The Educational Reform in Argentina: A Look at the Labor Trajectories and Teaching Conditions

Authors

  • Orlanda Señorino Facultad de Humanidades Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Susana Mabel Cordero Facultad de Humanidades Universidad Nacional de Mar del Plata

Keywords:

educational reform, teachers, labor trajectories, work/teaching conditions, professionalization.

Abstract

Eleven years after the implementation of Argentina’s Federal Law of Education, this paper offers a critical analysis of the impact this educational reform has had on the career paths and working conditions of teachers in the Argentine educational system. The changes brought about in the economic and political field, the redefinition of the relationship between State and Society, and its impact on the labor market constitute the framework or context for our study of the reform. We maintain the methodology of analyzing labor trajectories, in order to recover the voices of the protagonists, in an attempt to break with the representations built from an external view only. We have attempted, through a cooperative construction of meaning, to capture the dynamic aspects by relating the social practice of the actors with the structural aspects already mentioned.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bertaux, D. (1988). El enfoque biográfico: su validez metodológica, sus potencialidades” en Historia oral e historias de vida. Cuaderno de Ciencias Sociales Nº 15. San José de Costa Rica: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.

Birgin, A. (1999). El trabajo de enseñar. Entre la vocación y el mercado: las nuevas reglas del juego. Buenos Aires: Troquel.

Cordero, S. (2001). Trayectorias laborales docentes: un quiebre impuesto por la reforma educativa. Trabajo presentado en el 5º Congreso Nacional de ASET, Buenos Aires.

Freidin, B. (1999). El uso del enfoque biográfico para el estudio de las experiencias migratorias femeninas. En R. Sautu (Comp.), El método biográfico (pp. 24-25). Buenos Aires: Editorial de Belgrano.

Godard, F. y Cabanes, R. (1996). Uso de historias de vida en las ciencias sociales. Cuadernos del CIDS (Serie II), 38-41.

Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación. (2000). Los docentes y los desafíos de las profesionalización. Buenos Aires: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación-Buenos Aires.

Llomovatte, S. (1999). La formación de profesionales en educación hacia el siglo XXI. Trabajo presentado en el Simposio Internacional XX Aniversario de la Universidad Pedagógica Nacional, México, D.F.

Popkewitz, T. (1994). Sociología política de las reformas educativas. Madrid: Morata.

Saltalamacchia, H. R, Colón, H. y Rodríguez, J. (1992). Historias de vida y movimientos sociales: propuesta para el uso de la técnica. San Juan: Ediciones Cijup.

Sautu, R. (Comp.). (1999). El método biográfico. La construcción de la sociedad a partir del testimonio de los actores. Buenos Aires: Belgrano.

Tenti Fanfani, E. (2002, 14-16 de noviembre). La profesionalización de los docentes. Condiciones actuales y temas de la agenda política. Trabajo presentado en la Primera Reunión Intergubernamental del Proyecto Regional de Educación para América Latina y el Caribe, La Habana.

Whitty, G., Power, S. y Halpin, D. (1999). La escuela, el estado y el mercado. Madrid: Morata.

Downloads

Article abstract page views: 1298

Published

2005-11-01

Similar Articles