Participation of Parents of Elementary School Students in their Children’s Academic Activities

Authors

  • Ángel Alberto Valdés Cuervo Departamento de Educación Instituto Tecnológico de Sonora
  • Mario José Martín Pavón Facultad de Educación Universidad Autónoma de Yucatán
  • Pedro Antonio Sánchez Escobedo Facultad de Educación Universidad Autónoma de Yucatán

Keywords:

Elementary education, parent participation, parent school relationship, parent student relationship.

Abstract

This article describes the degree of parental involvement in the educational activities of elementary school children in the State of Yucatán. Based on the opinion of experts and references in the relevant literature, a Likert-type scale with 36 items was designed and applied to 106 parents of students at a public elementary school in the city of Mérida, capital of the state of Yucatan, in order to evaluate their involvement. The results show that the scale has an acceptable reliability coefficient (Cronbach’s alpha = .92) and its underlying structure, after a factor analysis with varimax rotation, consists of three unit factors: 1) Communication with the school; 2) Communication with the child, and 3) Knowledge of the school. Generally, the results show that parent involvement in children’s educational activities is low or precarious, especially in regard to the factors of Communication and Knowledge of the school, although mothers have a considerably higher level of involvement than fathers in these factors. The implications of these findings for the school as well as for research on parental participation in the educational process are discussed in light of the results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avanzini, G. (1969). El fracaso escolar. Barcelona: Herder.

Balli, S., Wedman, J. y Demo, D. (1997). Family involvement with middle-grade homework: effects of differential prompting. Journal of Experimental Education 66, 31-47.

Bello, Z. (2004). Familia y competencia social. Ethos Educativo, 31, 15-20.

Coleman, J., Campbell, E., Hobson, C., McPartland J., Wood A., Weinfeld F. y York R. (1966). Equality of educational opportunity. Washington DC: U. S. Government Printing Office.

Criado, E., Palomares, F. y Bueno, C. (2000). Éxito escolar y familias de clase obrera. En L. Samper (Ed.), Familia, cultura y educación (pp. 35-58). Lleida, España: Universidad de Lleida.

Epstein, J. y Clark Salinas, K. (2004). Partnering with families and communities. Educational Leadership, 61 (8). Consultado el 20 de octubre de 2006 en: http://pdonline.ascd.org/pd_online/success_di/el200405_epstein.html

Esquivel, L. (1995). Análisis de la tríada familia-escuela-sociedad: un estudio comparativo. Educación y Ciencia, 4 (12), 51-62.

González, D., Corral, V., Frías, M. y Miranda, J. (1998). Relaciones entre variables de apoyo familiar, esfuerzo académico y rendimiento escolar en estudiantes de secundaria: un modelo estructural. Enseñanza e Investigación en Psicología, 3 (1), 157-167.

Guevara Niebla, G. (1996). La relación familia-escuela. Educación, 9, 6-13.

Guzmán, E. y Martín del Campo, S. (2001). Caracterización de la relación familia-escuela y sus implicaciones en la interacción psicopedagógica. Educar, 18, 8-21

Hoover-Dempsey, K. V., Bassler, O. C. y Burow, R. (1995). Parents' reported involvement in students' homework: Strategies and practices. Elementary School Journal, 95, 435-450.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2003). La calidad de la Educación Básica en México. Primer informe anual. México: Autor.

López, N. y Tedesco, J. (2002). Las condiciones de educabilidad de los niños y adolescentes. Buenos Aires: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación.

Machen, S., Wilson, J. y Notar, C. (2005). Parental involvement in the classroom. Journal of Instructional Psychology, 32 (1), 13-16.

Martínez, F. (2004). La educación, la investigación educativa y la psicología. En S. Castañeda (Ed.), Educación, aprendizaje y cognición. Teoría en la práctica (pp. 3-13). México: El Manual Moderno.

Miranda, R. (1995). Expectativas sobre la escuela: la percepción de la familia del escolar. Perfiles Educativos, 6, 20-30.

Navarro, G., Vaccari, P. y Canales, T. (2001). El concepto de participación de los padres en el proceso de enseñanza-aprendizaje: la perspectiva de agentes comprometidos. Revista de Psicología, 10 (1), 35-49.

Oliva, A. y Palacios, J. (1998). Familia y escuela: padres y profesores. En M. J. Rodrigo y J. Palacios (Eds.), Familia y desarrollo humano (pp. 333-349). Madrid: Alianza.

Secretaría de Educación Pública. (2006). Programa Nacional de Educación 2001-2006. Indicadores educativos. México: Autor.

Secretaría de Educación Pública [SEP] (2004). Reforma integral de la educación secundaria. Diagnóstico general de la educación secundaria en el estado de Yucatán. Mérida, Yucatán, México: Dirección de Educación Secundaria, Departamento Técnico Pedagógico.

Shanahan, T. y Walberg, H. (1985). A descriptive analysis of high school seniors with speech disabilities. Journal Pub Med, 18 (4), 295-304.

Steinberg, L., Dornbusch, S. y Brown, B. (1992). Ethic differences in adolescent achievement : An ecological perspective. American Psychologist, 47, 723-729.

Tzec, L., Esquivel, L. y Sánchez, P. (2004). Participación de las madres obreras que laboran en maquiladoras en las actividades escolares de sus hijos que cursan educación primaria. Visión Educativa. Revista Sonorense de Educación, 3 (11), 32-37.

UNESCO. (2004). Participación Familiar en la educación infantil latinoamericana. Santiago de Chile: Oficina Regional para la Educación de América Latina y el Caribe-UNESCO.

Valdés, A. (2001). Necesidades educativas de los menores infractores internados en la Escuela de Educación Social del Estado de Yucatán. Tesis de Maestría. Facultad de Educación. Universidad Autónoma de Yucatán.

Van Acker, R. y Wehby, J. (2000). Exploring the social contexts influencing student success or failure: Introduction. Preventing School Failure, 44, 1-17.

Victoria, N. (2003). Escuela y familia. Tribuna pedagógica, 13, 15-25.

Downloads

Article abstract page views: 16446

Published

2009-05-01

Similar Articles