Attitude Questionnaire about University Education: a Case Study at UAM-I

Authors

  • Graciela Ontiveros Ruiz Universidad Autónoma Metropolitana - Iztapalapa
  • Martha Diana Bosco Hernández Universidad Nacional Autónoma de México
  • Consuelo Diaz Universidad Autonoma Metropolitana-Iztapalapa http://orcid.org/0000-0001-5811-2951
  • Raquel Valdes Cristerna Universidad Autónoma Metropolitana - Iztapalapa http://orcid.org/0000-0002-0173-1759
  • Rubicelia Vargas Fosada Universidad Autónoma Metropolitana - Iztapalapa
  • Margarita Viniegra Ramírez Universidad Autónoma Metropolitana - Iztapalapa

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e38.1998

Keywords:

Student attitudes, higher education, sciences, educational assessment, student evaluation.

Abstract

Considering that the attitudes have a great importance in the academic performance of the students, the elaboration and validation of an instrument to evaluate the attitudes towards university formation of students in Basic Sciences and Engineering is reported. The instrument was validated by experts and the internal consistency analysis reported a total Cronbach Alpha of 0.96. It was applied to a group of 123 students; factor analysis (Bartlett of 131.38 with p <0.0001 and KMO of 0.842) allowed to identify two factors associated with group and with individual processes. The cluster analysis of each factor (Anova p < 0.001) permitted the identification of three levels in the attitudes scale. The description of the attitudes profiles towards university formation was constructed for each level in every dimension. The description of the attitudinal profile is exemplified for two students in propaedeutic training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajzen, I. (2005). Attitudes, personality and behavior (2a. ed.). Reino Unido: Open University Press McGraw-Hill Education.
Baron, R. A. y Byrne, D. (2005). Psicología Social (10a. ed.). México: Pearson Prentice Hall.
Bas, G., Kubiato, M. y Murat, A., (2016). Teachers’ perceptions towards ICTs in teaching-learning process: Scale Validity and reliability study. Computers in Human Behavior, 61, 176-185. doi:10.1016/j.chb.2016.03.022
Bohrnstedt, G. W. (2008). Reliability and validity assessment in attitude measurement, en C. Roberts y R. Jowell (Eds.), Attitude Measurement (pp. 143-171). Los Angeles: Sage.
Bosco, M. D. (2009). Nacimiento de un modelo educativo. El Sistema Universidad Abierta y a Distancia de la Universidad Nacional Autónoma de México. Los docentes y su formación (Tesis doctoral). Facultad de Educación: UNED, Madrid.
Fishbein, M. y Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: an introduction to theory and research. Reading, MA: Addison-Wesley.
Fishbein, M. y Ajzen, I. (2010). Predicting and changing behavior: The reasoned action approach. Nueva York: Taylor & Francis.
García, C. (2013). Estudio de actitudes hacia el aborto en universitarios de Morelos, México. Recuperado de www.lasallep.edu.mx/xihmai/index.php/xihmai/article/down/204/179
García, R. y Hirsch, A. (2006). Construcción de una escala de actitudes sobre ética profesional. Matices,1(1), 71-82. Recuperado de http://www.aragon.unam.mx/unam/difusion/matices/ejemplares/01.pdf
Gargallo, B., Pérez, C., Fernández, A. y Jiménez, M. A. (2007). La evaluación de las actitudes ante el aprendizaje de los estudiantes universitarios. El cuestionario CEVAPU. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 8(2), 238-258.
Hernández, R., Fernández-Collado, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación (4a. ed.), México: Mc GrawHill.
Marin-Suárez, T. y Alarcón, H. (2013). Diseño e implementación de cuestionario para medir las habilidades de aprendizaje colaborativo en estudiantes de ingeniería. XXVI Congreso Chileno de Educación en Ingeniería, en http://sochedi2013.pucv.cl/05_programa.htm
Morales, J. F. (Coord.). (1994). Psicología Social. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España.
Peralta, S. C., Ramírez, A. F. y Castaño, H. (2006). Factores resilientes asociados al rendimiento académico en estudiantes pertenecientes a la Universidad de Sucre (Colombia), Psicología desde el Caribe, 17, 196-219.
Pliego, O., Contini, L., Odetti, H., Güemes, R. y Tiburzi, M. C. (2004). Las actitudes de los estudiantes universitarios hacia el fenómeno radiactivo, la energía nuclear y sus aplicaciones. Educación Química, 15(2), 142-148.
Rizo, M. (2005). La intersubjetividad como Eje Conceptual para pensar la relación entre comunicación, subjetividad y ciudad. Razón y Palabra, 10(47).
Rodrigues, A. (1976). Psicología Social. México: Trillas.
Sáenz, L., Sánchez-Pérez, L., Luenga, I. y Jarillo, E. (2007). Actitudes de los Estudiantes de Odontología de la UAM-Xochimilco Frente a su Formación Profesional. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 15, 1-16.
Senay, H. (2013). The attitudes of university students towards learning, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 83, 947-953. doi:10.1016/j.sbsori.2013.06.177
Topala, I. (2014). Attitudes towards academic learning and learning satisfaction in adult students. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 142, 227-234. doi:10.1016/j.sbspro.2014.07.583
UAM-I, CBI. (2008). Sistema Divisional de Estudios a Nivel Licenciatura. Recuperado de http://www.divisional.cbiuami.org/images/consejo/diseno_curricular/dis_05.pdf
UAM-I, CBI. (2010-2013). Documentos de seguimiento e informes de Cursos Complementarios. Recuperado de http://ixil.izt.uam.mx/cc/documentos.htm
UAM-I, CBI. (2013). Programa de Cursos Complementarios. Recuperado de http://ixil.izt.uam.mx/cc/programauea.htm

Downloads

Article abstract page views: 2202

Published

2019-12-20

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.