Problems Faced by Beginning Teachers in Private Elementary Schools: A Comparative Study between Spain and Mexico

Authors

  • Magda Yolanda Cantú Tijerina Comunidad Educativa Tonallí
  • Nora Hilda Martínez Sánchez Departamento de Educación Universidad de Monterrey

Keywords:

Beginning teachers, elementary education, private education, comparative analysis.

Abstract

In order to explore the problems faced by beginning teachers in private elementary schools in the Spanish city of Madrid and in the Mexican city of Monterrey, questionnaires were applied to private school teachers just starting out in both cities. The results indicate that in both contexts, as beginners, teachers face problems of an academic, organizational, social, and material and technological nature. However, it stresses the fact that Mexican teachers perceive more problems in all the categories than do their Spanish colleagues. Similarity in the results was found in the category of social problems, which was the one mentioned least by the teachers in both cities. This suggests that the cultural nature of these two countries may be a factor to be considered in connection with fostering beginning teachers’ adaptation process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (2002). Anuario Estadístico 2002. Población escolar de licenciatura. Concentración nacional de la población escolar por áreas de estudio y carrera. Consultado el 17 de junio de 2003 en: http://www.anuies.mx/servicios/e_educacion/docs/cnpeaec02.PDF

Babinski, L. M, Jones, B. D. y DeWert, M. H. (2001). The roles of facilitators and peer in an Online support community for first-year teachers. Journal of Educational and Psychological Consultation 12 (2), 151-170. Consultado el 23 de agosto de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 4949889).

Ballantyne, R. y Hansford, B. (1995). Mentoring beginning teachers: Qualitative analysis of processess and outcomes. Educational Review, 47 (3), 297-307. Consultado el 23 de agosto de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 9512101881).

Boreen, J. y Niday, D. (2000). Breaking through isolation. Mentoring beginning teachers. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 44 (2), 152-163. Consultado el 23 de agosto de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 3602519).

Brighouse, T. (1995). Teacher´s professional development: A British innovation. Journal of Education for Teaching, 21 (1), 69-74. Consultado el 23 de agosto de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 9506153978).

Brock, B. L.. y Grady M. L. (1998). Beginning teacher induction program: The role of the principal. Clearing House, 71 (3), 179-184. Consultado el 23 de agosto de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 355793).

Bullough, R. V. Jr. (1989). First year teacher: A case study. Nueva York: Teachers College Press.

Calliari, C. L. (1990). Beginning teacher induction: The bridge to lifelong learning. Education,111 (2), 260-265. Consultado el 25 de agosto de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 9103110999).

Calvete, E. y Villa A. (1997). Programa “Deusto 14-16”: II. Evaluación e intervención en el estrés docente. Bilbao: Mensajero.

Carmés, R. (2003). Precarización y burnout del puesto de trabajo del personal docente e investigador de la universidad. Revista Praxis, 2, 13-21. Consultado el 18 de mayo de 2004 en: http://www.revistapraxis.cl

Carter, M. y Francis, R. (2001). Mentoring and beginning teachers´s workplace learning. Asian-Pacific Journal of Teacher Education, 29 (3), 249-262. Consultado el 25 de agosto de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 5400689).

Cornejo, J. (1999). Profesores que se inician en la docencia: algunas reflexiones al respecto desde América Latina [Versión electrónica]. Revista Iberoamericana de Educación, 19, 51-100.

De Finkel, S. (1991). The slow reform of teacher education in Spain. European Journal of Education 26 (3), 239-249. Consultado el 23 de agosto de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 6347287).

Dewalt, M. y Ball, D. W. (1987). Some effects of training on the competence of beginning teachers. Journal of Educational Research, 80 (6), 343-347. Consultado el 23 de agosto de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 5006319).

Dunn, B. (2002, marzo). The teachers tell us. Trabajo presentado en la Reunión de la Association for Supervision and Curriculum Development, San Antonio, Texas.

Eilerman, R. J. y Stanley, M. (1994). A collaborative model to help beginning teachers prepare materials for their first years of teaching. Teaching and Change, 2 (1), 3-14.

Flores, M. A. (2001). Person and context in becoming a new teacher. Journal of Education for Teaching, 27 (2), 135-148. Consultado el 25 de agosto de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 5393205).

Fredheim, G. (2000). Being a first-year teacher in Norway. Reading Today, 17 (4), 18. Consultado el 18 de octubre de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 2795479).

Frieberg, H. J. (2002). Essential skills for new teachers, Educational Leadership, 59 (6), 56-60.

Futrell, H. M. (1988). Selecting and compensating mentor teachers: A win-win scenario. Theory into Practice, 27 (3), 223-225. Consultado el 25 de agosto de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 5200380).

Heck, R. H. y Wolcott, L. P. (1997). Beginning teachers: A statewide study of factors explaining successful completion of the probationary period. Educational Policy, 11 (1), 11-134.

Instituto Nacional de Estadística (2003). Estadísticas de enseñanza universitaria. Consultado el 17 de junio de 2003 en: http://www.ine.es/inebase/cgi/um?M=%2Ft13%2Fp405&O=inebase&N=&L=

Johnson, H. R. (2001). Administators and mentors. Keys in the success of beginning teachers. Journal of Instructional Psychology, 28 (1), 44-50. Consultado el 18 de octubre de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 4349718).

Johnson, M. S. y Kardos, S. M. (2002). Keeping new teachers in mind. Educational Leadership, 59 (6), 12-16.

Love, F. E. (1996). Communicating with parents: What beginning teachers can do. College Student Journal, 30 (4), 440-444. Consultado el 25 de agosto de 2003en el sitio web de Academic Search Premier (AN 9707062793).

Marcelo García, C. (1999). Estudio sobre estrategias de inserción profesional en Europa [Versión electrónica]. Revista Iberoamericana de Educación 19, 101-143.

Miller, R. (2001). A 20-year update on reading instruction and primary school education: Mexican teachers´ viewpoints. Reading Teacher, 54 (7), 704-717. Consultado el 18 de octubre de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 4279390).

Myint, M. S. (1999). Japanese beginning teachers´perceptions of their preparation and professional development. Journal of Education for Teaching, 25 (1), 17-30. Consultado el 18 de octubre de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 1776390).

National Education Association. (2000). New teachers help one another through the first year. NEA Today, 18 (5), 22-24. Consultado el 18 de octubre de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 2736136).

Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2003). Organización y estructura de la formación docente en Iberoamérica (Documento de trabajo). Consultado el 2 de junio de 2004 en: http://www.oei.es/linea6/informe.PDF

Phelps, P. H. (1990). Expanding beginning teachers´perspectives on planning. Clearing House, 63 (6), 251-153. Consultado el 23 de agosto de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 9705100324).

Reynolds, A. (1995). The knowledge base for beginning teachers: Education professionals´ expectations versus research findings on learning to teach. Elementary School Journal, 95 (3), 199-211. Consultado el 23 de agosto 23 de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 9502034119).

Stansbury, K. (2001). What new teachers need. Leadership, 30 (2), 18-22. Consultado el 18 de octubre de 2003 en la base de datos de Academic Search Premier (AN 4314309).

Tromans, C., Daws, L., Limerick, B. y Brannock, J. (2001). Winning the lottery? Beginning teachers on temporary engagement. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 7 (1), 25-42. Consultado el 18 de octubre de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 4781478).

Weasmer, J. y Woods, A. M. (2000). Preventing Baptism by fire: Fostering growth in new teachers. Clearing House 73 (3), 171-173. (ERIC Documento Reproduction Service No. EJ598919).

Williams J. y Williamson, K. M. (1996). University support for novice teachers: Successes, struggles and limitations. Education, 116 (3), 366-373. Consultado el 25 de agosto de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 9606053781).

Wilson, S. M. y Ball, L. D. (1996). Helping teachers meet the standards: New challenges for teacher educators. The Elementary School Journal, 97 (2), 121-138. Consultado el 25 de agosto de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 9702052997).

Wilson, B. e Ireton, E. (1997). Beginning teacher fears. Education, 117 (3), 396-404. Consultado el 25 de agosto de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 9705294254).

Zepeda, S. J. y Mayers, R. S. (2001). New kids on the block schedule: Beginning teachers face challenges. High School Journal, 84 (4), 1-12. Consultado el 25 de agosto de 2003 en la base de datos Academic Search Premier (AN 4390121).

Downloads

Article abstract page views: 1214

Published

2006-11-01