Institutional Actions Against COVID-19: An Analysis of Mexican Autonomous Public Universities’ Websites

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e12.4444

Keywords:

school closure, higher education, educational strategies, pandemics, educational relevance

Abstract

The objective of this research was to identify and characterize actions taken by autonomous public universities in Mexico in response to COVID-19. The study is theoretically grounded in the notion of emergency education, which refers to broad prevention, mitigation, preparation, response, normalization, and educational recovery mechanisms for disasters. We conducted an exploratory-descriptive study, analyzing information posted on university websites from January 15 to June 30, 2020. It was found that many universities adopted reactive measures, albeit with no far-reaching prevention and mitigation strategies before they went into shutdown. We conclude there is a need to develop institutional policies that lay the foundation for an educational culture able to respond proactively to future catastrophes and for a shift from enacting guidelines for academic continuity to preparing broad education programs for emergencies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmed, F., Zviedrite, N. y Uzicanin, A. (2018). Effectiveness of workplace social distancing measures in reducing influenza transmission: A systematic review. BMC Public Health,18(1), 1-13. https://doi.org/10.1186/s12889-018-5446-1

Ali, S., Cowling, B., Lau, E., Fang, V. y Leung, G. (2018). Mitigation of influenza B epidemic with school closures, Hong Kong, 2018. Emerging Infectious Diseases, 24(11), 2071-2073. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6200008/

Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Refugiados. (2020). Coming together for refugee education. Education Report 2020. https://www.unhcr.org/publications/education/5f4f9a2b4/

Arenas, J. G. (2018). Las universidades de México y la cultura de la prevención de los desastres naturales. Revista de Educación Superior en América Latina, (3). https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/view/10632

Bárcenas, K. y Preza, N. (2019). Desafíos de la etnografía digital en el trabajo de campo onlife. Virtualis, 10(18), 134-151. https://www.revistavirtualis.mx/index.php/virtualis/article/view/287/305

Bonilla, M. y López, A. (2016). Ejemplificación del proceso metodológico de la teoría fundamentada. Cinta de Moebio, (57), 305-315. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2016000300006

Borse, R., Behravesh, C., Dumanovsky, T., Zucker, J., Swerdlow, D., Edelson, P., Choe-Castillo, J. y Meltzer, M. (2011). Closing schools in response to the 2009 pandemic influenza A H1N1 virus in New York City: Economic impact on households. Clinical Infectious Diseases, 52(1), 168-172. https://doi.org/10.1093/cid/ciq033

Carlo, J. y Chung, W. (2009). Review of school closure as a pandemic mitigation strategy. Texas Medicine, 105(7), 21-26.

Cauchemez, S., Ferguson, N., Wachtel, C., Tegnell, A., Saour, G., Duncan, B. y Nicoll, A. (2009). Closure of schools during an influenza pandemic. The Lancet Infectious Diseases, 9(8), 473-481. https://doi.org/10.1016/S1473-3099(09)70176-8

Chan, K. (2005). Control of severe acute respiratory syndrome in Singapore. Environmental Health and Preventive Medicine, 10, 255-259. https://doi.org/10.1007/BF02897699

Chen, X., Chughtai, A., Dyda, A. y MacIntyre, C. (2017). Comparative epidemiology of Middle East Respiratory Syndrome Coronavirus (MERS-CoV) in Saudi Arabia and South Korea. Emerging Microbes & Infections, 6(1), 1-6. https://doi.org/10.1038/emi.2017.40

Delgado, U. y Martínez, F. (2021). Entornos virtuales de aprendizaje adoptados en la universidad ante el COVID-19. Diálogos sobre Educación, (22). https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.829

Dirección General de Análisis Legislativo. (2015). La educación superior en México. Mirada Legislativa, (83). http://bibliodigitalibd.senado.gob.mx/bitstream/handle/123456789/2025/ML83.pdf

Education Cannot Wait. (2020). The fierce urgency of now! Education in emergency response to COVID-19. https://www.educationcannotwait.org/download/covid-19/

Escudero, A. (2020). Docencia no presencial de emergencia: lecciones aprendidas. http://www.comie.org.mx/v5/sitio/2020/06/16/docencia-no-presencial-de-emergencia-lecciones-aprendidas/

Escudero, A. (2021). Metasíntesis sobre la narrativa educativa durante la pandemia por COVID-19. Diálogos sobre Educación, (22). https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.849

Esparza, J. (2016). Epidemias y pandemias virales emergentes: ¿Cuál será la próxima? Investigación Clínica, 57(3), 231-235. https://produccioncientificaluz.org/index.php/investigacion/article/view/29024

Espinosa, Y., Figueroa, C., Lizalde, F. y Sepúlveda, J. (2012). Plan de continuidad académica utilizando tecnologías de información comunicación y colaboración ante una contingencia en una institución de educación superior. https://reposital.cuaieed.unam.mx:8443/xmlui/handle/20.500.12579/3188

Fox, R. (2004). SARS epidemic: Teachers’ experiences using ICTs. En R. Atkinson, C. McBeath, D. Jonas-Dwyer y R. Phillips (Eds.), Beyond the comfort zone: Proceedings of the 21st ASCILITE Conference (pp. 319-327). https://www.ascilite.org/conferences/perth04/procs/fox.html

Hernández, E. y Valencia, O. (2021). Cómo están pasando la pandemia los estudiantes de la Universidad Pedagógica Veracruzana: un estudio de caso. Diálogos sobre Educación, 22(12). https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.816

Houston, M. (2017). The experiences of faculty and staff at academic institutions preparing themselves for academic continuity after a disaster: A phenomenological study. International Journal of Business and Social Science, 8(7), 7-18.

Kagawa, F. (2005). Emergency education: A critical review of the field. Comparative Education, 41(4), 487-503. https://doi.org/10.1080/03050060500317620

Meyer, K. y Wilson, J. (2011). The role of online learning in the emergency plans of flagship institutions. Online Journal of Distance Learning Administration, 14(1). https://www.learntechlib.org/p/52628/

Moriarty, K. (2020). Collective impacts on a global education emergency: The power of network response. Prospects, 49, 81-85. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09483-0

Narro, J. y Martuscelli, J. (Coords.) (2010). La UNAM ante una emergencia sanitaria: experiencia de la epidemia de influenza A (H1N1). UNAM.

Niño, S., Castellanos-Ramírez, J. C. y Patrón, F. (2021). Contraste de experiencias de estudiantes universitarios en dos escenarios educativos: enseñanza en línea vs. enseñanza remota de emergencia. Revista de Educación a Distancia, 21(65). https://doi.org/10.6018/red.440731

Orellano P., Grassi, A., Reynoso, J., Palmieri, A., Uez, O. y Carlino, O. (2010). Efecto del cierre de las escuelas sobre el brote de influenza A H1N1 en Tierra del Fuego, Argentina. Revista Panamericana de Salud Pública, 27(3), 226-229. https://iris.paho.org/handle/10665.2/9706

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). Interrupción y respuesta educativa. https://es.Unesco.org/Covid19/educationresponse

Organización Mundial de la Salud. (2009). Reducing transmission of pandemic (H1N1) 2009 in school settings. A framework for national and local planning and response. https://www.who.int/publications/i/item/reducing-transmission-of-pandemic-(h1n1)-2009-in-school-settings/

Pang, X., Zhu, Z., Xu, F., Guo, J., Gong, X., Liu, D., Liu, Z., Chin, D. y Feikin, D. (2003). Evaluation of control measures implemented in the severe acute respiratory syndrome outbreak in Beijing. JAMA, 290(24), 3215-3221. https://doi.org/10.1001/jama.290.24.3215

Pont, J. (2020). Gobernanza de la pandemia del COVID-19 y modelos de gestión ¿Hacia un nuevo tipo de vínculo sociedad-Estado? Revista do Serviço Público, 71, 235-265. https://doi.org/10.21874/rsp.v71i0.4833

Red Interagencial para la Educación en Situaciones de Emergencia. (2020). Nota técnica: educación durante la Pandemia del COVID-19. https://inee.org/resources/inee-technical-note-education-during-covid-19-pandemic

Red Interagencial para la Educación en Situaciones de Emergencia. (2021). Acerca de la INEE. https://inee.org/es/us

Rodríguez, R. (2020). Universidades ante la pandemia. Campus Milenio, 843.

Salgado, E. y Frida, Z. (2010). Crónica de una epidemia pregonada. Desacatos, 32(1), 89-108. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5840799

Sánchez, M., Martínez, A. M., Torres, R., de Agüero, M., Hernández, A., Benavides, M., Rendón, V. y Jaimes, C. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3), 1-25. http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12

Secretaría de Educación Pública. (2020). Sistema de información y gestión educativa. https://www.planeacion.sep.gob.mx/principalescifras/

Subsecretaría de Educación Superior (2021). Instituciones de Educación Superior. https://educacionsuperior.sep.gob.mx/instituciones.html

UNICEF. (2020). COVID-19: Proteger la salud en las aulas. Principios básicos para asegurar el derecho a la salud al reabrir los centros educativos y para poder garantizar su funcionamiento seguro. https://www.unicef.es/educa/biblioteca/covid-19-proteger-salud-aulas-apertura-centros-educativos

Van, W. y Parolin Z. (2020). Covid-19, school closures, and child poverty: A social crisis in the making. The Lancet Public Health, 5(5), 243-244. https://doi.org/10.1016/S2468-2667(20)30084-0

Vega, K. y Loaiza, Y. (2015). Educación en emergencias o emergencias en educación. Plumilla Educativa, 16(2), 324-341. https://doi.org/10.30554/plumillaedu.16.1614.2015

Viner, R., Russell, S., Croker, H., Packer, J., Ward, J., Stansfield, C., Mytton, O., Bonell, C. y Booy, R. (2020). School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(5), 397-404. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X

Downloads

Article abstract page views: 1782

Published

2022-06-30

Similar Articles