Local Education Networks for School Improvement
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1669Keywords:
Collaborative learning, innovation, school networks, teamwork.Abstract
This study explores the operation of, and predicaments and controversies in, schools that work together in local education networks to develop planning, management, and joint training processes based on collaborative work that fosters progress and improvement in schools. This was done using qualitative and quantitative data collection strategies, questionnaires and biographical-narrative techniques with professionals working in school networks: interviews with district advisors, education network coordinators, observations and recordings from working group sessions, and questionnaires administered mostly to school principals and teachers. The results show that working in education networks promotes the creation of an inter-school organizational structure, responsibility sharing, collaborative learning, consensus-building between schools, and an increase in a work philosophy based on equity, learning for all, and school improvement.Downloads
Download data is not yet available.
References
Ainscow, M. y West, M. (2006). Improving urban school: leadership and collaboration. Buckingham: Open University Press.
Ainscow, M., Muijs, R. D. y West, M. (2006). Collaboration as a strategy for improving schools in challenging circumstances. Improving Schools, 9(3), 192-202. doi:10.1177/1365480206069014
Bardin, L. (1991). Análisis de contenido. Madrid: AKAL.
Betoret, F. D. y Artiga, A. G. (2010). Barriers perceived by teachers at work, coping strategies, sel-efficacy and burnout. The Spanish Journal of Psychology, 13(2), 637-654.
Bolívar, A. (noviembre de 2015). Construir localmente la capacidad de mejora: Liderazgo pedagógico y Comunidad Profesional. Ponencia presentada en el XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa, Chihuahua, México.
Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.
Chapman, C. (2006). School improvement through external intervention? Londres: Continuum.
Chapman, C. y Fullan, M. (2007). Collaboration and partnership for equitable improvement: towards a networked learning systems? School Leadership and Management, 27(3), 205-211. doi:10.1080/13632430701379354
Civís, M. y Longás, J. (2015). La colaboración interinstitucional como respuesta al desafío de la inclusión socioeducativa. Análisis de 4 experiencias de trabajo en red a nivel local en Cataluña. Educación XXI, 18(1), 213-236. doi:10.5944/educxx1.18.1.12318
Doménech, J. (2005). Aprendiendo en red. Aula de Innovación Educativa, 142, 51-54.
Dufour, R., Eaker, R. y Many, T. (2006). Learning by doing: a Handbook for professional learning communities at work. Bloomington, IN: Solution Tree.
Elboj, C., Puigdellívol, I., Soler, M. y Valls, R. (2002). Comunidades de Aprendizaje: transformar la educación. Barcelona: Graó.
Edwards, D. (1997). Discourse and cognition. Londres: Sage
Gobierno Vasco (2011). Redes educativas. Recuperado de http://www.hezkuntza.ejgv.euskadi.eus/r43-2519/eu/contenidos/informacion/dig_redes_educativas/es_redesedu/adjuntos/redes_educativas_c.pdf
Hadfield, M. y Chapman, C. (2009). Leading school-based networks. Gran Bretaña: Routledge.
Ministerio de Educación del Salvador (2004-2009). Redes Escolares Efectivas. Plan de Educación 2021. Recuperado de http://www.oei.es/quipu/salvador/Redes.pdf
Muñoz, I. (2010). El trabajo en red, una apuesta de futuro. Recuperado de http://www.senderi.org/index.php?option=con_contentyview=articley
Rué, J. (2005). Developing an empowered vision of teaching with networks. En W. Veugelers y M. J. O´Hair (Eds.). Network learning for educational change. Nueva York: Open University Press/McGraw-Hill.
Rué, J., Balaguer, L., Forastiello, A.M., García, A., Moreno, F., Nuñez, C. y Valls, G. (2005). El desarrollo de la profesionalidad docente mediante redes. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1), 403-411.
Ruiz-Vargas, J.M. (1996). Psicología de la memoria. Madrid: Alianza Psicología
Santos, M. A., Lorenzo, M. y Priegue, D. (2013). Conectando a los profesores para el desarrollo de la interculturalidad. Educación XXI, 16(1), 63-84. doi:10.5944/educxx1.16.1.717
Vilar, J. (2008). Implicaciones éticas del trabajo en red y la acción comunitaria. Cultura y Educación, 20(3), 267-277.
Wohlstetter, P. y Smith, A. K. (2000). A different approach to systemic reform: network structures in Los Angeles. Phi Delta Kappan, 81(7), 508-515.
Ainscow, M., Muijs, R. D. y West, M. (2006). Collaboration as a strategy for improving schools in challenging circumstances. Improving Schools, 9(3), 192-202. doi:10.1177/1365480206069014
Bardin, L. (1991). Análisis de contenido. Madrid: AKAL.
Betoret, F. D. y Artiga, A. G. (2010). Barriers perceived by teachers at work, coping strategies, sel-efficacy and burnout. The Spanish Journal of Psychology, 13(2), 637-654.
Bolívar, A. (noviembre de 2015). Construir localmente la capacidad de mejora: Liderazgo pedagógico y Comunidad Profesional. Ponencia presentada en el XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa, Chihuahua, México.
Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.
Chapman, C. (2006). School improvement through external intervention? Londres: Continuum.
Chapman, C. y Fullan, M. (2007). Collaboration and partnership for equitable improvement: towards a networked learning systems? School Leadership and Management, 27(3), 205-211. doi:10.1080/13632430701379354
Civís, M. y Longás, J. (2015). La colaboración interinstitucional como respuesta al desafío de la inclusión socioeducativa. Análisis de 4 experiencias de trabajo en red a nivel local en Cataluña. Educación XXI, 18(1), 213-236. doi:10.5944/educxx1.18.1.12318
Doménech, J. (2005). Aprendiendo en red. Aula de Innovación Educativa, 142, 51-54.
Dufour, R., Eaker, R. y Many, T. (2006). Learning by doing: a Handbook for professional learning communities at work. Bloomington, IN: Solution Tree.
Elboj, C., Puigdellívol, I., Soler, M. y Valls, R. (2002). Comunidades de Aprendizaje: transformar la educación. Barcelona: Graó.
Edwards, D. (1997). Discourse and cognition. Londres: Sage
Gobierno Vasco (2011). Redes educativas. Recuperado de http://www.hezkuntza.ejgv.euskadi.eus/r43-2519/eu/contenidos/informacion/dig_redes_educativas/es_redesedu/adjuntos/redes_educativas_c.pdf
Hadfield, M. y Chapman, C. (2009). Leading school-based networks. Gran Bretaña: Routledge.
Ministerio de Educación del Salvador (2004-2009). Redes Escolares Efectivas. Plan de Educación 2021. Recuperado de http://www.oei.es/quipu/salvador/Redes.pdf
Muñoz, I. (2010). El trabajo en red, una apuesta de futuro. Recuperado de http://www.senderi.org/index.php?option=con_contentyview=articley
Rué, J. (2005). Developing an empowered vision of teaching with networks. En W. Veugelers y M. J. O´Hair (Eds.). Network learning for educational change. Nueva York: Open University Press/McGraw-Hill.
Rué, J., Balaguer, L., Forastiello, A.M., García, A., Moreno, F., Nuñez, C. y Valls, G. (2005). El desarrollo de la profesionalidad docente mediante redes. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1), 403-411.
Ruiz-Vargas, J.M. (1996). Psicología de la memoria. Madrid: Alianza Psicología
Santos, M. A., Lorenzo, M. y Priegue, D. (2013). Conectando a los profesores para el desarrollo de la interculturalidad. Educación XXI, 16(1), 63-84. doi:10.5944/educxx1.16.1.717
Vilar, J. (2008). Implicaciones éticas del trabajo en red y la acción comunitaria. Cultura y Educación, 20(3), 267-277.
Wohlstetter, P. y Smith, A. K. (2000). A different approach to systemic reform: network structures in Los Angeles. Phi Delta Kappan, 81(7), 508-515.
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XMLSPANISH 75
Article abstract page views: 3255
Published
2018-09-07