Research on Classroom Assessment Practices: A Literature Review

Authors

  • Felipe Martínez Rizo Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Adriana Mercado Salas Universidad Autónoma de Aguascalientes

Keywords:

Educational practice, formative evaluation, elementary education, literature review

Abstract

Some efforts to improve the quality of education are based on the idea that students’ performance improves if the teacher uses formative assessment, although the related research is not conclusive. However, in these studies assessment has often been characterized as formative or not based only on the presence or absence of previously specified behaviors, thus failing to take into account more subtle aspects such as the level of cognitive demand of the contents or how feedback is provided. This paper summarizes results from some of the very few studies that have specifically sought to examine the classroom assessment practices of teachers in detail. The results will guide the design of instruments that will allow the gathering of better quality information on teachers’ assessment practices, which is the aim of this line of research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Black, P. y Wiliam D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, 5(1), 7-75.

Briggs, D., Ruiz-Primo, A., Furtak, E., Shepard L. y Yin, Y. (2012). Meta-analytic methodology and inferences about the efficacy of formative assessment. Educational Measurement: Issues and Practice, 31(4), 13-17.

Carter, K. (1984). Do teachers understand the principles for writing test? Journal of Teacher Education, 35(6), 57-60.

Dunn, K. y Mulvenon, S. (2009). A critical review of research on formative assessments: The limited scientific evidence of the impact of formative assessments in education. Practical Assessment Research & Evaluation, 14(7). Recuperado de http://pareonline.net/getvn.asp?v=14&n=7

Fleming, M. y Chambers, B. (1983). Teacher-made tests: Window on the classroom. En W. E. Hathaway (Ed). Testing in the schools. New directions for testing and measurement (pp. 29-38). San Francisco, CA: Jossey Bass.

García Medina, A., Aguilera, M. A., Pérez, M. G. y Muñoz, G. (2011). Evaluación de los aprendizajes en el aula. Opiniones y prácticas de docentes de primaria en México. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Kingston, N. y Nash, B. (2012). How many formative assessment angels can dance on the head of a meta-analytic pin. Educational Measurement: Issues and Practice, 31(4), 18-19.

Kingston, N. y Nash, B. (2011). Formative assessment: meta-analysis & call for research. Educational Measurement: Issues & Practice, 30(4), 28-37.

Loureiro, G. (2009). Evaluación en el aula, currículo y evaluaciones externas. Universidad Católica del Uruguay y GTEE-PREAL.

Martínez Rizo, F. (2012a). La evaluación en el aula: promesas y desafíos de la evaluación formativa. México: Universidad Autónoma de Aguascalientes.

Martínez Rizo, F. (2012b). La evaluación formativa del aprendizaje en el aula en la bibliografía en inglés y francés. Revisión de literatura. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(54), 849-875.

Picaroni, B. (2009). La evaluación en las aulas de primaria: usos formativos, calificaciones y comunicación con los padres. Universidad Católica del Uruguay y Grupo de Trabajo sobre Estándares y Evaluación [GTEE-PREAL].

Ravela, P., Picaroni B. y Loureiro, G. (2009). La evaluación de aprendizajes en las aulas de 6o. grado en América Latina. Observatorio Regional de Políticas de Evaluación Educativa. Boletín No. 12, 1-12. GTEE-PREAL.

Reynolds, W. M. y Menard, K. A. (1980). An investigation of teachers’ test construction practices. Ponencia presentada en la reunión anual del National Council of Measurement in Education. Boston, Massachusetts.

Ruiz, G. y Pérez, G. (en prensa). Creencias y prácticas de evaluación en aula de maestros de educación primaria de Nuevo León. En G. Ruiz (Ed.), La evaluación en el aula: Diagnóstico (Cap. 2). México: Universidad Autónoma de Aguascalientes.

Stiggins, R. J., Arter, J., Chappuis, J. y Chappuis, S. (2007). Classroom assessment for student learning. Doing it right-using it well. Upper Saddle River, NJ: Pearson.

Stiggins, R. y Conklin, N. (1992). In teacher’s hands: Investigating practices of classroom assessment. Albany, State University of New York Press.

Vidales, I. y Elizondo, M. D. (2005). Prácticas de evaluación escolar en el nivel de educación primaria en el Estado de Nuevo León. México: CAEIP/Santillana.

Downloads

Article abstract page views: 2141

Published

2014-12-09