las tres formas puras de poder legítimo]. Grin.
Weinstein, J. (2017). Liderazgo educativo en la escuela. Nueve miradas. Universidad Diego Portales.
Yee, N. Y. y Sulaiman, W. S. W. (2017). Resilience as mediator in the relationship between family functioning and depression among adolescents from single parent families. Akademika, 87(1), 111-122. https://doi.org/10.17576/akad-2017-8701-08
Zheng, W. (2010). A social capital perspective of innovation from individuals to nations: Where is empirical literature directing us? International Journal of Management Reviews, 12(2), 151-183. https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2008.00247.x
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XMLSPANISH 61
Article abstract page views: 3843
Published
2021-01-26License
Copyright (c) 2021 Revista Electrónica de Investigación Educativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.