Professors’ Tutoring Skills: Validation of a Tool
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e03.4028Keywords:
teacher qualifications, mentoring, higher educationAbstract
The new profile of a university professor, which places a greater focus on students’ learning and needs, is driving a new architecture for university tutorship. This study describes the validation of a scale to measure the tutoring skills of faculty members from the perspective of students. A total of 622 students from the University of Murcia participated in the research and confirmatory factor analysis was performed with the collected data. The results demonstrate the suitability of the theoretical model put forward, which comprises four dimensions (informing and adaptation; group management and support; educational and professional guidance; continuous monitoring of students), and show that the importance of these skills is perceived to be greater than the development of these same skills by professors (p < .05). This allows us to conclude by confirming the importance of furthering knowledge of these types of skills with a view to the continuous improvement of university tutoring.
Downloads
References
Aguilera, J. L. (2019). La tutoría universitaria como práctica docente: fundamentos y métodos para el desarrollo de planes de acción tutorial en la universidad. Pro-Posições, 30, 1-27. https://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0038
Alonso-García, S., Rodríguez-García, A. M. y Cáceres-Reche, M. P. (2018). Análisis de la acción tutorial y su incidencia en el desarrollo integral del alumnado. El caso de la Universidad de Castilla La Mancha, España. Formación Universitaria, 11(3), 63-72. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000300063
Álvarez, M. (2017). Hacia un modelo integrador de la tutoría en los diferentes niveles educativos. Educatio Siglo XXI, 35(2), 21-42. https://doi.org/10.6018/j/298501
Álvarez, M. y Álvarez, J. (2015). La tutoría universitaria: del modelo actual a un modelo integral. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 125-142. https://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.2.219671
Amor, M. I. y Dios, I. (2017). La tutoría universitaria: un espacio para la orientación personal, académica y profesional en la formación inicial del profesorado. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(1), 119-130. https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.1.2017.19362
Bejar, L. (2018). La tutoría como instrumento esencial para desarrollo personal, comunitario, social y el aprendizaje intelectual de los/as estudiantes de nivel superior, de manera integrada e integradora a la vida. Universidad y Sociedad, 10(1), 52-58. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/761
Bredtmann, J., Crede, C. J. y Otten, S. (2013). Methods for evaluating educational programs: Does writing center participation affect student achievement? Evaluation and Program Planning, 36(1), 115-123. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2012.09.003
Caballero, K. y Bolívar, A. B. (2015). El profesorado universitario como docente: hacia una identidad profesional que integre docencia e investigación. Revista de Docencia Universitaria, 13(1), 57-77. https://doi.org/10.4995/redu.2015.6446
Castaño, E., Blanco, A. y Asensio, E. (2012). Competencias para la tutoría: experiencia de formación con profesores universitarios. Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 193-210. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6103
Da Re, L., Clerici, R. y Álvarez, P. R. (2017). The formative tutoring programme in preventing universit drop-outs and improving students’ academic performance. The case study of the University of Padova (Italy). Italian Journal of Soociology of Education, 9(3), 156-175. http://dx.doi.org/10.14658/pupj-ijse-2017-3-7
De León, C., González, I. y Eslava, M. D. (2019). La tutoría como estrategia de trabajo compartido. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 8(2), 23-33. https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/ripadoc/article/view/12164
García-Aretio, L. (2020). Los saberes y competencias docentes en educación a distancia y digital. Una reflexión para la formación. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 09-30. http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.2.26540
García-Cabrero, B., Ponce, S., García, M. H., Caso, J., Morales, C., Martínez, Y., Serna, A., Islas, D., Martínez, S. y Aceves, Y. (2016). Las competencias del tutor universitario: una aproximación a su definición desde la perspectiva teórica y de la experiencia de sus actores. Perfiles Educativos, 38(151), 104-122. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982016000100104
Gargallo, A. F., Pérez-Sanz, F. J. y Esteban-Salvador, L. (2019). Percepción del alumnado universitario sobre las tutorías académicas: revisión de los factores relevantes. Educatio Siglo XXI, 37(3), 55-82. http://doi.org/10.6018/educatio.399161
Giménez, J. A., Cortés, M. T. y Motos, P. (2018). ¿Cómo valoran los estudiantes los procesos de tutoría universitaria? En REDINE (Ed.), Innovative strategies for Higher Education in Spain (pp. 27-38). Adaya Press.
Gutiérrez, M., Tomás, J. M. y Alberola, S. (2018). Apoyo docente, compromiso académico y satisfacción del alumnado universitario. Estudios sobre Educación, 35(1), 533-555. https://doi.org/10.15581/004.35.535-555
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. P. (2014). Metodología de la investigación (6a. edición). McGrawHill.
Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (4a. ed.). The Guilford Press.
Knyazeva, S. (Ed.) (2016). Futures for ICT and higher education. Changes due to the use of open content. UNESCO. Institute for Information Technologies in Education.
Lobato, C. e Ilvento, M. C. (2013). La orientación y tutoría universitaria: Una aproximación actual. Revista de Docencia Universitaria, 11(2),17-25. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5564
López, E. (2013). La tutoría en la universidad: una experiencia innovadora en el Grado de Educación Primaria. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 243. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5575
López-Gómez, E. (2017). El concepto y las finalidades de la tutoría universitaria: una consulta a expertos. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(2), 61-78. https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.2.2017.20119
Martín, A., Berrios, B. y Pantoja, A. (2020). Factores y elementos de calidad percibidos por el profesorado participante en el plan de acción tutorial de universidades europeas. Educación XX1, 23(1), 349-371. https://doi.org/10.5944/educxx1.23874
Martínez-Clares, P. (2017). Tutoría en acción. Educatio Siglo XXI, 35(2), 11-20. https://revistas.um.es/educatio/article/view/298491
Mas, O. (2011). El profesor universitario: sus competencias y formación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(3), 195-211. https://www.ugr.es/~recfpro/rev153COL1.pdf
Mas-Torelló, O. y Olmos-Rueda, P. (2016). El profesor universitario en el Espacio Europeo de Educación Superior: la autopercepción de sus competencias docentes actuales y orientaciones para su formación pedagógica. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(69), 437-470. https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/75/75
Mendoza, H. H., Burbano, V. M. y Valdivieso, M. A. (2019). El papel del docente de matemáticas en Educación superior a distancia y virtual: una mirada desde los métodos mixtos de investigación. Revista Espacios, 40(39), 3-16. https://www.revistaespacios.com/a19v40n39/a19v40n39p03.pdf
Pereira, M. (2011). Nuevas tendencias en la evaluación de la calidad de las universidades: los índices de calidad percibida y satisfacción de los egresados (con modelos de ecuaciones estructurales). Aula abierta, 39(3), 73-84. https://reunido.uniovi.es/index.php/AA/issue/view/1038
Porter, S. R. (2011). Do college student surveys have any validity? The Review of Higher Education, 35(1), 45-76. https://doi.org/10.1353/rhe.2011.0034
Prieto, N. (2015). La tutoría en el Espacio Europeo de Educación Superior: visión del profesorado [Tesis doctoral]. Universidad da Coruña. Repositorio institucional. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/15732/PrietoVigo_Nuria_TD_2015.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Reyero, D. (2014). La excelencia docente universitaria. Análisis y propuestas para una mejor evaluación del profesorado universitario. Educación XX1, 17(2), 125-143. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.2.11482
Solaguren-Beascoa, M. y Moreno, L. (2016). Escala de actitudes de los estudiantes universitarios hacia las tutorías académicas. Educación XX1, 19(1), 247-266. https://doi.org/10.5944/educxx1.15586
Solaguren-Beascoa, M. y Moreno, L. (2019). Las tutorías académicas en carreras de ingeniería: una visión actual. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 251-267. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.1.320931
Valerio, G. y Rodríguez, M.D.C. (2017). Perfil del profesor universitario desde la perspectiva del estudiante. Innovación educativa, 17(74), 109-124. https://www.ipn.mx/innovacion/abstracts/ie-74/ie-74-a5.html
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XML
-
EPUBSPANISH 99
Article abstract page views: 2714
Published
2022-02-22License
Copyright (c) 2022 Revista Electrónica de Investigación Educativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.