Videos as an Open Educational Resources and Mathematics Teaching

Authors

  • Roberto Alejandro Rodríguez Licea Colegio San Felipe de Monterrey
  • Blanca Silvia López Frías Tecnológico de Monterrey
  • Fernando Jorge Mortera Gutiérrez Tecnológico de Monterrey

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.936

Keywords:

Open Educational Resources, educational video, blended learning, academic performance, Educational Technology

Abstract

This paper shows the results of a comparative study with a quantitative approach, which aimed to analyze how introducing videos as open educational resources (OERs) in mathematics in a blended learning modality affects junior high school students’ academic performance, motivation and level of satisfaction. The study was conducted in a private institution south of the city of Monterrey (Nuevo León, Mexico) where, through a post-test assessment and observation of various activities, a considerable improvement was observed in the experimental group’s academic performance with respect to the control group. In addition, the questionnaire administered to the experimental group showed a high level of motivation and satisfaction toward the distance modality supported by videos as OERs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atkins, D., Brown, J. y Hammond, A. (2007). A Review of the Open Educational Resources (OER) movement: achievements, challenges, and new opportunities. (Reporte para la Fundación William and Flora Hewlett). Recuperado de http://www.hewlett.org/uploads/files/Hewlett_OER_report.pdf
Burgos, J. y Lozano, A. (2010). Tecnología educativa y redes de aprendizaje de colaboración. Retos y realidades de innovación en el ambiente educativo. México: Trillas.
Cabero, J., Llorente, M. y Graván, P. (2005). Las posibilidades del video digital para la formación. Recuperado de http://tecnologiaedu.us.es/cuestionario/bibliovir/jca9.pdf
Dubois, A. y Cortés, J. (2005). Nuevas Tecnologías de la Comunicación para el Desarrollo Humano. Bilbao, España: Heoga. Recuperado de http://biblioteca.hegoa.ehu.es/system/ebooks/15190/original/Cuaderno_de_trabajo_37.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5a. ed.). México: McGraw Hill.
Lacruz, M. (2002). Nuevas tecnologías para futuros docentes. España: Universidad de Castilla-La Mancha.
Mortera, F. y Villarreal, J. (2013). Producción estudiantil de videos educativos abiertos como materiales instruccionales para el nivel de educación secundaria: estudio de caso. XXI Encuentro Internacional de Educación a Distancia. Guadalajara, México: UDG Virtual. Recuperado de http://www.udgvirtual.udg.mx/encuentro/anteriores/xxi/ponencias/18-234-1-DR.pdf
Selltiz, C., Jahoda, M., Deutsch, M. y Cook, S. (1976). Métodos de investigación en las relaciones sociales. Madrid, RIALP.
St-pierre, A. y Kustcher, N. (2001). Pedagogía e Internet aprovechamiento de las nuevas tecnologías. México: Trillas.
Valenzuela, J. y Flores, M. (2012). Fundamentos de investigación educativa [eBook]. México: Tecnológico de Monterrey.

Downloads

Article abstract page views: 3642

Published

2017-08-09