Social inequality and perceptions of quality in Argentina’s urban educational offer

Authors

  • Ianina Tuñón Observatorio de la Deuda Social Argentina Pontificia Universidad Católica Argentina
  • Verónica Halperin Observatorio de la Deuda Social Argentina Pontificia Universidad Católica Argentina

Keywords:

Educational inequality, educational opportunities, social level, public education, private education.

Abstract

This paper is an attempt to offer a diagnosis of the magnitude and characteristics of educational segmentation, through social inequality in access to educational resources in both public and private education. It shows how children and adolescents in the same educational level have unequal access to resources (rights) according to their socioeconomic status. Taken as an indicator of learning segmentation is the educational offer to which children and adolescents have access in primary and secondary school, aspects promoted in the National Education Law (Law No. 26,206). As well, we will explore social representations concerning the quality of education in public and private schools based on the evaluation made by parents and/or guardians.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Braslavsky, C. (1985). La discriminación educativa en la Argentina. Buenos Aires: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.

Burbules, N. C. (2008). Riesgos y promesas de las TIC en la educación. ¿Qué hemos aprendido en estos últimos diez años? en Las TIC. del aula a la agenda política. UNICEF, UNESCO, IIPE.

Cerletti, L. (2005). Familias y educación: prácticas y representaciones en torno a la escolarización de los niños en Cuadernos de Antropología Social, 22. Universidad de Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras.

Observatorio de la Deuda Social Argentina UCA-Arcor (2008). Índices de desarrollo humano y social: 2004-2007. Profundizando la mirada sobre los Derechos Sociales en la Argentina. Buenos Aires: Autor.

Dussel, I. (2004). Desigualdades sociales y desigualdades escolares en la Argentina de hoy. Algunas reflexiones y propuestas. Argentina: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.

Hirschman, A. (1970). Exit, voice and loyalty. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Kaztman, R. y Retamoso, A. (2007). Efectos de la segregación urbana sobre la educación en Montevideo. Revista de la CEPAL 91. Santiago de Chile.

Kaztman, R. (2001). Seducidos y abandonados: el aislamiento social de los pobres urbanos. Revista de la CEPAL 75. Santiago de Chile.

Kaztman, R. (2000). Notas sobre la medición de la vulnerabilidad social. Santiago de Chile: BID-Banco Mundial- CEPAL-IDEC.

Kessler, G. (2002). La experiencia escolar fragmentada. Estudiantes y docentes en la escuela media en Buenos Aires. Buenos Aires: IIPE-UNESCO.

Ley de Educación Nacional No. 26.206. Tomado del Boletín Oficial, número 31.062, de fecha 28 de diciembre de 2006.

López, N. (2003). Educación y equidad. Algunos aportes desde la noción de educabilidad. Buenos Aires: IIPE-UNESCO.

Lora, E. (2008). Calidad de vida más allá de los hechos. Washington, DC: Banco Interamericano de Desarrollo-Fondo de Cultura Económica.

Ministerio de Educación (2009). Operativo Nacional de Evaluación 2007. Informe de Resultados marzo 2009. Dirección Nacional de Información y Evaluación de la Calidad Educativa. Área de Evaluación de la Calidad Educativa. Autor.

Salvia, A. y Tuñón, I. (2003). Jóvenes trabajadores: situación, desafíos y perspectivas en la Argentina. Documento de Investigación Jóvenes Trabajadores en el Cono Sur: desafíos y respuestas. Proyecto PROSUR. Buenos Aires: Fundación Friedrich Ebert.

Sarlo, B. (2001). Tiempo presente. Notas sobre el cambio de una cultura. Buenos Aires: Siglo XXI.

Tedesco, J. C. (2008). Las TIC en la agenda de la política educativa en Las TIC. Del aula a la agenda política. UNICEF, UNESCO, IIEP.

Tedesco, J. C., Braslavsky, C. y Carciofi, R. (1983). El proyecto educativo autoritario: argentina 1976-1982. Buenos Aires: FLACSO.

Tenti Fanfani, E. (2007). La escuela y la cuestión social. Ensayos de sociología de la educación. Argentina: Siglo XXI.

Tenti Fanfani, E. (1995). La escuela vacía. Deberes del Estado y responsabilidades de la sociedad. Buenos Aires: UNICEF/Losada.

Tthisted, S. (2000). Familias y escuela en la trama de la desigualdad. Asociación Nacional de Estudios de Posgrado e Investigación en la educación. 23 reuniones anuales. Caxambú, Minas Gerais, Brasil.

Tiramonti, G. (agosto, 2005). La reconfiguración de la educación en los últimos sesenta años. Revista Ñ. Buenos Aires: Club de Cultura Socialista José Aricó.

Tuñón, I. (2009). Argentina 2004- 2008: Condiciones de vida de la niñez y adolescencia. Buenos Aires: Fundación UCA y Arcor.

Tuñón, I. (2008). Jóvenes en contexto de pobreza: el tránsito por la escuela y su efecto en la capacidad de pensar proyectos personales. En A. Salvia (Comp.) Jóvenes promesas. Trabajo, educación y exclusión social de jóvenes pobres en la Argentina. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Tuñón, I. (2008). Argentina 2007: Condiciones de vida de la niñez y adolescencia. Buenos Aires: Fundación UCA y Arcor.

Downloads

Article abstract page views: 2679

Published

2010-11-01