University Teacher’s Evaluation in Spain

Authors

  • Francisco Javier Tejedor Tejedor Departamento de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación Universidad de Salamanca
  • Jesús Miguel Jornet Meliá Departamento Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación Estudi General-Universitat de València

Keywords:

Teaching evaluation, evaluation methods, teacher improvement, higher education.

Abstract

This article intends to make a brief overview about the performance evaluation for university teachers in democratic Spain. It contents: a) considerations about teaching evaluation, in order to delimit the authors’ position in this matter, due to the fact that this position obviously conditions any revision; b) a brief summary of the history of university teachers evaluation in Spain during the last years, since the Spanish Constitution of 1978 approval; c) a typology of the evaluation plans, in order to define a map of the planning lines for evaluations applied in Spain; d) the technical guidelines for teachers´ evaluation and presentation of the current model, exampled by its application in the university of Salamanca; and e) as a conclusion, some considerations about the consequences of evaluation and its entailment with the professionalization of university teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia Nacional para la Evaluación de la Calidad y la Acreditación. Consultado el 7 de julio de 2008 en: http://www.aneca.es/

Aparicio, J. J., Sanmartín, R. y Tejedor, F. J. (1982). La enseñanza universitaria vista por los alumnos: Un estudio para la evaluación de los profesores en la enseñanza superior. Madrid: Cuadernos de Capacitación Docente-OEI.

Apodaca, P. y Lobato, C. (1997): Calidad en la Universidad. Orientación y evaluación. Barcelona: Laertes.

Beltrán, F. (1996). La calidad, más allá de criterios y estándares. En G. Quintás (Ed.), Reforma y evaluación en la universidad (pp. 133-164). Valencia: Universitat de València.

Bolam, R. (1988). Evaluación de profesores para su formación profesional" en A. Villa (Coord.), Perspectivas y problemas de la función docente. II Congreso Mundial Vasco (pp. 69-89). Madrid: Narcea.

Boletín Oficial del Estado. (2001, 21 de julio). No. 174. Disponible en: http://www.derecho.com/legislacion/boe/21/07/2001

Bordás, I. y Borrell, N. (1998). Calidad y universidad. Docencia, recursos y motivación, factores de calidad. Revista de Enseñanza Universitaria, número extraordinario, 297.

Cabrera, B. y Báez, B. (1999, 2-4 de diciembre). Complementos retributivos, evaluación del profesorado y calidad de la enseñanza. En La calidad de la docencia en la Universidad, I Simposium Iberoamericano sobre Didáctica, Santiago de Compostela, España.

Cano García, E. (1998). Evaluación de la calidad educativa. Madrid: La Muralla.

Consejo de Universidades (1996). Plan Nacional de Evaluación de la calidad de las Universidades. Madrid: Secretaría General-Consejo de Universidades.

De Miguel M. (1998). La evaluación del profesorado universitario. Criterios y propuestas para mejorar la función docente. Madrid: Consejo de Universidades-Secretaría General.

Escudero, T. (1989). Aproximación pragmática a la evaluación de la universidad. Revista de Investigación Educativa, 7 (13), 93-112.

García Valcárcel, A. (1991). El comportamiento de los profesores universitarios en el aula. Studia Pedagógica, 23, 135-153.

García-Valcárcel, A. (1992). Características del buen profesor universitario según estudiantes y profesores. Revista de Investigación Educativa, 19, 31-50.

Gimeno Sacristán, J. (1996). La profesionalidad escindida de los profesores en la Universidad. En G. Quintás (Ed.), Reforma y evaluación en la universidad (pp. 53-86) Valencia: Universidad de Valencia.

González Sanmamed, M. (1995). Formación docente: Perspectivas desde el desarrollo del conocimiento y la socialización profesional. Barcelona: PPU.

González Such, J. (1998). Evaluación de la docencia universitaria. Valencia: Universitat de Valencia.

González Such, J., Jornet, J. M., Pérez Carbonell, A. y Ferrández, M. R. (1994). Factores intervinientes en la evaluación del profesor por parte del estudiante. Revista de Investigación Educativa, 23, 292-300.

González Such, J., Jornet, J.M., Suárez, J. M. y Pérez Carbonell, A. (1999). Análisis de tipologías de calidad docente a partir de un cuestionario de evaluación de profesorado universitario. Bordón, 51 (1), 95-113.

Jornet, J. M. (2000a). La evaluación del profesorado universitario. Ponencia presentada en las Jornadas sobre evaluación de la Asociación Nacional de Inspectores de Educación Secundaria [ANIES], Madrid, España.

Jornet, J. M. (2000b). Evaluación de la calidad de la docencia. En: D. González, E. Hidalgo y J. Gutiérrez (Coords.), Innovación en la escuela y mejora de la calidad educativa (pp.165-173). Granada: Grupo Editorial Universitario.

Jornet J.M., Suárez J. M. y González Such, J. (1989). Estudio de validación de un cuestionario de valoración de la docencia universitaria por los estudiantes en un conjunto homogéneo de centros de la Universitat de València. Revista de Investigación Educativa, 7 (13), 57-92.

Jornet J. M., Suárez J. M., González Such, J. y Pérez Carbonell, A. (1996). Evaluación de la actividad universitaria. En G. Quintás (Ed.), Reforma y evaluación de la universidad. Valencia: Universitat de València.

Jornet, J., Villanueva P., Suárez J. M., Alfaro, I. (1988). Proyecto de implantación de un sistema de evaluación del profesorado en la Universidad de Valencia. En Consideraciones metodológicas sobre la evaluación y mejora de la docencia universitaria (pp. 236-276) (Informe de Investigación Evaluativa, no 1). Valencia: Universitat de València.

Kells, H. R. (1993). Autorregulación en la educación superior chilena. Procedimientos, avances y perspectivas para asegurar y controlar la calidad. Santiago de Chile: Consejo Superior de Educación.

López Mojarro, M. (1999). A la calidad por la evaluación. Madrid: Escuela Española.

Mobilia, H. y García-Valcárcel, A. (1997). Reflexiones sobre la calidad en la enseñanza superior. Revista Española de Pedagogía, 208, 509-524.

Mora, J. G. (1991). Calidad y rendimiento en las instituciones universitarias. Madrid: Secretaría General de Universidades.

Osoro, J. M. (1995). Los indicadores de rendimiento en la evaluación institucional universitaria (Informe No. 43) Zaragoza: ICE-Universidad de Zaragoza.

Perales, M. J., Sánchez, P. y Chiva, I. (2002). El “Curso de Iniciación a la Docencia Universitaria” como experiencia de formación de profesores universitarios noveles en la Universitat de València. Un sistema de evaluación. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 8 (1). Consultado el 13 de junio de 2008 en: http://www.uv.es/RELIEVE/v8n1/RELIEVEv8n1_4.htm.

Perales, M.J.; Chiva, I. y Sánchez, P. (2003). Le “Programme d’Initiation a l’Enseignement Universitaire” comme expérience de formation des professeurs universitaires débutants à l’Université de Valence (Espagne). Res Académica. Revue de l’Enseignement Supérieur, 21 (2), 243-272.

Pérez Carbonell, A. (1998). Metodología de la Evaluación de Programas: Evaluación de Programas de Postgrado en la Universitat de València. Tesis Doctoral no publicada. Valencia: Universitat de València.

Salvador, L. (1997). Evaluación institucional universitaria en Europa y América Latina. Revista Española de Pedagogía, 208, 429-444.

Servei de Formació Permanent de la Universitat de València. Disponible en: http://www.uv.es/sfp/

Tejedor, F. J. (1985). Problemática de la enseñanza universitaria. Revista de Investigación Educativa, 6, 322-337.

Tejedor, F. J. (1990). Evaluación del profesorado universitario por los alumnos en la Universidad de Santiago. Revista española de Pedagogía, 86, 337-362.

Tejedor, F. J. (1991, 23-26 de septiembre). Experiencias españolas de evaluación de la enseñanza universitaria y nuevas perspectivas. III Jornadas Nacionales de Didáctica universitaria, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria.

Tejedor, F. J. (1995, 18-20 de abril). La evaluación de la calidad de la enseñanza en el marco de la evaluación institucional. Ponencia presentada en el Congreso sobre Evaluación Educativa, Facultad de Humanidades, La Coruña, España.

Tejedor, F. J. (1997). La evaluación institucional en el ámbito universitario. Revista Española de Pedagogía, 208, 413-428.

Tejedor, F. J. (Coord.) (1998). Los alumnos de la Universidad de Salamanca. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Tejedor, F. J. (2003). Un modelo de evaluación del profesorado universitario. Revista de investigación educativa, 21 (1), 153-182.

Tójar, J.C. y Manchado, R. (1998). Innovación educativa y calidad de la enseñanza. En J. C. Tójar, R. Manchado Gutiérrez de Tena y C. López González (Eds.), Promover la calidad de la Enseñanza Universitaria (pp. 9-25) Málaga: ICE.

Universidad de Salamanca (2008). Manual de procedimiento del programa Docentia. Disponible en http://qualitas.usal.es/html/61.htm

Villar Angulo, L. M. (1990). El profesor como profesional: formación y desarrollo personal. Granada: Universidad de Granada.

Villar Angulo, L. M. (1991, 23-26 de septiembre). Modelos de desarrollo profesional del profesorado universitario. III Jornadas Nacionales de Didáctica universitaria, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria.

Downloads

Article abstract page views: 2762

Published

2008-08-01

Similar Articles