Prediction of the academic performance of freshmen at the FACENA (UNNE) based on their socio- educational characteristics
Keywords:
Academic achievement, college freshmen, regression (statistical).Abstract
This paper analyzes the academic performance of students entering the School of Natural Sciences and Surveying, National University of the Northeast (FACENA-UNNE, its Spanish acronym) in Corrientes, Argentina, during their first year, in relation to their socio-educational characteristics. Performance was measured by whether or not they passed the partial or final exams of the first mathematics course that students take. A binary logistic regression model was adjusted, which properly classified 75% of the data. Among the most important variables for explaining academic performance is obtaining the high school diploma, the major chosen, and the educational level attained by the student’s mother.Downloads
Download data is not yet available.
References
Alcover, R., Benlloch,J., Blesa P., Calduch, M. A., Celma, M., Ferri, C., et al. (2007). Análisis del rendimiento académico en los estudios de informática de la Universidad Politécnica de Valencia aplicando técnicas de minería de datos. XIII Jornadas de Enseñanza universitaria de la Informática, Teruel, España. Disponible en: http://bioinfo.uib.es/~joemiro/aenui/procJenui/Jen2007/laalta.pdf
Ballard, Ch. y Johnson, M. (2004). Basic math skills and performance in an introductory economics class. Journal of Economic Education, 35(1), 3-23. Disponible en: http://www.jstor.org/pss/30042570
Beltrán Barco, A. y La Serna Studzinski, K. (2008). ¿Qué explica el rendimiento académico en el primer año de estudios universitarios? Un estudio de caso en la Universidad del Pacífico. Documento de discusión. Lima, Perú: Centro de Investigación de la Universidad del Pacífico.
Birch, E. y Miller, P. (2007). The influence of type of high school attended on university performance. Australian Economic Papers, (46)1, 1-17.
Britos, P. V. (2005). Minería de Datos (1ª. ed.). Buenos Aires: Nueva Librería.
Buckless, F., Lipe, M. y Ravenscroft, S. (1991). Do gender effects on accounting course performance persist after controlling for general academic aptitude? Issues in Accounting Education, (6)2, 248-261.
Dapozo, G. y Porcel, E. (2005). Metodología de integración de datos para apoyar el seguimiento y análisis del rendimiento académico de los alumnos de la FACENA. Ponencia presentada en las Comunicaciones Científicas y Tecnológicas de la Universidad Nacional del Nordeste 2005, Corrientes, Argentina. Disponible en http://www.unne.edu.ar/Web/cyt/com2005/8-Exactas/E-032.pdf
Dapozo, G., Vallejos, O., Greiner C., Golobisky, F. y Espíndola C. (2005). Ingreso, permanencia y calidad. Análisis de una asignatura de primer año de carrera de grado universitario. Ponencia presentada en el VII Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación (WICC 2005), Río Cuarto, Córdoba, Argentina. Disponible en https://dc.exa.unrc.edu.ar/wicc/papers/InformaticaEducativa/113.pdf
Di Gresia, L., Porto, A. y Ripani, L. (2002). Rendimiento de los Estudiantes de las Universidades Públicas Argentinas. Universidad Nacional de la Plata. Departamento de Economía. Documento de Trabajo Nro. 45. Disponible en: www.depeco.econo.unlp.edu.ar/doctrab/doc45.pdf.
Didia, D. y Hasnat, B. (1998). The determinants of performance in the university introductory finance course. Financial Practice and Education, 8(1), 102-107.
Foio, S. (2003). El perfil socioeconómico de los ingresantes en la UNNE y su relación con la deserción en el primer año, la retención y el rendimiento académico. Corrientes, Argentina: Secretaría General de Planeamiento. Universidad Nacional del Nordeste. Disponible en http://www.unne.edu.ar/ Web/estadistica/temainteres/Texto/Inf_Ingres/inf_ingres.htm
Garbanzo Varga, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63.
García Jiménez, M. V., Alvarado Izquierdo, J. M. y Jiménez Blanco, A. (2000). La predicción del rendimiento académico: regresión lineal versus regresión logística. Psicothema, 12(2), 248-252.
Girón, L. y D. González (2005). Determinantes del rendimiento académico y la deserción estudiantil, en el programa de economía de la Pontificia Universidad Javeriana de Cali. Revista Economía, Gestión y Desarrollo, 3, 173-201. Disponible: http://revistaeconomia.puj.edu.co/html/modules.php?name=BookCatalog&op=showbook&bid=38
Herrera Gómez, M. H. (2006). Efecto de la competencia de la educación privada sobre la calidad de la educación pública. Disponible en http://www.aaep.org.ar/ espa/anales/works06/HerreraGomez.pdf
Juárez, E. (2004). Estudio comparativo sobre el rendimiento académico. IV Encuentro Nacional y I Latinoamericano “La Universidad como objeto de Investigación”. Tucumán. Argentina. Octubre de 2004.
Krieg, R. y Uyar, B. (1997). Correlates of student performance in business and economics statistics. Journal of Economic and Finance, 21(3), 65-74.
Lazarte, G., Priemer, N., Tarifa, H., Paredes, J. y Mamani, R. (2008). Estudio estadístico de las características del alumno ingresante a la Facultad de Ingeniería. Facultad de Ingeniería. Universidad Nacional de Jujuy. VI Congreso Argentino de Enseñanza de la Ingeniería (CAEDI). Salta. Argentina. Septiembre de 2008.
Luque Martínez, T. (2000). Técnicas de análisis de datos en investigación de mercados. Madrid: Pirámide.
Mooi, L. (1994). Some evidence on determinants on students performance in the University of Malaya introductory accounting course. Accounting Education, (3)4, 331-340.
Nghe, N. T., Janecek, P. y Haddawy, P. (2007). A comparative analysis of techniques for predicting academic performance. Asian Institute of Technology (AIT). Tailandia. 37th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference T2G-7. Octubre de 2007. Milwaukee. WI.
Ojeda, G. E. (2004). La secretaría general de planeamiento y la investigación educativa. El Universitario. Disponible en: http://eluniversitario.unne.edu.ar/2004/ 44/pagina/01informeespecial02.htm
Ponsot, B. E., Varela, L., Sinha, S. y Valera, J. (2009). Un modelo de regresión logística del rendimiento en los estudios universitarios: Caso FACES-ULA. Revista Actualidad Contable Faces, 12(18), enero-junio, 2009, pp. 81-102. Universidad de los Andes. Mérida. Venezuela. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ ArtPdfRed.jsp?iCve=25712300008
Porcel, E., Cáceres, R., Caputo, L., Mata, L., Ramírez Arballo, M. y Sosa, M. C. (2001). Nivel de conocimientos matemáticos previos de alumnos ingresantes a FACENA en 2001. Ponencia presentada en las Comunicaciones Científicas y Tecnológicas de la Universidad Nacional del Nordeste 2001, Corrientes, Argentina. Disponible en: http://www.unne.edu.ar/Web/cyt/cyt/2001/9-Educacion/D-016.pdf.
Porto, A., Di Gresia, L. y López, M. (2004). Mecanismos de admisión a la Universidad y rendimiento de los estudiantes. Disponible en: www.aaep.org.ar/ espa/anales/resumen04/04/Porto-DiGresia-Armengol.pdf
Shanahan, M. y Meyer, J. (2003). Measuring and responding to variation in aspects of students’ economic conceptions and learning engagement in economics. International Review of Economics Education, 1(1), 9-35.
Toer, M. (2000). El caso de los ingresantes de 1998 al Ciclo Básico Común de la Universidad de Buenos Aires, para seguir carreras de la Universidad de Derecho, Ciencias Económicas y Ciencias Sociales. Buenos Aires: Instituto de Investigaciones Gino Germani, Universidad de Buenos Aires. Disponible en http://caraya.cbc.uba.ar/dat/sbe/perfil/perfil.html#1.
Valdivieso, M., Monar, K. y Granda, M. (2004). Análisis de los determinantes del rendimiento de los estudiantes de ESPOL – 2002. Revista Tecnológica, 17(1), 213-218.
Vélez, A. y Roa, C. (2005). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes de medicina. Educación Médica, 8(2). Barcelona.
Villar, W., Lacués, E. y Pagano, M. (2007). La matemática al ingreso en la universidad. Un estudio comparativo de cuatro Facultades en el Uruguay. Revista Iberoamericana de Educación, 42(4), 1-9. Disponible en http://www.rieoei.org/ deloslectores/1636Villar.pdf
Ziegert, A. (2000). The role of personality temperament and student learning in principles of economics: Further evidence. Journal of Economic Education, 31(4), 307-322. Disponible en: http://www.indiana.edu/~econed/pdffiles/fall00/Ziegert.pdf
Ballard, Ch. y Johnson, M. (2004). Basic math skills and performance in an introductory economics class. Journal of Economic Education, 35(1), 3-23. Disponible en: http://www.jstor.org/pss/30042570
Beltrán Barco, A. y La Serna Studzinski, K. (2008). ¿Qué explica el rendimiento académico en el primer año de estudios universitarios? Un estudio de caso en la Universidad del Pacífico. Documento de discusión. Lima, Perú: Centro de Investigación de la Universidad del Pacífico.
Birch, E. y Miller, P. (2007). The influence of type of high school attended on university performance. Australian Economic Papers, (46)1, 1-17.
Britos, P. V. (2005). Minería de Datos (1ª. ed.). Buenos Aires: Nueva Librería.
Buckless, F., Lipe, M. y Ravenscroft, S. (1991). Do gender effects on accounting course performance persist after controlling for general academic aptitude? Issues in Accounting Education, (6)2, 248-261.
Dapozo, G. y Porcel, E. (2005). Metodología de integración de datos para apoyar el seguimiento y análisis del rendimiento académico de los alumnos de la FACENA. Ponencia presentada en las Comunicaciones Científicas y Tecnológicas de la Universidad Nacional del Nordeste 2005, Corrientes, Argentina. Disponible en http://www.unne.edu.ar/Web/cyt/com2005/8-Exactas/E-032.pdf
Dapozo, G., Vallejos, O., Greiner C., Golobisky, F. y Espíndola C. (2005). Ingreso, permanencia y calidad. Análisis de una asignatura de primer año de carrera de grado universitario. Ponencia presentada en el VII Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación (WICC 2005), Río Cuarto, Córdoba, Argentina. Disponible en https://dc.exa.unrc.edu.ar/wicc/papers/InformaticaEducativa/113.pdf
Di Gresia, L., Porto, A. y Ripani, L. (2002). Rendimiento de los Estudiantes de las Universidades Públicas Argentinas. Universidad Nacional de la Plata. Departamento de Economía. Documento de Trabajo Nro. 45. Disponible en: www.depeco.econo.unlp.edu.ar/doctrab/doc45.pdf.
Didia, D. y Hasnat, B. (1998). The determinants of performance in the university introductory finance course. Financial Practice and Education, 8(1), 102-107.
Foio, S. (2003). El perfil socioeconómico de los ingresantes en la UNNE y su relación con la deserción en el primer año, la retención y el rendimiento académico. Corrientes, Argentina: Secretaría General de Planeamiento. Universidad Nacional del Nordeste. Disponible en http://www.unne.edu.ar/ Web/estadistica/temainteres/Texto/Inf_Ingres/inf_ingres.htm
Garbanzo Varga, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63.
García Jiménez, M. V., Alvarado Izquierdo, J. M. y Jiménez Blanco, A. (2000). La predicción del rendimiento académico: regresión lineal versus regresión logística. Psicothema, 12(2), 248-252.
Girón, L. y D. González (2005). Determinantes del rendimiento académico y la deserción estudiantil, en el programa de economía de la Pontificia Universidad Javeriana de Cali. Revista Economía, Gestión y Desarrollo, 3, 173-201. Disponible: http://revistaeconomia.puj.edu.co/html/modules.php?name=BookCatalog&op=showbook&bid=38
Herrera Gómez, M. H. (2006). Efecto de la competencia de la educación privada sobre la calidad de la educación pública. Disponible en http://www.aaep.org.ar/ espa/anales/works06/HerreraGomez.pdf
Juárez, E. (2004). Estudio comparativo sobre el rendimiento académico. IV Encuentro Nacional y I Latinoamericano “La Universidad como objeto de Investigación”. Tucumán. Argentina. Octubre de 2004.
Krieg, R. y Uyar, B. (1997). Correlates of student performance in business and economics statistics. Journal of Economic and Finance, 21(3), 65-74.
Lazarte, G., Priemer, N., Tarifa, H., Paredes, J. y Mamani, R. (2008). Estudio estadístico de las características del alumno ingresante a la Facultad de Ingeniería. Facultad de Ingeniería. Universidad Nacional de Jujuy. VI Congreso Argentino de Enseñanza de la Ingeniería (CAEDI). Salta. Argentina. Septiembre de 2008.
Luque Martínez, T. (2000). Técnicas de análisis de datos en investigación de mercados. Madrid: Pirámide.
Mooi, L. (1994). Some evidence on determinants on students performance in the University of Malaya introductory accounting course. Accounting Education, (3)4, 331-340.
Nghe, N. T., Janecek, P. y Haddawy, P. (2007). A comparative analysis of techniques for predicting academic performance. Asian Institute of Technology (AIT). Tailandia. 37th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference T2G-7. Octubre de 2007. Milwaukee. WI.
Ojeda, G. E. (2004). La secretaría general de planeamiento y la investigación educativa. El Universitario. Disponible en: http://eluniversitario.unne.edu.ar/2004/ 44/pagina/01informeespecial02.htm
Ponsot, B. E., Varela, L., Sinha, S. y Valera, J. (2009). Un modelo de regresión logística del rendimiento en los estudios universitarios: Caso FACES-ULA. Revista Actualidad Contable Faces, 12(18), enero-junio, 2009, pp. 81-102. Universidad de los Andes. Mérida. Venezuela. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ ArtPdfRed.jsp?iCve=25712300008
Porcel, E., Cáceres, R., Caputo, L., Mata, L., Ramírez Arballo, M. y Sosa, M. C. (2001). Nivel de conocimientos matemáticos previos de alumnos ingresantes a FACENA en 2001. Ponencia presentada en las Comunicaciones Científicas y Tecnológicas de la Universidad Nacional del Nordeste 2001, Corrientes, Argentina. Disponible en: http://www.unne.edu.ar/Web/cyt/cyt/2001/9-Educacion/D-016.pdf.
Porto, A., Di Gresia, L. y López, M. (2004). Mecanismos de admisión a la Universidad y rendimiento de los estudiantes. Disponible en: www.aaep.org.ar/ espa/anales/resumen04/04/Porto-DiGresia-Armengol.pdf
Shanahan, M. y Meyer, J. (2003). Measuring and responding to variation in aspects of students’ economic conceptions and learning engagement in economics. International Review of Economics Education, 1(1), 9-35.
Toer, M. (2000). El caso de los ingresantes de 1998 al Ciclo Básico Común de la Universidad de Buenos Aires, para seguir carreras de la Universidad de Derecho, Ciencias Económicas y Ciencias Sociales. Buenos Aires: Instituto de Investigaciones Gino Germani, Universidad de Buenos Aires. Disponible en http://caraya.cbc.uba.ar/dat/sbe/perfil/perfil.html#1.
Valdivieso, M., Monar, K. y Granda, M. (2004). Análisis de los determinantes del rendimiento de los estudiantes de ESPOL – 2002. Revista Tecnológica, 17(1), 213-218.
Vélez, A. y Roa, C. (2005). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes de medicina. Educación Médica, 8(2). Barcelona.
Villar, W., Lacués, E. y Pagano, M. (2007). La matemática al ingreso en la universidad. Un estudio comparativo de cuatro Facultades en el Uruguay. Revista Iberoamericana de Educación, 42(4), 1-9. Disponible en http://www.rieoei.org/ deloslectores/1636Villar.pdf
Ziegert, A. (2000). The role of personality temperament and student learning in principles of economics: Further evidence. Journal of Economic Education, 31(4), 307-322. Disponible en: http://www.indiana.edu/~econed/pdffiles/fall00/Ziegert.pdf
Downloads
-
HTML
-
PDFSPANISH 2259
Article abstract page views: 15812
Published
2010-11-01